10 vragen die je aan je content agency moet stellen. Voor je met ze in zee gaat….
24 november 2021 
29 min. leestijd

10 vragen die je aan je content agency moet stellen. Voor je met ze in zee gaat….

Marketing uitbesteden? We hebben hier de 10 belangrijkste vragen die je altijd aan jouw contentmarketing agency zou moeten stellen, voor je met ze gaat samenwerken uiteraard ;-)


  1. Doen jullie ook aan zoekmachineoptimalisatie (SEO)?
  2. Hoe gaan jullie ons bedrijf helpen?
  3. Welke resultaten kunnen we verwachten?
  4. Hoe rapporteren jullie dit?
  5. Wat doen wij zelf nog?
  6. Welke sectoren specialiseren jullie in?
  7. Hoe wordt het project geleid?
  8. Kun je resultaten van andere klanten laten zien?
  9. Wat voor content gaan jullie voor ons maken?
  10. Welke tools gebruiken jullie hierbij?
  11. Wat gaat het kosten (en wat levert het op)?

met deze seo tips scoort je webshop hoger in google en haal je er meer omzet uit.

1. Doen jullie ook aan SEO zodat we hoger in Google komen?


Dit is belangrijk voor jou om te weten wanneer je marketing gaat uitbesteden. Niet iedere schrijver heeft namelijk verstand van SEO. Dit is echt wel een aparte tak van sport. Je SEO kennis moet erg diep en uitgebreid zijn als je hier succesvol mee wil zijn. En dat is veel complexer dan een paar groene bolletjes in Yoast scoren. 


Ons antwoord:


SEO is in onze ogen de basis van een goede contentstrategie (vandaar ook onze bedrijfsnaam SuperSEO Content). Alles wat we maken qua content draait om zichtbaarheid én vindbaarheid (SEO). Als je teksten niet vindbaar zijn, leest niemand je teksten en kunnen we ze net zo goed niet schrijven. Om deze reden hebben wij dan ook onze eigen SEO-specialist in huis.


Daarnaast ben jij altijd de eigenaar van de content op je website. Wat er ook gebeurt, dat blijft van jou. Bij social media is dat een heel ander verhaal. Je volgers daar zijn niet van jou. In theorie kun je die dus van de ene op de andere dag kwijtraken. De content voor je website gebruiken we als uitgangspunt voor je social media beheer Dit gebruiken we om je social media kanalen en nieuwsbrieven mee te vullen. 


2. Hoe gaan jullie ons bedrijf helpen wanneer we de marketing uitbesteden?

Dit lijkt natuurlijk een open deur, maar iedereen lijkt dit anders aan te pakken. Vaak word je in standaard pakketten geduwd. En dan is het maar de vraag of dat ook echt is wat jij nodig hebt voor jouw bedrijf. Dat blijkt altijd achteraf pas. Maar je wilt het natuurlijk meteen goed aanpakken.


Ons antwoord:


Bij SuperSEO Contentmarketing is iedere klant uniek. Daarom stellen we ook een pakket op maat samen. 

  • Heb je maar 1 socialmediakanaal dat voor jou interessant is? 
  • Of zijn er wel 3 of 4 kanalen waarop jouw doelgroep aanwezig is? 
  • Is een mailinglijst voor jou interessant? 
  • Hoeveel blogartikelen heb je nodig om je doel te bereiken? 


Al deze vragen brengen we samen met jou in kaart om vervolgens een geheel op maat gemaakte content strategie te creëren waar je echt de vruchten van gaat plukken. Dit kan zijn in de vorm van een complete salesfunnel maken of losse content zoals seo teksten en blogartikelen aanleveren. Vervolgens wordt de strategie door jullie zelf uitgevoerd (met onze hulp) of je besteed jouw contentmarketing volledig aan ons uit. Passend bij jouw wensen én budget uiteraard.


3. Welke resultaten kunnen we verwachten als we onze marketing uitbesteden?

Een zeer belangrijke vraag, want wat gebeurt er met jouw budget? Wat levert het op?
Wanneer het bedrijf hierop geen passend antwoord heeft of resultaten uit het verleden (bieden geen garantie voor de toekomst) kan laten zien, moet je je afvragen of dit wel een betrouwbare partner is.


