arrow_drop_up arrow_drop_down
23 juli 2020 

De 7 grootste valkuilen van (beginnend) ondernemers én hoe je ze voorkomt

[[showindex]]

 

Liever dit artikel als e-book downloaden en onderweg lezen? Klik dan hier en download gratis de PDF versie van dit artikel.

Waarom succesvol ondernemen een pijnlijk proces is en je met deze 7 tips voor ondernemers een (h)eerlijke start maakt

Als (startend) ondernemer komen er ontelbare dingen op je af. Van marketing, sales, administratie tot aan je mindset, prioriteiten en gezondheid. Je komt maar niet toe aan dingen waarvan je droomt, zoals op vakantie gaan met je vrouw en kinderen, zo vaak vrij nemen wanneer jij dit wilt om bijvoorbeeld te sporten of die wereldreis maken waar je van droomt.

Ondertussen zorgt dit voor nog meer stress, problemen en frustraties met als gevolg dat je blijft ronddraaien in die eindeloze vicieuze cirkel. Om succesvol te ondernemen is het zaak om uit deze cirkel te breken.

Je bent het type dat nog tot tien uur ’s avonds stug doorwerkt, omdat je het werk niet uit handen durft te geven. Want ja, er mag niets misgaan…

Of je bent de persoon die tijdens een moment van ingeplande ontspanning toch weer de telefoon opneemt.

Het gevolg is dat je geen moment van ontspanning hebt, waardoor je geen rustmomenten hebt, je gezondheid schaadt en uiteindelijk op de ‘burn-out’ stapel belandt.

Eenmaal burn-out ben je niets meer waard voor al je klanten.

 

Dat wil je toch niet?

 

Dit zijn voorbeelden van situaties die je herkent als je als leider binnen je onderneming alleen over een ‘AAN-knop’ beschikt. Je kan alleen je rust vinden in je werk als vakman.

 

Er zijn nog ontelbare andere ‘symptomen’ die bewijzen dat je nog geen echte leider binnen je business bent om succesvol te zijn . Bekijk onderstaande voorbeelden. Herken je ze?

 

  • Je wilt alles zelf doen en durft niets uit handen te geven
  • Je piekert over je oplopende rekeningen en vaste lasten
  • Zodra jij als professioneel vakman niets doet aan marketing en sales komen er geen nieuwe klanten binnen en staat je cashflow stil en daarmee je organisatie, winkel of onderneming

Succesvol ondernemen met deze tips gaat je een goede (her)start geven om uiteindelijk succesvol te zijn.

Jij hebt nog steeds geen vrijheid, dankzij jouw ondernemerschap

 

Dat is gek toch, die zin? Dankzij jouw ondernemerschap heb je nog steeds geen vrijheid.

Vrijheid om te doen wat je wilt, wanneer je dat wilt en met wie je dat wilt. Terwijl je bent gaan ondernemen om meer vrijheid te krijgen.

 

Niet meer in loondienst hoeven te werken en iedere dag het geklaag van een baas aan te moeten horen of in een kantoor te moeten zitten. Als je niet bereid bent om de mentaliteit van een ondernemer aan te nemen, dan sta je binnen de kortste keren weer onder contract bij een werkgever. Dat wil je voorkomen, toch?

 

In dit artikel kom je te weten hoe jij je mindset van vakman tot leider in jouw eigen zaak, ombuigt en de eerste stappen naar een succesvolle handel zet. Het lijkt in eerste instantie veel, al die kwaliteiten en vaardigheden, maar niemand heeft gezegd dat je dit allemaal in een dag, week of maand moet kunnen. Toch? Een succesvolle ondernemer houdt van gestaag bouwen aan succesvol ondernemerschap.

 

Daarom: dit is een proces voor de mensen met een lange adem. En iedereen die succesvol ondernemen wil, kan het. Ook jij!

 

De tips in dit artikel gaan je helpen om een succesvolle ondernemer te worden:

Klaar voor succes? Klaar voor een succesvol bedrijf? Klaar voor succesvol ondernemen?

Kwaliteiten ondernemer

Hier de 7 tips op een rijtje

1 Ga voor kleine en simpele stapjes in plaats van (radicale) verandering

2 Van minder doen naar meer dromen (en hoe je dat gaat doen)

3 Weg met uitstelgedrag, besluiteloosheid en constante onderbrekingen – Dit is de meest simpele manier om je prioriteiten helder te krijgen

4 Financiën zijn niet sexy, maar zonder inzicht is je onderneming stuurloos en gedoemd te mislukken

5 De drie grootste marketingfouten en hoe wel te handelen

6 Waarom ook jij een saleskanon kan worden en geldproblemen voorkomt

7 De laatste stap: een goed draaiend team, zodat je echt misbaar bent als leider in je eigen zaak

 

Gratis e-book “van Vakman naar Leider” Downloaden? Ontdek exact de stappen die jij moet nemen om je doelen te bereiken.

 

Aangekomen bij de eerste stap voor succes: Denken en handelen als een ondernemer.

 

1 Ga voor kleine en simpele stapjes in plaats van (radicale) verandering

Hou jij ervan om te veranderen iedere dag? Als er ergens een woord is waar we met zijn allen allergisch voor zijn dan is het ‘verandering’. Zelfs voor succesvolle ondernemers is verandering een vies woord. Verandering doet namelijk pijn. Het welbekende proces van ‘uit je comfortzone gaan’ doet pijn.

 

En daarom is het belangrijk om deze pijn om te zetten naar een proces waar je van gemotiveerd raakt, gaat genieten, alsof het vanzelf gaat!

 

Want…

 

Om meer misbaar te zijn in je , zodat je kan sporten op ieder willekeurig moment van de dag

 

Om meer geld te verdienen, zodat je een maand kan reizen naar je favoriete plekken in eigen land of over de landsgrenzen

 

En om meer rust en overzicht te creëren voor jezelf, zodat je je smartphone ’s avonds wel laat liggen om met je partner wel die gave Netflix serie af te kijken.

