WAT IS CONTENT MARKETING?

← Kennisbank

Content Marketing

Content marketing is een relatief nieuwe vorm van marketing. Het onderscheidt zich door zijn, op de klantgerichte benadering, en complexe vragen te beantwoorden die direct waarde bieden. Vaak wordt contentmarketing ingezet aan de voorkant van de marketingstrategie om een eerste contact met de potentiële klant te leggen, een relatie op te bouwen en uiteindelijk een samenwerking tot stand te brengen.

Contentmarketing wordt gebruikt door bedrijven met een strategie gericht op andere bedrijven (B2B marketing), maar ook door bedrijven met een focus op de consumentenmarkt (B2C marketing).

Bij Content Marketing worden verschillende platformen ingezet zoals:

  • een website,
  • software programma’s voor e-mailmarketing
  • social media kanalen.

Daarnaast zijn inmiddels vele platformen ontstaan die het mogelijk maken om als bedrijf aan de slag te gaan met het bouwen van een online community. Ondernemers creëren zelf een community, via bijvoorbeeld Youtube, waar ze video’s, blogs en andere vormen van content plaatsen. Altijd met het doel om de relatie op te bouwen, een gevoel van autoriteit te creëren en tot slot, in het meest wenselijke geval, een samenwerking aan te gaan.

Veel content is in het begin gratis, zodat potentiële klanten de kans krijgen om de toegevoegde waarde van bedrijf X of Y te ervaren en zo zelf de keuze te hebben om verdere diensten aan te nemen.

Contentmarketing is een belangrijk onderdeel van iedere SEO strategie.