Je wilt groeien met je bedrijf, meer omzet en vrijheid. Maar hoe pak je dat nou aan?
Min of meer noodgedwongen werd ik ondernemer. Na een zwaar auto-ongeval lukte het werken in loondienst niet meer. Ik startte een webshop en dacht zo wel even iets te kunnen verdienen.
Niks bleek minder waar. Het groeide wel, maar het schoot niet op. De markt was verzadigd dacht ik. Er waren al zoveel bedrijven die dit ook deden. En die deden het ook nog eens veel langer. Ze hadden trouwe fans en grote groepen vaste klanten. Daar kom je niet zomaar tussen.
Ik had mijn MBO niet afgemaakt. Was al op mijn 17e aan het werk. Hard werken beviel mij beter dan lang leren. Maar met de webshop begon ik me toch te realiseren dat je er met hard werken alleen niet gaat komen. Het moest slimmer en beter. Ik moest die klanten ervan overtuigen dat ons product beter was, maar hoe?
Ik begon me te verdiepen in succesvolle marketing methodes. Geen pusherige verkooptechnieken, maar bewezen succes voor de lange termijn.
Ik ben heel veel webinars gaan kijken, kocht allerlei trainingen. Investeerde duizenden euro’s in Facebook Ads en nog meer trainingen. Tot ik het spelletje begreep. Ik begon resultaat te zien. Iedere dag schreven mensen zich in op mijn leadmagnet. Ik kreeg e-mails terug waarin ik werd bedankt voor de super goede hulp. Terwijl dit allemaal automatisch ging.
De omzet steeg, de winst ging omhoog en ik hoefde me niet meer druk te maken als er een dikke factuur binnenkwam. Ik kon uitbreiden en investeren om zo nog meer omzet te creëren. Andere mensen het werk laten doen wat ik zelf niet goed (meer) kon. Ondernemen werd een feestje.
Hoe ik dat deed? Met de volgende systemen:
- Facebook Ads
- Leadmagnet en e-mail opvolging
- Copywriting
- Zoekmachine Optimalisatie (SEO)
Facebook Ads Gebruiken
De juiste mensen in grote getale naar je website sturen doe je met Facebook Ads
Als je een folder laat verspreiden of een advertentie in de krant zet, dan weet je exact wat het je kost. Maar je hebt geen flauw idee wat het precies oplevert. Je kunt het niet meten. Misschien verkoop je de week erna wel meer, maar of dat toeval is zul je niet zeker weten.
Adverteren op Facebook is het tegenovergestelde. Als je er eenmaal bekend mee bent geworden dan weet je precies hoeveel iedere euro die je er in stopt je weer oplevert.
Je hebt vast een Facebook Pagina voor je bedrijf. Als je daarop een bericht plaatst zie je een grote knop “Bericht Promoten”. Soms vraagt Facebook je zelfs of je dit wilt doen.
Maar dat wil je (meestal) liever niet. Want wat gebeurt er als je dit doet? Facebook gaat dan zoeken naar mensen die snel geneigd zijn je bericht leuk te vinden of misschien te delen. Maar wil jij iets verkopen, dan wil je niet dat mensen je bericht leuk vinden toch? Ze moeten naar je site gaan en je product of dienst kopen. Daar heb je wat aan, Likes leveren je geen geld op.
Facebook maakt het je heel makkelijk om te adverteren. Maar vaak zal dit weinig tot geen resultaat opleveren. Je wilt je bericht aan mensen laten zien die er ook echt interesse in hebben.
En wie hebben er nou de meeste interesse in jouw product of dienst?
Juist, de mensen die al op je website zijn geweest. En die kun je bereiken door de Facebook Pixel op je website te installeren. En is die groep niet groot genoeg? Dan kun je Facebook vragen om minimaal 100.000 mensen te vinden die overeenkomen met de interesses en het gedrag van jouw website bezoekers. Hoe gaaf is dat?
Tip: Start dus altijd zo snel mogelijk met de Facebook Pixel op je website te installeren. Dit is helemaal niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Zo verzamel je direct alle belangrijke data om de juiste mensen te gaan bereiken. Daardoor kun je straks snel gaan groeien.
E-mail Marketing
Niet iedereen is direct klaar om te kopen. Je moet ze dus opwarmen…
Wij mensen zijn twijfelaars. Kijken, kijken niet kopen. We willen alles eerst goed afwegen en “zeker” weten dat we de juiste keuze maken. Bij producten met een lage prijs zal je hier veel minder last van hebben. Maar verkoop je iets wat geen impulsaankoop is zoals je diensten als kapper, dieetcoach of schilder, dan wordt het een ander verhaal.
Je haalt nu dus via Facebook Ads grote groepen nieuwe geïnteresseerde mensen naar je website. Van die groep zal een groot deel ook weer weggaan zonder actie te ondernemen. Dat kan een aankoop of offerteaanvraag zijn. Zo werkt dat nou eenmaal.
Een gemiddelde van ongeveer 98% van de bezoekers gaat weer weg zonder acties op je website. Niet iedereen wil op dat moment jouw product of dienst kopen.
