De 4P’s die iedere Copywriter nodig heeft: Promise, Picture, Proof, Pitch

door Jan Boersma | 14 jun, 2022 | How To's | 0 Reacties

i 3 Inhoud

De 4P’s die iedere Copywriter nodig heeft: Promise, Picture, Proof, Pitch

Een goede structuur is de basis voor een goede tekst. Wanneer je gewoon maar wat schrijft, schrijf je een tekst zonder focus. Je schrijft zonder echt te weten waar je over schrijft en voor wie je je tekst schrijft. Dat is desastreus. Wanneer je een tekst schrijft zonder te weten voor wie je schrijft, voelt je lezer zich niet aangesproken door jouw tekst. Je lezer haakt misschien halverwege af. Of je lezer leest wel door, maar klikt niet op de CTA button.

Er zijn verschillende copywriting formules die structuur geven aan je tekst. Met behulp van copywriting formules begeleid je je lezer door je tekst. Dit houdt je lezer gefocust van het begin tot einde van je tekst.

Met de 4P Formule wordt jouw tekst herkenbaar, aansprekend en to-the-point

Een effectieve copywriting formule waarmee je je lezer begeleidt is de 4P Formule. Wanneer je je tekst bouwt op deze formule, wordt je tekst herkenbaar, aansprekend en to-the-point. De 4P Formule is in grote lijnen vergelijkbaar met het AIDA (Attention, Interest, Desire en Action) model.

De 4P formule bestaat uit
1. Promise – Attention
2. Picture – Interest
3. Proof – Desire
4. Pitch – Action

Promise (belofte)

Met de belofte trek je de aandacht van je lezer. Je vertelt meteen wat je aanbod oplevert. Stel je voor: je verkoopt matrassen. De belofte die jij biedt aan je klant is dat slaapproblemen verleden tijd worden. Jouw klant wordt fris, energiek en uitgerust wakker. Klinkt goed. Maar tegelijkertijd ook vaag. Hoe gaat betere slaap het leven van jouw klant verbeteren? Dit laat je je klant concreet visualiseren in het tweede deel van je tekst: picture.

Picture (visualiseren) 

In het tweede deel van je tekst wil je je lezer laten inbeelden hoe het is om jouw product te hebben. Je wekt interesse voor je product. Omschrijf uitgebreid hoe jouw product het leven van je klant gaat verbeteren. In ons voorbeeld van matrassen: ‘’stel je voor dat je iedere ochtend met bergen energie wakker wordt’’. Als jouw klant beter slaapt, heeft hij/zij veel meer energie. Je klant wordt productiever en gelukkiger. Je schrijft in zintuiglijke termen als ‘’stel je voor’’, ‘’bedenk eens’’, ‘’zie je al voor je’’:

‘’Stel je voor hoe fijn het is om uitgerust wakker te worden. Om iedere ochtend rustig de tijd voor jezelf te kunnen nemen en de dingen te doen waar jij blij van wordt’’.

‘’Bedenk eens hoe fijn het zou zijn om bergen energie te hebben. Een goede slaap is de basis voor een goede dag. Je wordt productiever. Je hebt meer energie voor je gezin en je hobby’s’’.

‘’Zie je al voor je hoe je energiek je dag doorgaat? Een goede slaper droomt niet alleen over wat hij wil doen, hij doet het ook daadwerkelijk.’’

Je laat je klant visualiseren hoe het is om van jouw product gebruik te maken, om ze uiteindelijk ervan te overtuigen dat ze niet langer zonder je product kunnen.

Proof (bewijs)

In het derde deel van je tekst wek je verlangen op om jouw product te kopen door middel van social proof. Social proof, of sociale bewijskracht, is essentieel. Wist je dat maar liefst 85% van de mensen reviews net zoveel vertrouwt als persoonlijke aanbevelingen? Verwijs daarom naar reviews om je verhaal te versterken.

Push (aanzetten tot actie)

In het laatste deel van je tekst sluit je af met een concrete vervolgstap voor je klant: de CTA (Call To Action). Speel daarbij in op de urgentie van de actie door middel van tijdslimieten of beperkte aantallen:

  • Deze actie geldt tot a.s. zondag.
  • Er zijn nog 5 matrassen op voorraad.

Ontdek waardevolle tips en tricks voor jouw online marketing 

Ben je een copywriter en/of content marketeer? Volg ons dan op social media om onze SuperSEO Academy berichten op de voet te volgen. Iedere week plaatsen we onmisbare tips en tricks om jouw copywriting en content creatie skills naar een hoger niveau te tillen.

Facebook: SuperSEO
Instagram: superseonl

 

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.