Wat is een Leadmagnet, wat heeft dat te maken met e-mail automation en hoe levert dat gegarandeerd meer omzet op?
Als een bezoeker op je website komt, dan wil je niet dat die zonder iets te doen weer vertrekt. Ongeveer 98% van de website bezoekers vertrekt zonder iets te kopen of gegevens achter te laten. Dat is natuurlijk enorm zonde, zeker als je hebt geadverteerd en dus betaald om ze op jouw website of webshop te krijgen.
Een goede tactiek (misschien wel de beste) is om een gratis weggever ook wel Leadmagnet aan te bieden en op te volgen met e-mail automation. Wat dat is leg ik je hieronder uit…
Wat is een leadmagnet?
Een leadmagnet is dus iets wat je gratis weggeeft aan je bezoeker in ruil voor zijn of haar e-mail adres. In plaats van 98% die niets achterlaat kun je nu flink wat extra gegevens binnenhalen. Dit kan oplopen van circa 5 tot wel 15% van de bezoekers.
Wat staat er in een leadmagnet? Allereerst is het belangrijk dat je iets aanbied wat ook echt waardevol is. Anders gaan mensen echt niet zomaar hun mailadres aan jou geven. Je geeft een vreemde ook niet je telefoonnummer toch?
Bedenk dus iets wat zo waardevol is dat mensen er echt iets aan hebben maar wat ook goed bij jou en je bedrijf past.
Voor mijn hengelsport webshop kregen we voortdurend de vraag welk aas nou het beste was. Dus bedacht ik een keuzehulp. Daarin stond precies hoe je het beste aas kon kiezen. Deze boden we goed zichtbaar aan op de homepage om zo in 1 klap de meest gestelde vraag te beantwoorden. Hierdoor kregen we minder e-mails en berichten met deze vraag. Of we konden ze simpelweg doorsturen naar de download pagina wat veel tijd scheelde.
Daarnaast waren de klanten er ook heel erg mee geholpen, want ze kregen een uitgebreid advies en het perfecte antwoord op hun vraag. En dat is precies wat ik bedoel met iets waardevols geven. Als het later toch tegenvalt houden ze geen fijne herinnering aan jou over. Dus het moet wel iets goeds zijn, maar maak het ook weer niet te uitgebreid.
Meestal is 3 tot 10 pagina’s met wat mooie opmaak en foto’s meer dan genoeg. Het moet namelijk makkelijk te consumeren zijn. Stuur je meteen een heel boekwerk dan haken mensen snel af, omdat het too much is.
Onderwerpen voor je leadmagnet
Je kunt er dus voor kiezen om een veelgestelde vraag tot in de diepte te beantwoorden of een lijst van veel gestelde vragen. Je kunt ook een monsterblog artikel in pdf vorm aanbieden of een uitgebreide how to. Het kan van alles zijn en hangt erg af van wat jouw bedrijf doet.
Wat doe je met al die mailadressen?
Die ga je opvolgen met geautomatiseerde e-mails. Dat noemen we e-mail automation. Als je die mailadressen hebt kun je namelijk deze potentiële klanten gaan benaderen. Ze hebben al interesse getoond in wat jij aanbied. Anders downloaden ze je weggever niet. Dus om dit goed te benutten zonder er steeds mee bezig te moeten zijn, ga je werken met e-mail automation.
Zelf aan de slag met e-mail automation en funnels? Probeer Activecampaign 14 dagen gratis uit >>
Er zijn verschillende aanbieders die ik niet allemaal ga behandelen. Maar ik pak de 2 bekendste er uit. De eerste is Mailchimp en gratis te gebruiken. Hierin kun je je contacten tegenwoordig ook geautomatiseerd mails sturen. De mogelijkheden van de gratis versie zijn redelijk uitgebreid. Ik zou persoonlijk liever een betaald programma gebruiken, maar dat is maar net wat jij prettig vind. Betaald heeft vaak meer opties en persoonlijk vind ik ook ActiveCampaign makkelijker werken.
