Case Study – volledig seo en marketing traject voor een Fotograaf
Wat heb je aan een Super SEO traject? In deze case study laat ik je de resultaten zien die we voor 1 van onze klanten hebben behaald. Je zult begrijpen dat we niet alles kunnen delen om hun privacy te bewaken.
De aanvraag
Kort nadat de eigenaren van een fotografiebedrijf de SEO-checklist hadden bekeken kreeg ik een mailtje van ze. Ze wilden hun website beter vindbaar hebben, maar hadden ook het gevoel dat de huidige website niet aansloot bij hun toekomstbeeld en de doelen die ze willen bereiken.
Na een vlugge eerste scan van de website zag ik al snel een aantal problemen. Zeker met de wensen die ze hadden. Het eerste probleem was dat de website door hun zelf was gemaakt in WIX.
Wix is een (gratis) website builder, net als bijvoorbeeld Weebly, waarmee je zelf zonder technische kennis, eenvoudig een website in elkaar zet. Je vult je teksten in, plaatst wat afbeeldingen en de software zorgt zelf dat alles in een template komt te staan.
Een kind kan de was doen. Maar als je er wat serieuzer mee aan de slag wil, zoals je eigen domeinnaam dan moet er wel betaald worden.
Waarom geen gratis website builder?
Het probleem met dit soort pakketten is dat alles aan de achterzijde dichtgetimmerd is.
Je bent dus volledig afhankelijk van wat de leverancier beschikbaar stelt. Wanneer je een website wilt optimaliseren heb je die vrijheid nodig. Je moet code kunnen aanpassen, laadtijden verbeteren, robots.txt en sitemaps bewerken enzovoort. Dat gaat hierbij (vaak) niet.
Het 2e en grootste probleem was dat hierbij geen maatwerk mogelijk is. Er moest op eenvoudige wijze een webshop voor affiliate producten komen. Workshops en fotoreizen moesten eenvoudig toegevoegd en geboekt kunnen worden en er moest een uitgebreid blog komen.
Na kort overleg kwamen we dus al snel tot de conclusie dat er nieuwe website moest komen. We kozen voor een op maat gemaakte WordPress website, omdat we hier alle vrijheid hadden om maatwerk applicaties te installeren.
Daarnaast is WordPress wereldwijd het meest gebruikte systeem om websites te maken. Hierdoor zijn ook vrijwel alle denkbare koppelingen mogelijk. En het werkt ook voor de eigenaar relatief eenvoudig om zelf ook aanpassingen te kunnen doen zoals blogberichten plaatsen.
Anyway, ik zal tot de kern komen…
Bij aanvang van het project waren de bezoekersaantallen nog niet zo hoog, al kwamen er wel boekingen uit.
Zoals je hierboven kunt zien waren tot aan april de bezoekersaantallen stabiel rond de 2000 per maand. Omdat het bouwen van de nieuwe website enige tijd zou duren zijn we begonnen met het optimaliseren van de oude website.
Vanaf dat moment zie je een lichte verandering, maar niets spectaculairs. Toch is hier al de basis gelegd om de nieuwe site succesvol te lanceren. Er zijn veel artikelen geschreven en andere voorbereidingen getroffen. Alle oude url’s moesten namelijk op de juiste manier worden overgezet om geen waarde of zoekposities te verliezen.
De nieuwe website online
Eind juli was het moment daar en kon de nieuwe website online gaan. Met WordPress hadden we veel meer mogelijkheden om Google exact te vertellen waar de website over gaat. Met als gevolg dat we al vrij snel gingen stijgen op verschillende zoekwoorden en meer bezoekers naar de site haalden.
Zoals je kunt zien is het organische (gratis) verkeer gestegen met 222,68% vergeleken met het jaar ervoor. Met name vanaf september begon de site goed te ranken op een aantal belangrijke zoekwoorden.
Puur vergeleken op het laatste kwartaal was het zelfs een stijging van 316,74% alleen uit organisch verkeer met zoals hieronder de zoekwoorden waarop de site is gaan scoren.
En inmiddels kunnen we ook laten zien wat deze SEO oplevert in euro’s
Facebook Ads inzetten
Omdat we snel meer verkeer naar de site wilden halen zijn we ook begonnen met het maken van een leadmagnet. Dit is een gratis te downloaden product in ruil voor naam en mailadres. Op die manier verzamel je (veel) potentiële klanten die je vervolgens automatische e-mail berichten stuurt.