Laat je dan die mensen zomaar weer vertrekken? Terwijl je hebt betaald om ze naar je site te krijgen? Dat is uiteraard geldverspilling. Dus hoe zorg je nou dat je in contact blijft met die mensen?
Dat doe je met e-mail automation (ik gebruik hiervoor ActiveCampaign). Met e-mail automation zorg je ervoor dat iedereen die op je mailinglijst komt geheel geautomatiseerd e-mails van je krijgt. En dan stuur je ze dus geen oersaaie “nieuwsbrief” want dan klikken ze vrijwel direct op afmelden of “markeer dit bericht als Spam”.
Je gaat leuke, persoonlijke e-mails sturen. Met informatie waar ze echt iets aan hebben. Hulp bij hun keuze voor een bepaald product. Je legt ze uit hoe iets werkt, waar ze op moeten letten. Je laat de voordelen en het eindresultaat van jouw product of dienst zien. Je gaat ervoor zorgen dat ze het echt willen hebben. En dat ze dat van jou willen.
Je gaat hierdoor een band opbouwen. Je vertelt wat over jezelf zodat ze je leren kennen. Dat is succesvolle e-mail marketing.
Tip: Begin zo vroeg mogelijk met het verzamelen van email adressen op je website. Hier pluk je later de vruchten van.
Probeer e-mail automation met ActiveCampaign 14 dagen gratis via deze link
Leadmagnet gebruiken
Je e-maillijst opbouwen met de juiste mensen
Om mensen op je e-maillijst te krijgen die ook echt klant kunnen worden is het belangrijk dat je niet zomaar adressen gaat kopen of verzamelen. Je kunt deze lijsten kopen bij onder andere de kamer van koophandel. Maar dan bereiken je mensen die er niet om gevraagd hebben jouw mails te krijgen. En dat is niet rendabel, maar gokken.
Je wilt dus iets waardevols aanbieden aan potentiele klanten voor jouw bedrijf. Precies zoals ik nu doe. Dat noemen we een Leadmagnet.
Een Leadmagnet heeft puur als doel dat je iets van waarde weggeeft. De lezer probeert te helpen in ruil voor hun mail adres. Want als ze je leadmagnet downloaden hebben ze dus ook interesse in jouw product of dienst. Daarna is het de kunst om ze ook echt voor jouw bedrijf te laten kiezen. En dat doe je dus met je e-mail marketing zoals we hiervoor hebben besproken.
Wat kun je aanbieden als leadmagnet?
Misschien heb je een online training waarvan je een module Gratis kunt aanbieden. Of je schrijft een E-book(je) waarin je je beste tips en trucs geeft op jouw vakgebied. Een gratis proefperiode of proefabonnement. Een voucher voor een gratis behandeling of consult.
Als het maar zo waardevol is dat degene die het ziet dit ook echt wil hebben. Liefst moet het jouw een beetje pijn doen dat je dit gratis weggeeft. Dan is het succes meestal het grootst.
Zelf geen tijd om een leadmagnet te maken? Laat ons het doen! We kunnen bijvoorbeeld een blogartikel omzetten naar e-book, of iets compleet nieuws schrijven waar jouw doelgroep echt mee geholpen is. Neem contact op voor alle mogelijkheden en tarieven.
Copywriting gebruiken
Verkoop jij saaie informatie of een eindresultaat?
Iedereen kent wel Wikipedia. Superhandig als je iets wilt weten. Maar als je klant op je website komt wil die iets kopen.Geen saaie informatie opsommingen lezen.
Je wilt emotie oproepen, dat je klant zichzelf al op het strand ziet liggen. Niet dat hij uren in een muf vliegtuig naast een zwetende onbekende moet zitten om daar te komen. Als je informatie geeft is er een deel van je brein actief wat ervoor zorgt dat je lezer gaat nadenken. En dat is niet goed voor je omzet. Dat roept vragen op, ze gaan twijfelen of ze dit wel echt nodig hebben.
Wanneer je de emotie activeert zorg je dat je klanten het voor zich gaan zien. Dat einddoel wat jij jij belooft, dat zien ze. Dat prachtig geschilderde huis, zonder dat ze zelf uren moesten schuren en lopen klooien met een kwast. Je wilt de voordelen benoemen van je product of dienst en daar weer de voordelen van.
“Je hoeft zelf geen dagen vrij te nemen om te schuren en schilderen, daarmee bespaar je dus kostbare vakantiedagen en uiteindelijk geld”
Dat klinkt heel anders dan wanneer je alleen vertelt dat je werkzaamheden bestaan uit schuren en schilderen.
“Als je je marketing uitbesteed, kun jij je richten op je eigen werkzaamheden. Zo hoef je geen kostbare tijd te besteden aan leren hoe iets werkt en kun je lekker je eigen taken blijven doen of eens lekker vrij nemen”.
Copywriting is in veel gevallen het verschil tussen wel of geen verkoop. Je wilt je bezoeker niet aan het denken zetten. Dan kopen ze niets bij je. En je kunt nog zoveel Facebook Ads aanmaken en inschrijvingen op je Leadmagnet krijgen. Zonder de juiste woorden zal het je niet het succes opleveren wat je wilt bereiken.