Gratis vs. Betaalde e-mailsoftware
De ander is dus Activecampaign Nederland en is heel erg uitgebreid tegen een voordelige prijs, namelijk al vanaf 9 euro per maand voor maximaal 500 contacten. Hoe meer contacten hoe hoger je maandbedrag. Je kunt daarnaast ook nog kiezen om je contacten scores te geven. Zo kun je bijvoorbeeld bijhouden of iemand meerdere keren een pagina heeft bezocht, maar deze dienst of product niet besteld. Je kunt ze dan (automatisch) mailen of ze misschien nog advies willen. Dit kan behoorlijk wat extra sales opleveren en is slechts 1 van de opties van het plus pakket.
Met het Lite pakket kun je in principe alles al wat nodig is om een automatische funnel op te zetten en gewoon “nieuwsbrieven’ te versturen naar de mensen op je lijst. Het voordeel van ActiveCampaign is vooral dat je makkelijk mensen kunt plaatsen in groepen door middel van Tags. Zo kun je ze taggen als ze net nieuw zijn en je niet kennen. Dan zullen ze eerst meer over jouw en je bedrijf willen weten voor ze iets kopen.
Of je geeft ze een tag als ze al klant zijn en die mails helemaal niet meer nodig hebben. Het gaat er namelijk om dat je relevante e-mails verzend. Anders gaan mensen zich uitschrijven en daar schiet je niets mee op. Een goed systeem hiervoor wat ik zelf ook gebruik is: Like, Know, Trust
Contacten taggen
Dit geeft de verschillende stadia aan waar je contacten in zitten. In de Like fase hebben ze net je weggever gedownload. Ze zijn waarschijnlijk nog niet van plan om al iets te kopen. Ze kijken rond en zoeken info. Die kun jij ze nu geven met je e-mails.
Wanneer ze meer van jou hebben gelezen en gezien kun je ze de tag “Know” geven. In deze fase kennen ze jou inmiddels en zullen ze eerder bereid zijn iets van je te kopen. Want je koopt eerder iets van een bekende dan van een vreemde. Zo simpel werkt dat in ons brein.
En de laatste fase is de “trust” fase. Deze mensen zijn helemaal voorbereid om bij jou te kopen of hebben dit zelfs al gedaan. Deze groep wordt ook wel warm genoemd. Omdat ze opgewarmd zijn bij jou te kopen. Deze mensen kun je dus heel goed een leuke aanbieding sturen en de kans is groot dat ze die gebruiken. Stuur je een aanbieding naar de Like mensen.
Dan is de kans een stuk kleiner dat ze die kopen en je loopt het risico dat ze uitschrijven. Die zijn hier simpelweg nog niet aan toe. Door de juiste mail naar de juiste mensen te sturen heb je minder uitschrijvingen, omdat je super relevant bent.
Dat is in mijn ogen het allerbeste aan ActiveCampaign. Wil je alle functies weten, klik dan even op deze link om naar hun Nederlandse pagina te gaan.
Dit is gelijk aan de originele Amerikaanse versie maar dan vertaald, met Nederlandse support en hulp als je er zelf niet uit komt. Daarnaast bieden ze ook nog gratis en betaalde trainingen om alles uit je pakket te halen. En dat zeg ik niet alleen omdat ik affiliate ben 😉
Wil je zien hoe dit in de praktijk allemaal werkt? Download dan mijn leadmagnet en je komt automatisch in mijn e-mail automation. Je kunt je uiteraard altijd weer uitschrijven. Vind je dit nou lastig en wil je graag dat ik dit voor je opzet? Kijk dan op deze pagina hoe ik dat met jou kan doen.
Zoals je kunt zien heb je in activeCampaign een overzichtelijk dashboard waarin je rechts op de tijdlijn mooi kunt zien wat mensen doen. Inschrijven, doorklikken vanuit een mail, je website bezoeken. Je kunt alles bijhouden en dat is natuurlijk erg handig. Naast automatische campagnes kun je natuurlijk ook losse mails versturen met een leuke aanbieding of als je een nieuw blog bericht hebt geplaatst. Je kunt ook meerdere lijsten aanmaken. Heb je bijvoorbeeld zakelijke en particuliere klanten? Maak dan verschillende lijsten aan zodat je ze niet dezelfde mails stuurt.