Ons antwoord:


Als we de toekomst konden voorspellen zouden we die vraag kunnen beantwoorden ;-)


En heel lullig gezegd, garanties kunnen we niet geven. Er zijn teveel externe factoren die een minimaal resultaat in de weg kunnen staan. Met de nadruk op kunnen. Vanuit ervaring en resultaten van onze klanten weten we natuurlijk wel hoe we resultaat gaan halen. Wat er op dit moment wel of niet werkt. Waar Google blij van wordt, wat mensen op hun favoriete socialmediakanaal willen zien. Maar over Google, Facebook (Meta), LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter, Tiktok en al die anderen hebben wij geen controle. Wanneer hun algoritme plotseling veranderd moeten we daar actie op ondernemen. Gegarandeerde resultaten geven is dus voor iedereen op dit gebied onmogelijk. En dat is het eerlijke antwoord op je vraag.



4. Hoe rapporteren jullie de resultaten en voortgang?


Als je vooraf geen doelen stelt (KPI’s) valt er niets te meten en is er ook geen gewenst resultaat. Dan vaar je een beetje stuurloos rond. En varen is leuk! Maar dan wel graag met een doel. Toch vinden veel mensen rapportages maar ingewikkeld. En dat zijn ze meestal ook.


Ons antwoord:


Wat we in het verleden veel zagen was dat klanten hun rapportages niet begrepen of niet eens openden. Voor beide partijen best frustrerend. Als klant wil je graag weten wat er in je rapportage staat, maar wel op een begrijpelijke manier zonder allerlei verwarrende termen en ingewikkelde jargon. Wij besteden erg veel tijd aan het maken van vereenvoudigde en duidelijke rapporten. Niets is dan frustrerender dan wanneer je merkt dat je klant niet eens kijkt naar de rapportage waar jij uren aan hebt gewerkt.


Samen met onze klanten hebben we daarvoor de ideale oplossing bedacht. We sturen namelijk niet alleen ‘saaie’ rapportages, maar ook een schermvideo waarin we de resultaten laten zien, uitleggen en verklaren. Zo is alles direct duidelijk én kijk je de video wanneer het jou uitkomt. Heb je behoefte aan extra uitleg? Dan plannen we alsnog een belafspraak om je alles helder uit te leggen.


5. Wat doen wij (ons team) zelf nog in dit marketingtraject?

Ook een belangrijke vraag, wat doen we zelf nog? Leveren jullie content zoals foto’s of video aan? Plaatsen jullie de artikelen zelf op jullie website of posten jullie nog op sociale media?


Ons antwoord:


Zoals we hierboven al beschreven is ieder pakket bij ons op maat samengesteld naar jouw wensen en behoeftes. Willen jullie zelf de posts blijven plaatsen op sociale media? Dan kan dat. Plaatsen jullie zelf de blogartikelen op je website? Dan mag dat. Vaak is het voor ons wel zo fijn en handig om het volledige beheer te hebben. Dit voorkomt fouten en werkt voor ons simpelweg veel efficiënter. Maar niet ieder bedrijf kan of wil dit. En dat is bij ons helemaal prima. 


We kunnen zelfs jouw medewerkers een trainingsdag aanbieden om ze exact te laten zien hoe ze onze contentstrategie zelf kunnen uitvoeren. Indien gewenst met begeleiding waarbij we op vaste momenten contact hebben om jullie hierbij te ondersteunen. 


6. Welke sectoren zijn jullie specialiteit?


Fijn voor jou om te weten, want je kunt nu eenmaal niet overal verstand van hebben. Kennis van de sector is belangrijk om de pijnpunten te kennen en verrassingen te voorkomen. Ook weet je dan wat er bij die specifieke doelgroepen wel of niet werkt. 


Ons antwoord:


Iedere sector is anders, iedere doelgroep is anders. Een specialiteit is daarom ook voor ons belangrijk. Dit zorgt ervoor dat we weten wat werkt, hoe we de doelgroep bereiken en ook dat we efficiënter werken. We hoeven niet steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Onze specialiteit - als je het zo mag noemen - ligt vooral bij de B2C bedrijven. Dienstverleners en e-commerce bedrijven die rechtstreeks aan consumenten leveren zijn onze favoriete niches. Hier hebben we het meest voor gewerkt en dus ook de meeste kennis en ervaring voor opgedaan. 


Vallen andere sectoren of bedrijven dan af? Nee. In principe zullen we je niet weigeren, tenzij we denken dat we voor jouw bedrijf simpelweg niet genoeg kunnen betekenen. 


7. Hoe wordt het marketingproject geleid?

Oftewel, wat doen jullie eigenlijk met ons geld? Want daar komt het uiteindelijk op neer, toch? 


