Customer Journey (klantenreis)

Het woord zegt het eigenlijk al; de reis die de klant aflegt tijdens de aanschaf van zijn product. De exacte reis begint al ver daarvoor. Het begint met een probleem en eindigt met de evaluatie, wat vonden zij van het product of dienst. Ze kunnen dit in een review schrijven bijvoorbeeld.


Het is belangrijk om de Customer Journey in kaart te brengen om zo de potentiële koper zo goed mogelijk van dienst te zijn. We kennen 5 fases in de klantenreis, te weten:

  • Bewustzijn; vaak hebben mensen een probleem. Mijn wasmachine is kapot. En aan welke winkel denk je dan?
  • Afweging; in deze fase worden de concurrenten uitgelicht. Daarom is het ook belangrijk om jezelf te onderscheiden van de concurrent,
  • Aankoop; tijdens deze stap gaat de klant over tot de aankoop van het product of dienst. Zorg dat de klant niet word afgeleid op de sales pagina. Er is maar 1 doel, en dat is afrekenen,
  • Levering; jouw product of dienst word in gebruik genomen. Zorg dat je de klant ondersteund door middel van tips, bijvoorbeeld qua onderhoud,
  • Evaluatie; vraag de klant wat hij van de verkoop vond? Goede service? Goede communicatie?  Vraag of de klant een review wil achter laten? Dit kan in combinatie met een kortingsbon.

In deze laatste fase wil je dat je klant een loyale klant word. Dit wil zeggen dat hij volgende keer eerder zal terugkeren naar jou en positief over jouw bedrijf zal zijn naar vrienden/familie; mond-tot-mond reclame. Geheel gratis, en erg effectief.


Wil je hulp met content maken voor jouw klantreis / customer journey in dit in kaart brengen? We helpen je graag. Kijk bij onze contentstrategie of contentmarketing en ontdek er alles over. Of neem vrijblijvend contact op voor advies.


Kijk op deze pagina's wanneer je hulp nodig hebt met het schrijven van SEO teksten of het verbeteren van je huidige pagina's om beter gevonden te worden in Google en Bing.


 


 

Artikelen in Wat is een Customer Journey?