 

Dit is nodig om jouw identiteit te ontwikkelen en jouw bedrijf te gaan leiden als een echte leider. Dat is zelfs simpel, zolang je de juiste houding aanneemt. Dan word jij ook een succesvolle ondernemer!

 

Johan Cruijff zei het al eens: Voetbal is heel simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen.

 

Zo werkt het met jouw identiteit ook: Ondernemen is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel ondernemen.

 

Door de dingen simpel te houden vermijd je het idee van radicale verandering

 

Wat is belangrijk voor jouw rol als leider binnen jouw bedrijf? De ruimte voor persoonlijke groei. Hoe zorg je dat je kan groeien? Door je motivaties te kennen, maar nog belangrijker dat je bereid bent om aan jezelf te werken. Zowel fysiek als mentaal, als de overtuiging van jezelf en je kennis als vakman.

 

Door te gaan voor ministapjes in je proces. Door je focus te leggen op kleine doelen, kleine simpele stapjes die haalbaar zijn op dat moment. Door je eigen invloed te vergroten. Met geduld, want grote verandering vind alleen maar plaats door al die kleine simpele stapjes te nemen.

 

Vaak denk je aan het grote doel, de grote droom. Maar als je je focus verlegt naar die kleine en simpele stapjes dan is dit proces veel leuker en plezieriger. En is dit de makkelijkste weg om een leidende rol op je te nemen en succesvol ondernemen onder de knie te krijgen.

 

Dus hou het simpel en hak je doelen op in kleine mini stapjes.

 

Denk aan de volgende stapjes op het gebied van bijvoorbeeld fysieke gezondheid en maak er gewoontes van:

 

Doel: Verbeter je fysieke gezondheid

Stapjes:

  • Creëer een eenduidig slaappatroon
  • Verdiep je in gezonde voeding
  • Plan gedurende de dag momenten van lichaamsbeweging in (dit hoeft niet sporten te zijn, maar wandelen of een stuk fietsen dragen ook bij aan je fysieke en geestelijke gezondheid)

 

Ooit gedacht dat deze kleine en simpele stapjes jouw helpen bij je dromen en succesvol ondernemen?

 

Zoals er dingen zijn die jou op persoonlijk vlak tegen houden om ondernemer te zijn, zo zijn er ook punten te benoemen die ontbreken in jouw bedrijf om succesvol te zijn. Denk aan structuren, systemen, protocollen, strategieën enzovoort. In stap 2 ontdek je meer over hoe je stopt met het verwaarlozen van je dromen en start met het werken aan je onderneming in plaats van in je onderneming. Daarna volgen nog meer tips om succes te hebben met ondernemen.

 

Maar eerst nog even dit… ga er even goed voor zitten. Het is al geweldig dat je zover bent gekomen – want je zet de juiste stappen zo – en het stuk dat nu komt MOET je opslaan in iedere vezel van je ondernemersgeest, lijf en overtuiging. Zeker als je altijd voor een baas hebt gewerkt en dat nooit meer wilt omdat je vrijheid wilt ervaren.

 

 

2 Van minder doen naar meer dromen (en hoe je dat gaat doen)

 

Dit is 1 van de leukere tips, is wellicht je gevoel.

Het allergrootste verschil tussen een werknemer en een (succesvol) ondernemer (of werkgever) is dat een werknemer niet lui mag zijn en een werkgever wel. Dit zit zo in elkaar, want anders kan deze zin behoorlijk vreemd overkomen.

 

De wereld van een werknemer ziet er als volgt uit: van een werknemer wordt gevraagd en verwacht dat hij of zij ‘gewoon’ veel doet. Voor veel mensen is dit ook de ‘normaalste’ zaak van de wereld, omdat ze tevreden zijn met de rol die ze vervullen.

 

Werknemers accepteren het om te doen wat hen wordt opgedragen. Ze behalen graag doelen, targets, kpi’s en zijn daar tevreden mee. Ja, of juist niet. En dan gebeurt het volgende:

 

Het magische moment van frustratie bij de werknemer: de werknemer verlangt naar meer authenticiteit, vrijheid en wil op zijn eigen manier werken aan doelen. Doelen is dan nog bescheiden uitgedrukt… dromen… want dat is wat je als leider binnen je onderneming mag doen. Zelfs MOET doen. Om succes te hebben en succesvol te ondernemen.

 

Herken je dit gevoel als je jarenlang in loondienst hebt gewerkt? Dat je altijd maar deed wat jou werd opgedragen en weinig uitzicht had op meer vrijheid? Vrijheid om te werken aan jouw dromen!

 

Voor veel ondernemers – zeker startende ondernemers – is dit verschijnsel bekend en in het begin zelfs een grote bottleneck. Je doet keihard je best, werkt je zeven dagen en slagen in de rondte en je hebt het altijd druk, druk, druk. Want ja dat is hoe je denkt over ondernemen.

 

Maar nu komt het allerbelangrijkste… ondernemen is tijd in gaan plannen om te starten met het werken aan je onderneming.

 

En dan is het belangrijk dat je structureel droomtijd in gaat plannen. Of noem het ‘strategische sessies’, of business development, of ‘verkenning van de markt’, ‘lange termijn planning’ enzovoort.

 

Het grootste obstakel dat nog moet worden overwonnen (en hoe)

 

Het is nogal een dingetje hoor, dit. Voor veel (startende) ondernemers. Om te ontdekken hoe je misbaar gaat zijn in je onderneming. Vooral de stap om te gaan dromen. Het zit namelijk niet in onze cultuur om te dromen. Doen, doen en druk zijn, zijn sociaal gezien de standaarden. Dan is het vreemd om te gaan dromen.