Ons antwoord:


Communicatie is zó belangrijk. Dat merken we zelf ook met onze leveranciers. Ze zijn druk bezig, maar waarmee? Als je iedere maand geld overmaakt wil je op zijn minst weten wie wat doet, wanneer die dat doet en hoe die dat doet. We werken daarom altijd als team aan jouw project. In dit team zit altijd een content creator, SEO specialist en een projectmanager. Onze projectmanager is tevens Scrum master. Want door de scrum methode bij ieder project te gebruiken weet iedereen altijd van elkaar waar we staan. Belemmeringen worden vroegtijdig opgemerkt en tijdig opgelost. 


Ik hoor je denken: “Wat is Scrum?” Scrum is een methode voor een effectieve en flexibele  manier van werken. Hierbij wordt optimaal gebruikgemaakt van samenwerking tussen alle betrokkenen. Maar het belangrijkste is dat iedereen duidelijk weet wat zijn taken zijn, wat de planning is en dat eventuele belemmeringen op tijd worden ontdekt en opgelost. Als klant kun je de voortgang van je opdracht op de voet volgen. Zo weet je dus altijd waar we mee bezig zijn en hoe ver we daarmee zijn.



8. Welke resultaten hebben jullie voor andere klanten al behaald met hun marketing?


Deze vraag wil je niet overslaan. Al kan het natuurlijk zijn dat een bedrijf net is gestart. Er is dan meer tijd nodig om statistieken te verzamelen. Concrete resultaten zijn dan niet altijd beschikbaar. Voor jou is het bewijs wel fijn om in te schatten wat er voor jouw bedrijf mogelijk en haalbaar is.


Ons antwoord:


Met een aantal case studies kunnen we je alvast een aantal resultaten laten zien die we voor andere ondernemingen hebben behaald . Sommig informatie is uit concurrentieoogpunt weggelaten of geanonimiseerd. Want we kunnen we je wel vertellen dat we 700% meer bezoekers naar een website hebben gehaald met SEO, maar dat cijfer zegt niks. Was dat van 1 naar 70 bezoekers? Of van 100.000 naar 700.00? In onze case studies lees je niet alleen wat we hebben bereikt, maar ook hóe we dat hebben gedaan. En daar haal je exact uit of wij het ideale contentmarketing bureau voor jouw business zijn.





9. Wat voor soorten content gaan jullie voor ons maken?

Een goede vraag om te ontdekken hoe creatief deze content creators zijn. Iedereen kan wel een paar leuke blogartikelen bedenken, maar dan? Hoe raak je nou echt die doelgroep en hoe goed ken je die?


Ons antwoord:


Het succes van je content wordt bepaald door de kennis die je hebt van je doelgroep. Pas als je helemaal in de huid van de lezer kruipt, weet je wat ze beweegt. Waar ze van wakker liggen, waar ze blij van worden, wat ze ooit nog graag willen in hun leven. Door je content vanuit dat oogpunt te creëren speel je perfect in op de behoefte van de lezer of kijker. Daarnaast is content voor iedere fase binnen de customer journey nodig. Iemand die jouw bedrijf al kent, zoekt andere informatie dan iemand die dit niet kent. Daarnaast wil je ook content maken die aanslaat bij jouw publiek. Video of podcasts, foto’s, infographics, slideshows, you name it, we create it. 


10. Welke software en tools gebruiken jullie?


Een bedrijf dat zegt gespecialiseerd te zijn in SEO, maar geen SEO tools gebruikt is net als een kapper zonder tondeuse ;-) Daarom wil je graag weten welke tools je contentmarketing bureau gebruikt. En uiteraard kun jij profiteren van deze tools en de kennis daarvan bij een samenwerking.


Ons antwoord:


Tools maken je leven (en je marketing) een stuk eenvoudiger. Je werkt efficiënter, doelgerichter en dus beter. Ik kan me voorstellen dat sommige tools onbekend zijn en vragen oproepen Vraag daarom gerust naar meer informatie en uitleg over onze tools. De tools die wij inzetten jou als klant zijn:


Reactie plaatsen

Wil jij de nieuwste blog artikelen in je mailbox ontvangen?

Zodat je dit ook in jouw business kunt toepassen... Meld je dan aan en mis niks

50%
De nieuwste blogartikelen in je mailbox?
Waar mag ik ze naartoe sturen
aanmelden
Your information is safe with us