Tip: Kijk je website na, verkoop jij saaie informatie of laat je een einddoel zien? Herschrijf die pagina’s en zorg dat je met mooie bijpassende afbeeldingen en de juiste teksten de bezoeker tot aankoop overhaalt.
Zoekmachine optimalisatie
Gratis gevonden worden in Google
Je hebt nu de juiste teksten op je site staan. Je biedt een leadmagnet aan en je haalt (veel) nieuwe potentiële klanten binnen met je Facebook Ads.
Dat gaat een groot verschil maken voor je bedrijf. Je omzet gaat stijgen. Je winst omhoog. Je kunt jezelf meer salaris geven en vaker vrij nemen om leuke dingen te doen. Maar er is nog een manier om dit hele verhaal rendabeler te maken.
SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.
SEO is eigenlijk niets anders dan je website optimaliseren voor je bezoeker. “Huh” hoor ik je denken.. .Het is toch je website voor Google optimaliseren? Google wil het allerbeste resultaat aanbieden. Hiermee verdienen ze jaarlijks zo’n 30 miljard. Het is voor Google dus van heel groot belang dat iedereen blijft Googelen. Stappen ze over naar een andere zoekmachine kost ze dat enorm veel geld.
Als jij dus precies laat zien wat jouw klanten zoeken, dan doe je dus eigenlijk exact wat Google wil. En daar wordt je voor beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.
Uiteraard moet Google wel begrijpen waar je website over gaat. Dat kun je doen met zogenaamde On page SEO ook wel technische SEO genoemd. Hierbij zorg je dat je overal goeie titels, sub titels, meta omschrijvingen, alt titles voor afbeeldingen en de juiste zoekwoorden op je pagina’s hebt.
Door blogartikelen te schrijven waarin je vragen beantwoord zal je steeds beter gevonden worden. Je bezoeker gaat je als expert zien, want jij weet hoe het zit. Daardoor zijn ze eerder geneigd zaken met je te doen en bij jou te kopen. Dit is dus ook van groot belang. En vrijwel al je concurrenten doen dit. Je kunt dus niet achterblijven als je ook gratis aan nieuwe klanten wilt komen.
Tip: Kun je zelf geen blog schrijven? Dan kun je dit eenvoudig uitbesteden aan een seo tekstschrijver. Of gebruik mijn handleiding, die kun je hier gratis vinden…
En nu verder? Waarom niet gewoon 1 van deze methodes gebruiken?
Je hebt je site seo proof, je krijgt veel nieuwe potentiële klanten binnen, je mailinglijst stroomt vol. Haal je 1 van de methoden weg dan zul je zien dat het effect meteen een stuk minder wordt.
Doe je niet aan Facebook ads omdat je liever richt op gratis verkeer door SEO? Dan zul je wekelijks meerdere blog artikelen moeten schrijven en veel geduld hebben. SEO kost tijd, je staat niet zomaar bovenaan in Google. En eigenlijk tellen alleen de eerste 3 resultaten. Daar moet je wel voor werken.
Doe je niet aan SEO en richt je volledig op Facebook Ads? Dan loop je gratis bezoekers mis. Bezoekers die misschien nog niet wisten dat jij bestond, maar je toevallig vinden op Google. Onderschat dat effect niet. Iemand gaat niet op Facebook zoeken als zijn riolering verstopt zit. Dat doen ze op Google. Dus daar moet je ook zitten voor een goede groei van je bedrijf.
Volg je je klanten niet op met e-mail marketing? Dan vergeten ze je en is de kans groot dat ze bij je concurrent terecht komen wanneer ze wel klaar zijn voor de aankoop. Soms duurt dit wel 3 tot 6 maanden. In die tijd wil je dus top mind blijven. Ze moeten eerst aan jou denken op het moment dat ze beslissen tot aankoop of aanschaf over te gaan.
Gebruik je geen leadmagnet? Dan zal het lastiger zijn nieuwe mensen aan te trekken. Een gratis product aanbieden verlaagt de drempel enorm. Wanneer die eerste stap richting jouw gezet is is de drempel kleiner om een aankoop bij jou te doen. Je hebt ze immers al iets geleverd en dat vertrouwen is van groot belang tijdens het aankoopproces.
Mijn bedrijf is volledig gericht op al deze systemen. Omdat ze samen het allerbeste werken. Het vormt je complete marketing en sales team. Om te groeien kun je niet achterover leunen tot de klanten naar jou komen. Je moet ze opzoeken en ze vertellen dat je bestaat. En laten weten dat jouw product of service de beste is. Dat geloven ze niet zomaar, daar moet je aan werken.
Besteed deze taken uit als het je niet lukt. Frustratie zorgt ervoor dat je je einddoelen niet gaat halen. Daarmee ben je uiteindelijk duurder uit dan wanneer je het door iemand laat doen….
Wat kun je nog meer doen?
Volg me op Facebook voor meer inspiratie en tips: Klik hier
Volg me op Instagram om te zien waar ik allemaal mee bezig ben: Klik hier
Connect op LinkedIN als je niet van Facebook en Instagram houdt: Klik dan hier
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.