 

“De baas moet toch als eerste het licht aan doen? En ’s avonds het alarm inschakelen? Die moet toch het goede voorbeeld geven en laten zien wat hard werken is?” Denkt je werknemer het niet, dan is de kans groot dat je zelf zo denkt over het ondernemer zijn.

 

  • Maar om niet meer 60 uren per week te hoeven werken
  • alle stapels sh*t weg te werken
  • meer stress bent gaan opbouwen en bijna toe bent aan een burn out – en het dienstbaar zijn aan de klant helemaal kan vergeten…

 

En nog belangrijker…

 

  • Om meer misbaar te zijn in je zaak, zodat tijd hebt om je dromen te realiseren en succes te ervaren
  • Om meer geld te verdienen, zodat die droomauto ‘gewoon’ koopt
  • En om meer rust en overzicht te creëren voor jezelf, zodat je met je partner ongestoord lekker uit eten kan gaan…

 

Daardoor is het zaak om je handel als een echte onderneming te ontwikkelen en niet als plek voor je eigen dag tot dag besteding.

 

Om te starten met werken aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf is deze quote van Stephen R. Covey treffend:

 

“Alle dingen worden twee maal gecreëerd. Eerst in het hoofd en daarna in de realiteit.”

 

En dat is exact waarom je ‘droomtijd’ gaat inplannen. Jij bent de visionair van je zaak. Jij bepaalt zelf de stip op de horizon. Jij hebt ooit een ingeving gekregen waarom je bent gaan ondernemen. Jij hebt zelf dromen die je wilt realiseren.

 

Met droomtijd kan je werken aan je bedrijf in plaats van die 60 uren zwoegen in je bedrijf. Met droomtijd visualiseer je waar je naartoe wilt en dan heb je geen ruimte om 60 uren te blijven zwoegen. Sterker nog: je neemt vrij om deze dromen en doelen helder te krijgen.

 

Je schrijft nieuwe concepten op. Je bedenkt nieuwe diensten. Je bepaalt de strategie. Je gaat werken aan nieuwe vaardigheden. En je neemt daar gerust iedere week een dag(deel) voor of iedere dag een uur, of zelfs een hele week, zoals Bill gates doet. Deze man weet immers wel wat succesvol ondernemen is, toch?

 

In deze tijd zorg je ervoor dat je niet gestoord word. In je agenda zet je zoiets als ‘Business development’ – mocht je niet zeker zijn van het woord ‘droomtijd’,  in geval je in de situatie zit dat je werknemers hebt.

 

Met deze droomtijd krijg je rust in je hoofd, zodat je gemakkelijk kunt gaan broeden op een plan om je onderneming te laten groeien. En als dit nu moeilijk, eng en oncomfortabel aanvoelt om te starten met deze tijd in te plannen, dan is dat meer dan begrijpelijk.

 

Van 60 uren werken naar 25 uren is een al hele radicale stap. Denk dan even terug aan de eerste stap in dit artikel. Doe het met hele kleine simpele stapjes. Begin met een uur droomtijd. En als een uur nog te veel is gevraagd begin dan met een halfuur, 15 minuten, 1 minuut…

 

Met als einddoel in je achterhoofd dat je aan het einde van de rit alleen nog maar bezig bent met de lange termijn planning bent van je zaak en misbaar bent geworden. Het enige wat je straks nog doet in je onderneming is voordoen… en zelfs daar zijn bekwame managers voor in te huren…

 

Is het zo al iets duidelijker?

 

Hier nog een paar bonustips om aan je firma te werken in plaats van in je firma en je alvast op weg te helpen:

 

  1. Houd dit in je achterhoofd en iedere ondernemersvezel van je lijf: Doelen, planningen en strategische keuzes zijn dienend aan je dromen (het grotere geheel, de lange termijn)
  2. Zoek iemand met dezelfde drive als jij en ga daar om de zoveel tijd mee sparren, zodat je helder krijgt wat je moeilijkheden, maar ook successen zijn
  3. Plan periodiek (bijvoorbeeld ieder halfjaar of jaar) een dergelijke sessie in, zodat je echt goed kan uitzoomen op je onderneming
  4. Voor creatieve ondernemingen en ondernemers : doe alsof je een opdracht krijgt van een grote speler en maak daar het best mogelijke resultaat van voor jezelf. Lekker vrij werken is echt heerlijk voor creatieve mensen!

 

Je hebt dan eindelijk de stap genomen om aan het succes van je onderneming te werken. Dit gaat de eerste dagen en misschien zelfs weken goed, maar vervolgens laat je je weer snel opslokken door de waan van de dag.

 

Het is nu eenmaal onoverkomelijk dat alle taken door blijven gaan en dit kan een overweldigende werking hebben. Wanneer je hier bewust van bent dan is het zaak om aan de slag te gaan met het thema timemanagement, zodat je altijd prioriteiten kan stellen en het gevoel van groei vasthoudt.

 

Niets is frustrerender namelijk dan de rekeningen niet meer te kunnen betalen en je onrustig voelen daardoor. Simpelweg omdat je geen aandacht hebt besteed aan de groei van je winkel, handel of onderneming. Daarom…na de eerste twee tips, nu naar tip 3 om de kans op succes te vergroten…

 

 

3 Weg met uitstelgedrag, besluiteloosheid en constante onderbrekingen – en de meest simpele manier om je prioriteiten helder te krijgen

 

Ondernemen is prioriteiten stellen. Succesvol ondernemen is de waarde van je tijd en prioriteiten kennen en in uitvoering brengen.

In het verlengde van het proces om aan je onderneming te werken en de verdiepende laag van de vorige stap ligt je meest waardevolle bezit: tijd. Tijd is het meest waardevolle wat je hebt.

