Page content

Wat is Business-to-Business (B2B) marketing?

Business-to-Business (B2B) marketing

B2B marketing (oftewel Bussines-to-Business marketing), is een vorm van marketing waarbij het ene bedrijf zijn marketinginspanning richt op het versterken van de relatie met het andere bedrijf. Bij B2B marketing wordt vaak een ondersteunende dienst van bedrijf X verleend aan bedrijf Y, zodat bedrijf Y nog meer waarde kan leveren aan klanten.
In B2B marketing gaat het om handelsverkeer tussen bedrijven te bevorderen en de relatie te versterken. In de kern is dit het verschil met B2C marketing.

In Business-to-Business marketing gaat het veelal om het versterken van de relatie en vergt het meer tijd en inspanning om tot een rationeel besluit te komen. Productkennis speelt een belangrijke rol, want als bedrijf X verstand heeft van de techniek van een vliegtuigmotor dan is de kleur (een factor in de marketing die meer inspeelt op het zintuiglijke) van deze motor minder van belang.

Verschillende marketingactiviteiten worden bij B2B marketing ingezet. Een veel voorkomende vorm van marketing is content marketing.

Bij content marketing kan door middel van verschillende soorten en vormen – afhankelijk van waar de doelgroep te vinden is – gebruik worden gemaakt van:

  • blogs,
  • whitepapers,
  • artikelen,
  • visuals en video’s

Andere factoren die een rol spelen zijn SEO en SEA, want wie hoog in Google staat wordt als betrouwbaar gezien en als beste in de branche. E-mailmarketing, netwerk-events en beurzen zijn ook veel voorkomende tools die worden gebruikt bij B2B marketing.

Comment Section

0 reacties op “Wat is Business-to-Business (B2B) marketing?

Plaats een reactie


*