WAT IS BUSINESS-TO-CONSUMER (B2C) MARKETING?

← Kennisbank

Business-to-consumer (B2C) marketing

B2C marketing (oftewel Business-to-Consumer marketing) is marketing gericht op alleen de consument. Het grote verschil met de B2B marketing is dat bij deze vorm van marketing veelal wordt ingespeeld op het gevoel en emotie van de consument. Echter, zijn er genoeg situaties waar ook een beroep wordt gedaan op de ratio van de consument. Denk maar aan het kopen van een huis, een nieuwe keuken of het nemen van een hypotheek bij dit huis.

Bedrijven en ketens als:

  • de Media Markt,
  • de Albert Heijn
  • de Praxis

maken gebruik van B2C marketing, maar ook kleinere winkels en ondernemers vallen in deze tak van de marketingsport. Zoals boven gezegd wordt vaak ingespeeld op emotionele waarden en het gevoel van de consument. Denk maar aan de kortingen die de consument bij de supermarkt krijgt bij de dagelijkse boodschappen. Het gevoel van bijvoorbeeld luxe, snelheid en moderniteit die business-to-consumers marketeers willen overbrengen in reclames voor automerken. Met deze slimme tactieken willen bedrijven, consumenten verleiden om te kiezen voor het product of de dienst die ze aanbieden.

Het wereldwijde web speelt ook een grote rol bij de Business-to-Consumer vorm van marketing.

Zo zijn bijvoorbeeld deze websites binnen een paar jaar uitgegroeid tot één van de meest bekende website van Nederland:

  • Bol.com
  • Coolblue
  • Zalando (Duitse webshop)

Het zijn nu vaste waarden in het online landschap. Eén van de redenen hiervan is dat ze gericht zijn op het creëren van een zeer eenvoudige online klantreis, waarbij consumenten binnen een paar klikken en (vaak) een halve dag wachten, het product in huis hebben. Consumenten willen snelheid, gemak en kwaliteit en daarmee onderscheid deze manier van marketing zich van Business-to-Business.