Alleen tijd is bij veel mensen – en vooral voor ondernemers – het beste allerbeste excuus om iets niet te hoeven doen. Tijdnood, het gebrek aan tijd… tijd is voor velen een vijand geworden.

 

Maar belangrijk is om de tijd… de minuten, de uren, de dagen, de weken, de maanden, de jaren, het leven dat je hebt, te zien als de grootste vriend die je hebt. Want tijd in relatie tot jezelf als toekomstig succesvolle ondernemer en de keuzes die je onbewust maakt, dragen bij aan het gevoel dat je hebt over de tijd die je hebt.

 

Veel ondernemers pleiten voor to-do-lijstjes – en deze zijn ook zeker handig – maar het is eerst belangrijk om het fundament te begrijpen onder het begrip tijd en je keuzes daarin.

 

Als je kijkt naar de oorzaak van problemen met tijd van ondernemers dan kom je vaak terecht op de volgende punten:

 

  • Het uitstellen van belangrijke activiteiten
  • Het onvermogen om belangrijke beslissingen te kunnen maken en je te verschuilen achter ‘druk bezig zijn’ met… tijdverspilling, afleiding en andermans taken en ellende.

 

Herken je dit? Kijk dan vooral verder…

 

Gelukkig is er een overzicht dat je direct kan uitprinten en opplakken aan je muur om te begrijpen welke zaken nu prioriteit en voorrang krijgen. Stel daarbij jezelf de volgende twee vragen:

 

1 Hoe belangrijk is de activiteit voor de groei van jou(w) (onderneming)?

2 Hoe dringend is deze taak of activiteit voor jou(w) (onderneming)?

Met dit handige overzicht kun je je taken prioriteren

 

Je ziet in het model dat je dan vier kwadranten krijgt.

Kwadrant 1: zijn taken die je direct moet uitvoeren en helpen je met de dagelijkse bedrijfsvoering, zodat jij en je business productief blijven

Kwadrant 3: Is andermans ellende – besteed hier zo min mogelijk aandacht aan

Kwadrant 4: Is jouw ellende waar je je achter verschuilt – wordt je bewust van je afleiding en zogenaamde vluchtactiviteiten

 

Wat is dan kwadrant 2? Deze verdient extra aandacht, omdat deze in stap 2 is besproken. Het is het allerbelangrijkste kwadrant om (financiële) groei van je onderneming te blijven realiseren en succesvol ondernemen onder de knie te krijgen.

 

Veel ondernemers vergeten deze, omdat het vaak de onzichtbare taken zijn. Het vergt bewustzijn – en daarmee het weten van – dat dit kwadrant essentieel is om te blijven groeien.

 

Alsjeblieft… bij deze de tip…vanaf nu weet je dat je ECHT aandacht MOET gaan besteden om aan jezelf en aan je business te werken en heb je geen excuses meer.

 

Is het niet fijn dat ‘ontspanning’ bijvoorbeeld in het allerbelangrijkste kwadrant staat? En is het niet nog fijner dat je andermans problemen niet meer hoeft op te lossen?

 

Of vind je het nog steeds lastig en moeilijk?

 

Dan is het zaak om nog eens verder in te zoomen op kwadrant 1 en 2. Want het kan zomaar zijn dat je wordt opgeslokt door deadlines, klachten en vragen of een crisis die onverwacht tussendoor komt.

 

Sterker nog: dat is de gang van zaken bij de meeste ondernemers die succesvolle ondernemers willen zijn. Gelukkig kan je daar wat aan doen, zodat je de juiste dingen blijft doen.

 

Wanneer je hebt besloten om meer te gaan werken aan bijvoorbeeld ‘preventie’ kan je werken aan datgene wat die crisis heeft veroorzaakt. Bijvoorbeeld iemand voor de ‘sociale media’ inhuren – desnoods een student – om klachten af te handelen.

 

Of je besluit om te gaan werken aan een betere planning door ‘buffertijd’ in te bouwen, zodat je met een crisis of een dringend probleem vooraf de tijd hebt genomen om tijd te reserveren voor dit probleem! Maak aan het begin van iedere week of dag een planning en zorg ervoor dat je een tijdsblok inplant waarin je onverwachte zaken kan opvangen.

 

Dan door naar de vierde stap om van jezelf een echte ondernemer te maken of lees je later liever verder? Download dan hier gratis dit artikel als e-book (PDF)

 

4 Financiën zijn niet sexy, maar zonder inzicht is je onderneming stuurloos en gedoemd te mislukken

 

Ben je er nog bij? Pak anders een glas water, loop een rondje door je woonruimte of buiten als de zon schijnt. Dan ben je weer even helemaal met je volledige aandacht bij je volgende stap om aan succes te bouwen: Financiën. Oftewel, krijg inzicht hierin en laat de geldstress achter je, want hier werken alle succesvolle ondernemers aan.

 

Je bent ooit begonnen – of je staat op het punt te beginnen – met een passie of zelfs een missie om de wereld vooruit te helpen. Misschien wil je een ziekte genezen, mensen meer zelfvertrouwen geven of iets anders met een nobel ideaal.

 

Of je wilt zoals de meesten gewoon lekker ondernemen, omdat je meer vrijheid wilt, meer rust en minder stress.

 

Het stuk ‘financiën’ is dan al snel een ondergesneeuwd onderwerp, omdat het niet zo leuk is als waarom je ooit je onderneming bent begonnen. Werken aan je financiën en administratie is niet sexy, zoals marketing dat bijvoorbeeld wel is voor de meeste ondernemers.

 

Het vakje ‘financiën’ wordt vaak direct uit handen gegeven aan iemand met een financiële achtergrond, zoals een boekhouder of financieel adviseur. Toch is het noodzakelijk om kennis en inzicht te hebben in eigen financiën en met een helder plan is dit makkelijker dan het lijkt.