Hiermee warm je ze als het ware op om op een later moment alsnog klant te worden. Ze leren je kennen door de mails die je stuurt en de waarde die je daarin stopt. Als je dat goed aanpakt, zal dat vaak de sleutel tot succes zijn.
Wanneer je dit op je website zet zul je al snel zien dat er ook inschrijvingen volgen. Het is namelijk heel erg laagdrempelig en veel minder “moeite” dan een contact aanvraag, offerte of bestelling doen. Waar normaal gesproken de conversie ergens tussen de 1-5% zit, kun nu vaak wel 10-15% van de mensen bewegen tot actie.
Maar, achterover leunen tot er mensen naar de site komen was niet genoeg om de doelstellingen te halen. Dus kwam Facebook Ads eraan te pas. Door de leadmagnet op het juiste publiek te adverteren kregen we gemiddeld 10 nieuwe leads op de mailinglijst. Allemaal potentiële klanten die echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp fotografie.
Er waren circa 1000 mensen die ze zelf al hadden verzameld via de oude website, oud klanten en dergelijke. Vanaf het moment dat we gingen adverteren steeg dit in 4 maanden tijd tot bijna 3000 inschrijvingen. Een mooie groei van 193%
“Leuk Jan, dat adverteren kost geld. Als ik ook een paar 100 euro uitgeef krijg ik ook zo 2000 nieuwe mensen op mijn lijst”.
En uiteraard is dat ook zo, maar wanneer je naar de kosten per lead kijkt, zie je dat het helemaal niet veel hoeft te kosten. Hieronder zie je een van de campagnes die we draaiden waarbij voor slechts 253 euro we 1191 leads (inschrijvingen) op de mailinglijst hebben verzameld.
E-mail automation toepassen
Zonder e-mail opvolging heb je niet veel aan deze leads. Mensen schrijven zich in, downloaden je leadmagnet, lezen het en ze vergeten je weer. Je moet dus in contact blijven.
Dat hebben we opgezet door middel van e-mail automation met ActiveCampaign. Wat je hiermee in feite doet, is 1 keer alle e-mails schrijven en ze vervolgens geautomatiseerd en op het juiste moment laten versturen.
Je hoeft er in theorie niet meer naar om te kijken wanneer je zorgt dat de inhoud van de mails tijdloos is. Uiteraard monitoren wij het proces wel. Zo houden we de openingspercentages goed in de gaten. Maar uiteraard ook de sales die er uit voort komen. Want daar draait het tenslotte om.
Hieronder zie je een klein voorbeeld van zo’n e-mail flow.
De omzet uit Activecampaign e-mail marketing is inmiddels een stabiele bron van inkomsten en zorgt voor iets meer dan de helft van de totale omzet.
Dit is dus wat seo en online marketing doet voor je website…
Wanneer je de marketing goed aanpakt en op meerdere fronten te werk gaat is de kans van slagen ook veel groter. Je wilt niet afhankelijk zijn van 1 kanaal. Hadden we alleen voor een seo aanpak gekozen had het resultaat veel langer op zich laten wachten. Google gaat niet over 1 nacht ijs.
Wanneer we alleen voor Facebook adverteren hadden gekozen, was het gratis verkeer niet op gang gekomen.
E-mail adressen blijven van jou, no matter what. Als Facebook of Google verdwijnt zoals ook ooit met Hyves is gebeurd, dan heb je altijd je mailadressen nog. Dan valt niet opeens als je omzet weg. Als je afhankelijk bent van 1 kanaal ben je ook volledig afhankelijk van hun beleid. Als ze besluiten de advertentiekosten te verdubbelen, kun je dan nog winst maken? Als Google alleen nog betaalde resultaten laat zien, heb je dan iets om op terug te vallen?
Net als in je bedrijf wil je niet slechts 1 opdrachtgever hebben. Als die wegvalt, heb je niets meer. Meerdere (kleine) opdrachtgevers zorgt ervoor dat je een back-up hebt. Met marketing werkt dat precies hetzelfde.
Dat is de grote kracht van het SuperSEO traject. Daarin zetten we al deze systemen op zodat je maximaal gaat profiteren met minimale inspanning van jou kant.
Wil je weten of het SuperSEO traject ook geschikt is voor jouw bedrijf? Dat ontdek je hier…
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.