Mail met of zonder mooie opmaak?
Wat vaak beter werkt om je e-mail geopend te krijgen is om deze zonder opmaak te versturen. Ik krijg vaak van mijn klanten te horen dat ze dan bang zijn dat het saai overkomt. Maar juist een opgemaakte e-mail in je huisstijl met plaatjes en dergelijke ziet er uit als reclame. En we krijgen al zoveel reclame…Dat wil je dus liefst voorkomen. Stuur daarom je berichten alsof je een e-mail naar een vriend stuurt.
Hoeveel mails moet je sturen voordat mensen bij je kopen?
Dat hangt af van wat je verkoopt. Meestal is de regel, hoe duurder het product of dienst, hoe meer tijd nodig is om het vertrouwen te krijgen. Ik zou persoonlijk altijd minimaal 5 mails verzenden, maar nu stuur ik er zelf al zeker 8. Als je maar zorgt dat deze mails relevant zijn en dus goede informatie bevatten. Als je mensen alleen maar je product gaat lopen pushen schrijven ze meteen weer uit. Sluit wel altijd af met een call to action. Iets kleins als, like mijn facebook pagina voor een kijkje in mijn bedrijf. Of, lees mijn blog pagina voor nog meer tips. Kleine dingen en zeker geen verkoop acties.
De eerste e-mails
Wat je kunt doen is in mail 1 de leadmagnet als bijlage of download link aanbieden. Een kort bedankje er in en verder niet te veel gedoe. Ze kennen je nog niet en het boeit ze waarschijnlijk ook niet. Wacht altijd een paar dagen voor je de volgende mail verstuurd. Zo geef je mensen de tijd om ze ook echt te lezen. En stuur je mails naar zakelijke klanten? Stuur ze dan (automatisch) rond een uur of 10 in de ochtend. Zo lijkt het net alsof je ze op dat moment verstuurd. Bij particulieren werkte voor ons juist vroeg in de avond het beste.
Na een paar dagen verstuur je mail 2. Nu vraag je of ze de leadmagnet al hebben gelezen, want misschien waren ze dat alweer vergeten. Ook kun je jezelf kort voorstellen met een link naar je “over mij‘ pagina als ze meer over je willen weten. Zo heb je ze weer op je website waardoor je een extra contact moment creëert.
Dan wacht je weer een paar dagen voordat je mail 3 verstuurd. In mail 3 ga je waarde geven. Je gaat iets vertellen over je product of dienst wat ze nog niet wisten of echt moeten weten. Zonder dit verkoperig te maken. Maak het zo waardevol mogelijk liefst met een Wauw factor. Je wilt ze iets geven waardoor ze je echt leuk gaan vinden. Zo bouw je die band op. Maar dat werkt alleen als je er niets voor terug vraagt. Je kunt wel afsluiten met bijvoorbeeld de vraag of ze je willen volgen op social media.
Ga voor waarde geven, niet voor Sales
Na weer een paar dagen wachten ga je vragen stellen. Het liefst maar 1. Een simpele korte mail, ook wel 9 word e-mail genoemd. Het hoeft niet in 9 woorden, maar het gaat er om dat het kort is. Hiermee ga je proberen het gesprek te openen. Typ bijvoorbeeld iets als;
“Je hebt nu vast de leadmagnet al gelezen. Is alles duidelijk of kan ik je nog ergens mee helpen? Je kunt deze mail gewoon beantwoorden, ik lees ze allemaal persoonlijk”
Lang niet iedereen zal reageren, maar de mensen die dat wel doen zullen ook serieuze interesse hebben. Die zijn dan waarschijnlijk klaar om te kopen. Daar kun je op inspelen door ze je product, dienst of gratis adviesgesprek aan te bieden of ze van extra waardevolle informatie te voorzien. Alles weer om de band te versterken, niet om je sales te pushen, maar ze te geven waar ze om zoeken.
Wanneer ga je dan verkopen?