 

Heb je net zoals menig ondernemer werkelijk geen idee…

  • Hoeveel belasting je moet betalen?
  • Je boekhouder en de cijfers niet snapt?
  • Hoe je business er financieel voorstaat?

 

Dan is de kans groot dat je nu onrust ervaart. Het maakt niet uit in welke fase je zit. Ben je net gestart, ben je van plan om een volgende stap te zetten of wil je echt groot worden… Zonder inzicht in financiën, de cijfers en boekhouding creëer je onnodig onrust, helemaal omdat ondernemen op zichzelf al veel risico’s met zich meebrengt.

 

Wat voegt het nu eigenlijk toe als ik zelf inzicht heb in mijn cijfers? Dat kan ik toch veel beter overlaten aan mijn boekhouder? Denk je wellicht…

 

Helder hebben wat je cijfers zijn voegt wel degelijk waarde toe aan je ondernemerschap. Het lijkt misschien op iets zoals stofzuigen… het lijkt in eerste instantie niet zoveel op te leveren. Stop maar eens met stofzuigen thuis en let maar eens op wat voor klachten je aan je gezondheid krijgt op de lange termijn. Het risico dat het de verkeerde kant opgaat is vele malen hoger.

 

Datzelfde geldt voor inzicht in je financiën. Stop maar eens een tijd met het bekijken van je bankrekeningen en je raakt vanzelf het overzicht kwijt.

 

Natuurlijk komt er meer kijken bij het inzichtelijk maken en houden van je cijfers dan je rekeningen checken. Maar…

 

Eerst krijg je de voordelen nog mee van meer inzicht van je financiën:

 

  • Meer structuur in je financiële bedrijfsvoering = inzicht in je prijs = hogere prijs die je onderbouwd kan vragen = meer inkomsten = meer vrijheid
  • Meer focus = beter inzicht in doelen en stappen = eerder je dromen tot realiteit maken in plaats van hopen dat het gaat gebeuren

 

  1. Wat je zelf al kan doen is om een goede boekhoudstructuur neer te zetten in een online omgeving. Bijvoorbeeld het inrichten van de juiste facturatie mails wanneer een factuur niet binnen een bepaald tijdbestek wordt verstuurd. Of de gewoonte om te checken of de facturen zijn betaald.
  2. Maak daarnaast een plan waarvan je vooraf weet dat het winstgevend gaat zijn en bereken de juiste percentages van de verwachte winstmarges. Welke dienst biedt je aan en welk product verkoop je en wat zijn je vaste kosten dan? En hoeveel klanten heb je nodig? En hoe kom je aan deze klanten? Zo krijg je inzicht in je winst, maar ook in je te nemen stappen van je marketing.
  3. Een laatste handige tip is inzicht krijgen in hoe je geld op je bankrekeningen nu wordt verdeeld. Waar gaat het geld naartoe? Of beter gezegd: Inzicht krijgen, zodat je direct ziet waar je veroorloofd geld aan wilt besteden, zonder je schuldig te voelen.

 

Veel ondernemers hebben 1 of 2 bankrekeningen – met een hele smak geld daarop – maar hebben geen idee waar al dit geld bestemd voor is. Met het ‘potjessysteem’ krijg je hier GLASHELDER inzicht in.

 

Zo verdeel je je geld over vijf verschillende potjes voor meer overzicht, namelijk:

 

1 De ontvangstrekening

2 Je eigen salaris

3 Je winst

4 De belastingen

5 De (bedrijfs) kosten

 

Met een potjessysteem zorg je voor meer rust en overzicht in je financiën, zodat je meer tijd over houdt voor andere dingen, zoals werken aan jezelf en je business, waardoor je weer dichter bij je dromen en succes komt!

 

5 De drie grootste marketingfouten en hoe wel te handelen

 

Fijn, je hebt je handel ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je plaatst een bericht op je persoonlijke Facebook-pagina dat je bent begonnen als ondernemer. Na de tientallen likes, leuke reacties en felicitaties ga je aan de slag.

 

Na een tijdje merk je dat het vrij overweldigend is. Aan jezelf werken, aan je onderneming werken, aan je prioriteiten werken, aan je financiën werken… dan is daar ook nog het vakje ‘marketing’. Succesvol ondernemen vergt de nodige basiskennis…

 

Als starter begin je vaak met een kennis of vriend die een website kan maken. De social media kanalen zelf bijhouden lukt ook nog wel – je plaatst zelfs iedere week een blogartikel of een vlog – en het logo ga je ontwerpen via Canva.

 

Het ziet er de eerste maanden gelikt uit en je blijft leuke reacties krijgen van mensen, maar nieuwe klanten… ho maar. Je hebt hooguit twee contacten uit je eigen netwerk geplukt die per toeval op je website keken. Daar doe je het niet voor. Toch?

 

Dan zijn er grofweg een tweetal mogelijkheden voor je om te doen om je onderneming zichtbaar te maken. Maar eerst krijg je nog iets anders voor je de tips krijgt.  De 3 grootste marketingfouten die het meeste worden gemaakt.

 

Marketing Fout 1  Niemand weet wat je precies doet

 

Ik ben coach

Ik ben tekstschrijver

Ik ben tuinman

Ik ben kok..

 

In ons land – of zelfs in de stad waar je woont – zijn waarschijnlijk veel meer coaches, tekstschrijvers, tuinmannen en koks dan jij. Deze willen zich allemaal onderscheiden. Het is dan zo ontzettend belangrijk om te communiceren in je naam wat je doet en voor wie je dat doet.

 

Een voorbeeld met een coach…

 

Misschien ben je wel ‘kindercoach’. Hey, kijk, dat klinkt al een stuk interessanter en duidelijker. Kinderstresscoach… of Gezinscoach, you name it! Voor een buitenstaander – en dus potentiële klant is het direct helder – wat voor coach je bent. Hoe duidelijker je omschrijft wat je doet hoe beter je gevonden gaat worden.

Zorg dus dat de teksten op je website exact aan geven:

  • Wie je bent
  • Voor wie je er bent
  • Wat jij doet
  • Wat een klant daaraan heeft

Zo neem je twijfel weg bij je bezoekers. Bij twijfel gaan mensen verder zoeken. Als je op je website twijfel wegneemt weten ze dat ze bij jou goed zitten en zullen ze eerder contact met je opnemen of klant worden. Dit draagt weer bij aan je reis van succesvol ondernemen.

Marketing Fout 2 Ontbreken van een heldere focus

 

Je hebt een Facebook-pagina aangemaakt en een website (laten) ontwerpen. Nu komen de klanten zeker wel!… is je gedachte. En zoals het met de meeste gedachtes gaat… ze zijn bedacht en meestal niet waar(devol).

 

Is het nou echt zo dat je voor succesvol ondernemen een website en social media pagina’s nodig hebt? Als je dan weer terug komt op die coach… of die freelancer… of die tuinman… of die kok… ben je als eenmansbedrijf zelf niet degene die zich laat inkopen? Ben je zelf niet de beste verkoper van je product of dienst?

 

“Om te ondernemen heb je maar 2 dingen nodig: 1. Een product of een dienst, 2. Een telefoon” (Eelco de Boer)

 

Zei een wijs ondernemer eens.

 

Wanneer je aan de massa verkoopt dan zijn online verkoopkanalen zeer waardevol, maar als eenmanszaak, freelancer, zzp-er of kleine onderneming is het ALLERBESTE om je te focussen op een simpele strategie:

 

Tover je allerbeste glimlach tevoorschijn, ga langs bedrijven en vraag of ze je nodig hebben. Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze ‘nee’ zeggen. En als je er niet langs kan gaan, pak dan je telefoon en bel tot wordt opgenomen. Met natuurlijk je glimlach.

 

 

Marketing Fout 3 Jezelf een schandalig laag tarief gunnen

 

Wist je dat een glazenwasser tussen de 30 en 50 euro per uur vraagt? Als deze glazenwasser een klus van 32 uren dan verdient hij 1600 euro. En dan zijn alle ramen van het gebouw weer helder en schoon.

 

Is het dan vreemd om als coach een bedrag van 2000 euro te vragen? Je verandert toch het leven van een persoon? Weliswaar binnen een iets langer traject met een andere spreiding – bijvoorbeeld een heel jaar en iedere maand een sessie – maar uiteindelijk verander je wel een leven.

 

Dan is het toch niet vreemd om 2000 euro te vragen? Met alle respect voor de glazenwasser natuurlijk… maar als je het hebt over waarde leveren dan verdient iemand die echt impact heeft op het leven van anderen toch minimaal het salaris van een persoon die de glazen wast?

 

Durf dan ook een tarief te vragen voor je werk en wees daar niet te bescheiden in. De ‘P’ van Prijs in de ‘P’s’ van marketing is nog steeds een gewaardeerd onderdeel!

 

Ok, het is makkelijk om te benoemen waar de ‘fouten’ zitten. Het zijn vaak leermomenten. Stel jezelf nu eens open voor het volgende:

 

“ Met iedere tactiek (van SEO, tot blogs, vlogs, DIY video’s, tutorials, flyers, visitekaartjes, Facebook advertising, bellen en noemt het maar op, kan je ALTIJD succesvol worden”

 

Immers dit zijn aan het einde van de dag ‘slechts’ middelen die ja kan inzetten om zichtbaar te worden bij je doelgroep. En echt waar: iedereen gebruikt ze, of gaat ze gaandeweg het ondernemersproces gebruiken.

 

Wat jij als ondernemer moet gaan doen – of beter gezegd – je af moet gaan vragen is het volgende: Stel ik mezelf de juiste vragen? Vaak stel je jezelf deze vragen:

 

  • Hoe hoog is het bereik op Facebook?
  • Waar kan ik mijn content beter maken?
  • Hoe rank ik hoger op Google?

 

En dit zijn terechte vragen, hoor. Daar niet van, maar het zijn geen fundamentele marketingvragen. Het zijn vragen op tactisch en uitvoerend niveau die juist erg nuttig zijn voor de uitvoering. Maar het is van belang om als eerst te focussen op de volgende vragen om jezelf onderscheidend in de markt te zetten:

 

  • Hoe schrijf ik iets dat mijn klanten willen lezen?
  • Hoe word ik onthouden?
  • Hoe kan ik op de beste manier – en mijn manier – laten zien hoe goed ik in mijn vak ben?
  • Hoe onderscheid ik me van de rest?
  • Hoe maak ik iets wat mensen spontaan gaan delen?
  • Hoe blijf ik dichtbij mezelf als ondernemer?

 

Wanneer je je deze vragen constant durft blijven te stellen dan kom je vanzelf dichterbij de kern van je bedrijf. Je durft te gaan experimenteren met nieuwe ideeën en breekt eerder door je eigen comfortzone. Succesvol ondernemen is af en toe treden buiten je eigen kaders

 

Want zeg nu zelf: iedere ondernemer schrijft blogs. De kunst is juist om daar je eigen kracht in te stoppen. Misschien ben je wel goed in het schrijven van monsterblogs, zoals deze of ga je naar een basisschool en neem je een video op waarin kinderen vragen aan je stellen over bijvoorbeeld ‘ondernemen’.

 

Zoek iets wat bij je past, want dan is de bereidheid veel groter om buiten je eigen comfortzone te stappen en daadwerkelijk stappen te zetten met je marketing, zodat je eerder succesvol wordt.