Nu hebben ze al heel wat van je gelezen en je naam voorbij zien komen. Je moet het ijzer smeden als het heet is, dus gaan we nu een stapje verder. In mail 4 ga je het grootste voordeel van jouw product of dienst uitleggen. Dé reden waarom ze dit moeten kopen. En dat sluit je af met een mooi aanbod. Liefst met een bonus die ze krijgen als ze nu (vandaag nog) bestellen.
Kun je ook korting geven? Met korting moet je naar mijn idee altijd voorzichtig zijn. Daarmee zeg je eigenlijk, ik ben te duur, dus voor deze keer mag het wel wat goedkoper. Je wilt het aanbod ook niet eeuwig laten lopen want ze moeten wel zo snel mogelijk beslissen. Urgentie creëren. Dus zorg altijd dat je een eind datum of tijdstip noemt waarop de actie verloopt. Anders stellen ze het uit en vergeten ze je weer. Zo werkt dat nou eenmaal.
Hierna kun je kijken of het zinvol is om de automation te stoppen of nog extra waarde te gaan geven. Je kunt ze nu ook gewoon wekelijks je nieuwe blog of andere nuttige info sturen. Hebben ze nog niet gekocht, dan komt dat daarna waarschijnlijk wel. Of juist niet en dan zullen ze zich uitschrijven. Zoals ik al eerder zei is dat helemaal niet erg. Het is juist goed voor je openingspercentage als je alleen mensen op je lijst hebt die daar ook echt op willen staan.
Korting als leadmagnet?
Daarom is een kortingbon als leadmagnet ook niet ideaal. Hiermee trek je het verkeerde publiek. Namelijk de mensen die voor de korting kwamen en niet zozeer voor jou meerwaarde. Wat wel goed werkt is in een later stadium bijvoorbeeld een kortingsweek te houden waarvoor ze kunnen aangeven of ze hieraan mee willen doen. Zo val je de mensen die dat niet willen niet lastig met die e-mails. En de mensen die het wel willen zorgen ervoor dat je hoge openingsrates haalt en gaan ook echt kopen.
Hoelang moet je doorgaan met mailen?
Wen jezelf aan om dit minimaal 1 keer per week te doen. Vat je week samen, geef het een persoonlijk tintje en wees waardevol door af te sluiten met een goede tip of een goed artikel wat je ergens hebt gelezen. Als je maar van waarde bent en niet alleen probeert te verkopen. Dat kun je goed afwisselen. Heb je nieuwe producten binnen gekregen? Dan kun je die heus wel in je mail zetten met een linkje naar de pagina. Als je dat maar niet wekelijks doet. Sluit wel altijd af met een call to action zoals ik al eerder zei. Anders is het een gemiste kans. Je hebt op dat moment hun aandacht, die moet je benutten. Vraag ze dus altijd iets te doen. Je pagina bezoeken, je blog lezen, je pagina liken, een review geven. Het kan van alles zijn…
Als je dat hebt gedaan zul je zien dat je veel meer omzet haalt uit je bestaande klanten en ook meer website bezoekers klant worden. Je laat ze nu niet meer zomaar weg gaan van je website. En door de automatische mails hoef je er ook niet voortdurend mee bezig te zijn. Natuurlijk moet je wel blijven testen om je openings percentages zo hoog mogelijk te krijgen. Je kunt dit doen door je onderwerp titels te veranderen. Je mail af te sluiten met PS, in de volgende mail vertel ik je…..
Laatste tips:
Leuk detail. PS aan het eind van de mail wordt vaak het beste gelezen blijkt uit onderzoek. Ook werkt het soms goed om geen onderwerp als onderwerp te gebruiken, dat maakt namelijk nieuwsgierig en zorgt dat mensen het openen. Ook kun je het onderwerp “Re:” gebruiken, zodat het net lijkt of de mail is beantwoord.
Tot zover mijn tips, wil je meer weten of je e-mail automation uitbesteden? Kijk dan op deze pagina hoe ik je daarbij kan helpen. Schrijf je in voor mijn leadmagnet om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. Of stel hieronder in de comments je vragen over dit onderwerp.
Heb jij al een leadmagnet? Plaats hem hieronder in de comments of vraag advies over jouw leadmagnet zodat we mee kunnen kijken of helpen. Wil je hetzelfde e-mail pakket als mij gebruiken?
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.