 

6 Waarom ook jij een saleskanon kan worden en geldproblemen voorkomt

 

Wanneer je al een aantal jaren bezig bent, maar steeds stuit op geldproblemen dan heeft dat in veel gevallen te maken met het salesproces. Marketing en sales worden vaak in 1 adem genoemd, maar zijn toch echt verschillende activiteiten.

 

Marketing richt zich op het neerzetten van je merk, het onderzoek doen naar de markt en met imago en reputatie van dat merk, terwijl sales heeft te maken met het individueel en 1 op 1 contact leggen met de (potentiële) klant.

 

Beide onderdelen zijn essentieel, omdat ze niet zonder elkaar kunnen. Als sales niet weet wat het verkoopt en aan wie dan heeft sales geen recht van bestaan, maar als de marketingstrategie van je product of dienst door sales niet aan de man wordt gebracht dan is de gehele marketingstrategie nutteloos en kan je niet succesvol ondernemen.

De meeste ondernemers – en jij vast ook – hebben een hekel aan sales of doen er niet aan, omdat ze bijvoorbeeld het belang er niet van in (willen) zien. Dat heeft vaak de volgende redenen:

 

  1. Sales heeft het imago dat niet past bij mij (glad, vlotte babbels en snel resultaat)
  2. Het is eng om onbekende mensen te bellen, omdat je niet weet hoe ze gaan reageren
  3. Zolang je een goede online marketingstrategie neerzet, bereik je de klant vanzelf

 

Om deze stereotypen en bezwaren uit de wereld te helpen is het belangrijk om je het volgende te realiseren om succesvol te worden:

 

Sales is het allerbeste instrument om marktonderzoek te doen. Immers je komt in contact met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je diensten. Je hoeft als salespersoon absoluut niet overtuigd te zijn van je verkoopkunsten.

 

Het gaat erom of je de juiste vragen kan stellen aan degene die je belt of die je mailt. Met vragen bereik je namelijk het volgende:

 

  • Je voorkomt een discussie
  • Je achterhaalt het bezwaar van het bezwaar
  • Iemand voelt zich serieus genomen, omdat je de tijd neemt om te luisteren
  • Je komt er al vragend achter wat degene echt wil
  • Je hebt de mogelijkheid om de ander te overtuigen dat je op 1 lijn zit

 

Dat heeft helemaal niets, maar dan ook niets te maken met ‘de gladde verkoper uithangen’. Met vragen krijg je juist een serieus gesprek in een sfeer van openheid en ruimte.

 

In het salesproces is het belangrijkste dat je de klant het gevoel kan geven dat je betrouwbaar bent, eerlijk en kundig. Als je bergen beloofd, maar slechts een molshoop kan geven dan prikt de ander daar snel doorheen.

 

Het tweede bezwaar dat je hierboven kreeg, is makkelijk onderuit te halen. Ja, het is eng om onbekende mensen op te bellen, maar ja… het ergste wat er kan gebeuren is dat ze geen zin hebben in je telefoontje en (vriendelijk) vragen of het gesprek kan worden stopgezet.

 

In het verlengde van deze ligt dat het hopeloos lijkt soms om prospects te benaderen. Je hebt ze namelijk al 4 keer benaderd maar toch willen ze niet met je in zee gaan.

 

Is dit niet het ultieme bewijs dat sales een proces is voor mensen met de lange adem en niet voor het snelle resultaat? Het vergt minimaal 5 tot 12 contactmomenten om het vertrouwen op te bouwen met een prospect.

 

En als slechts 10 procent van de salespersonen meer dan 3 contactmomenten weet te leggen of krijgen dan weet je dat er eigenlijk nog HEEL VEEL KANSEN liggen! Pak op die telefoon of maak een funnel en kom in contact met potentiële klanten…

 

Want dit is ook datgene wat vaak wordt gedaan. Ondernemers leggen de focus op het neerzetten van een goede online marketingstrategie, maar vergeten dan het salesproces te verfijnen. Belangrijk is om deze cyclus te onthouden rondom je bedrijf:

 

Marketing & Advertenties > genereren leads > salesproces > herhaal dit continu, zodat je het weet te verfijnen

 

Buiten dat je als ondernemer en de rol van sales van je eigen bedrijf op je neemt en over een aantal kernkwaliteiten (enthousiasme, doorzettingsvermogen, energie, kunde, integriteit) moet beschikken is het belangrijk om te achterhalen wat de klant nu echt wil.

 

Het punt is dat een potentiële klant nooit weet of hij jouw product of dienst nodig heeft. Sterker nog: hij heeft er alle bezwaren tegen, werpt alle muren op en doet er onbewust alles aan om niet naar je verhaal te luisteren…

 

Tot het moment dat je de juiste snaar weet te raken. Een klant heeft geen tekstschrijver nodig, maar iemand die voor hem mensen aanzet tot het kopen van zijn product of dienst. Een klant heeft geen coach nodig, maar iemand die zijn leven kan veranderen.

 

Het gaat erom dat je niet de producteigenschappen van je product (of dienst) gaat benoemen, maar uitlegt welk resultaat deze klant gaat bereiken, nadat hij of zijn met je gaat samenwerken. Dit haal je uit je marketingstrategie en vervolgens laat je dat door middel van sales zien aan de (potentiële) klant.

Ben jij niet bepaald een Salestijger? Dan gaat deze gratis te downloaden sales checklist je absoluut helpen. Download hier gratis…

 

7 De laatste stap: een goed draaiend team, zodat je echt misbaar bent in je eigen onderneming

 

Aangekomen bij de laatste stap. Je werknemers, je team van mensen, de mensen om je heen die jouw werk als zzp’er, kleine onderneming of eenmanszaak op den duur gaan overnemen.

 

Waar de voorgaande stappen als ALLERBELANGRIJKSTE werden omschreven, zo is deze stap de spreekwoordelijke kers op de taart. De bekroning van al het voorgaande werk en de heilige graal voor iedere ondernemer die misbaar wil worden binnen zijn bedrijf.

 

Om meer groei te realiseren en succesvol te zijn, zodat je als ondernemer echt kan doen waar je iedere dag voor je bed uit gaat, is het nodig om een team van mensen om je heen te verzamelen die jouw missie en visie uitdragen en uitvoeren.

 

Dit gaat je niet lukken als zelfstandig ondernemer, omdat je dan te veel werk en rollen op je zou moeten nemen. Succesvol ondernemen is ook een kwestie van delegeren aan de juiste mensen om je heen. Maar dan moet je dus eerst de stap zetten om mensen in te huren of aan te nemen.

 

Je weet dus dat deze stap binnen je bedrijf – en voor jouw als ondernemer ongetwijfeld aan zit te komen. En dat is best spannend, want je vraagt je af;

 

  • Kan ik wel de juiste mensen vinden?
  • Kan een ander het net zo goed als ik het zelf kan?
  • En hoe moet ik dan leiding gaan geven als er een serieus team ontstaat van meerdere mensen?
  • Past dit wel bij me?
  • Kan ik uiteindelijk wel succesvol ondernemen?

 

Iedere ondernemer met een eigen gezonde ambitie en dromen heeft zich dit ooit afgevraagd. Iedere ondernemer heeft daar ook zijn eigen ervaringen over.

Bill Gates zei ooit eens: Waarom zou ik zes mensen een salaris betalen voor 1 idee?

 

Bill Gates was er sterk van overtuigd dat discussie, conflict en verschillende meningen zorgden voor meer creativiteit en betere oplossingen. Hier zit een kern van waarheid, maar de andere kant is dat het team dan aan het einde van de dag wel een team blijft en niet rollebollend met elkaar overhoop liggen.

 

Wat is nu echt belangrijk om een effectief team te creëren?

 

Vaak wordt gesproken over woorden als DNA en cultuur binnen een bedrijf (of team). Deze DNA en cultuur zijn vaak het automatische gevolg van de interactie tussen de mensen die worden aangenomen. Vooraf kan je dit lastig inschatten, maar je hebt als ondernemer wel een grote invloed op de effectiviteit van je team.

Misschien ben je werknemer geweest of heb je als werkgever het volgende ongemak wel eens ervaren: je bent nieuw in een team en je begreep iets niet. Je keek om je heen en iedereen leek het te begrepen. Of althans, niemand stelde een vraag.

Je vroeg jezelf af of je iets niet gehoord had, je niet goed had geluisterd of je had het verkeerd begrepen. Op dat moment voel je een groot ongemak en besluit je maar niet om de vraag te stellen.

 

Kom dit zojuist genoemde verschijnsel je bekend voor?

 

Het is namelijk heel menselijk, want als mens durf je je vaak niet open te stellen op een manier waar de mogelijkheid bestaat dat je als onbekwaam, niet positief of ‘dom’ overkomt op anderen. Zeker in het begin van een teamproces.

 

Maar de aanname dat dit vanzelfsprekend blijft, is op zijn minst gezegd niet bevorderlijk voor een teamproces waar je wilt dat een team gezamenlijk groeit. Het grootste probleem hier is dat er geen gevoel van psychologische veiligheid heerst binnen het team.

 

Als ondernemer wil je juist dat je team zich wel openstelt, ideeën deelt, vragen stelt en gecommuniceerd en geavaleerd wordt over fouten en problemen. Als deze psychologische veiligheid voor ieder individu kan worden gerealiseerd, is de kans groot dat je bedrijf gaat groeien, naarmate dit proces zich blijft voortdoen.

 

De randvoorwaarden om het gevoel van psychologische veiligheid binnen een team te creëren zijn:

  • Werk is niet alleen werk, maar iets waar je kan en mag leren
  • Geef je eigen zwakke punten toe en spreek hier openlijk over. Wees nieuwsgierig naar hoe je hiermee kan omgaan en stel simpele vragen, zoals ‘Hoe voel ik me bij dit of dat’ ‘Hoe reageer ik’ , ‘Wat kan ik anders doen’ enzovoort
  • Zorg ervoor dat je persoonlijke dingen deelt en open bent, zodat je relaties kan bouwen die niet alleen gebaseerd zijn op werk, maar ook op belangrijke zaken in je privéleven…

 

Want daar doen veel ondernemers en jij als ondernemer het toch voor? Vrijheid om een privéleven te hebben en doen waar je zin in hebt, wanneer je dit wilt. Door misbaar te worden en uiteindelijk zijn in je eigen onderneming.

 

Ga jij de uitdaging aan om jezelf om te buigen van vakman tot een echte ondernemer? Zodat je meer rust, vrijheid, overzicht ervaart en je persoonlijke dromen als mens gaat waar maken!

Kun je wel wat hulp gebruik om jezelf om te toveren van Vakman naar Leider? En daarmee het ultieme ondernemersleven van je dromen te bereiken? Dan Moet je zeker dit even bekijken…

MBA op Slippers: Alle Stappen die Nodig zijn om (Meer) Misbaar te worden in je Bedrijf inclusief Persoonlijke Begeleiding (zomerdeal)

Dit artikel bewaren als e-book? Download hier de gratis PDF versie

Dit artikel is geschreven door onze Content Marketeer Jelmer Ferwerda. Heb jij nog vragen of wil je jouw inzichten delen? Plaats dan je reactie in de comments hieronder. Vinden we leuk!

Reactie plaatsen

Wil jij de nieuwste blog artikelen in je mailbox ontvangen?

Zodat je dit ook in jouw business kunt toepassen... Meld je dan aan en mis niks

50%
De nieuwste blogartikelen in je mailbox?
Waar mag ik ze naartoe sturen
aanmelden
Your information is safe with us