Verbeter je WordPress website met een SEO Scan

door Jan Boersma | 30 sep, 2018 | Blog | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Verbeter zelf de snelheid en SEO van je website

Een SEO scan kun je makkelijk zelf doen. Er zijn verschillende websites die hiervoor een handige tool hebben.  Je vult je website url in en er rolt een verslag uit. Maar een SEO scan geeft je ook al een goed zicht op je scores op technisch gebied. Zeg maar je website “onder de motorkap”. Google Pagespeed Insights is hierbij een handig hulpmiddel. Met deze tool breng je de laadtijden van je website in kaart. Die zij namelijk ook van invloed op je SEO score. Staar je nooit blind op de resultaten van 1 tool. Ik gebruik zelf meestal ook nog de tools van gtmetrix.com en de uitgebreide webpagetest. Zo krijg je een goed beeld wat je kunt of moet verbeteren om je website sneller te krijgen.

Dat geeft je dus zicht op de technische kant van jouw website of webshop. Hiermee kun je direct al enkele verbeteringen doorvoeren. Staar je niet blind op alle ingewikkelde termen. Sommige punten zijn niet of nauwelijks te verbeteren. Zo is bijvoorbeeld de code van de Facebook pixel en Google zelf vaak een punt van verbetering. Maar daar zul je weinig tot niets aan kunnen veranderen. Een score van 80 tot 90 is vaak prima of soms zelfs maximaal haalbaar.

Wil je de basis van seo leren? Bekijk dan de SEO handleiding voor beginners.

Je zult zien dat er vaak iets wordt gezegd over verbeteren van de volgende punten.

  • Comprimeren
  • Afbeeldingen optimaliseren
  • Javascript en CSS verkleinen
  • Browsercaching gebruiken

Wat zijn de meest voorkomende snelheidsproblemen op je website?

Comprimeren is eigenlijk je site kleiner maken zodat deze sneller laadt. Ideaal gezien moet je website binnen 3 seconden geladen zijn op mobiel. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld GZIP gebruiken als je een WordPress site hebt.

Afbeeldingen optimaliseren is de bestanden kleiner maken en comprimeren. Als je een foto maakt met je camera of telefoon kan deze wel 12 mb of meer zijn. Als je die zo op je site zet dan duurt het een eeuwigheid om te laden. Wanneer je die schaalt naar het maximale formaat wat je nodig hebt dan kun je dit vaak terugbrengen naar maximaal 500 kb. Ook hiervoor zijn plugins zoals wp smush it.

Zo had ik een klant waarbij de laadtijd van zijn webshop 17 seconden was. Na het verkleinen van de afbeeldingen was dit nog maar 5 seconden. Door gzip, browsercaching en nog wat aanpassingen werd dat een acceptabele 3 seconden.

Javascript en CSS verkleinen betekent dat je de laadtijd verkleint door deze opmaak later pas te laden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Autoptimize gebruiken.

Browsercaching is de laadtijd van terugkerende bezoekers verkleinen. Er wordt dan een kopie op de server opgeslagen zodat niet alles steeds opnieuw hoeft worden geladen. Deze kopie wordt uiteraard steeds vernieuwd als je iets wijzigt aan je site. Hiervoor zijn verschillende goede tools. Ik gebruik vaak WP fastest cache.

Als je die punten verbeterd zal je website al beter scoren. Maar dat doet je concurrent waarschijnlijk ook! En dat betekent dat dit het minimale is wat je al zou moeten doen om je website überhaupt in Google te krijgen.

Wil je weten wat je nog meer kunt doen om je site beter vindbaar te krijgen in Google?
Download mijn 7 gratis tips in de handige local SEO Checklist

Daarom is SEO Analyse dus van belang. Die wordt gemaakt door een expert. Die weet hoe Google werkt en kijkt naar wat jouw bezoeker wil. Door die twee te combineren kom je tot een concreet plan om meer bezoekers op jouw website of webshop te krijgen en hoger in de zoekresultaten te komen. Je krijgt een uitgebreid overzicht van je concurrenten en welke content en zoekwoorden je zou moeten gebruiken om je concurrenten te verslaan. Dit is wat je mist als je alleen een scan doet.

Immers alleen de eerste 3 posities tellen echt mee als je veel traffic naar je website wilt. Een belangrijk onderdeel van de SEO Analyse is de SEO scan.

In de SEO scan vind je vaak de volgende punten

  • Gezondheidscheck
  • Pagina’s Analyse
  • Meta Analyse
  • Content Analyse
  • Link Analyse
  • Afbeeldingen Analyse
  • Optimalisatie / weergave
  • Gebruiksvriendelijkheid

In de seo analyse die ook wel site audit wordt genoemd wordt er gekeken hoe je site is ingedeeld. Is alles makkelijk te vinden of moet je overal om zoeken. Dat is voor je bezoeker van het grootste belang. Soms kom je op een prachtige website. Mooie afbeeldingen en heel veel informatie.

Maar je kunt maar moeilijk vinden waar je voor komt. Titels zijn niet duidelijk of ontbreken. Lange lappen tekst die niemand gaat lezen. Lange laadtijden en ga zo maar door.

Vergeet niet dat je bezoeker in 3 seconden beslist of hij weer weg klikt of dat hij blijft. Je moet dus zorgen dat de eerste indruk meteen goed is. Maak dus direct duidelijk wat je aanbied en waarom ze bij jou moeten zijn.

Welke punten kun je verbeteren?

De gezondheidscheck geeft zoals gezegd inzicht in wat er technisch verbeterd moet worden. Pagina’s analyse kijkt of je url’s niet te lang zijn of doodlopen in foutcodes zoals een 404 error.

De Meta analyse kijkt of je al je meta titles  en meta descriptions hebt ingevuld. Of je dubbele titels hebt gebruikt en of de omschrijvingen misschien te lang zijn. In dat geval kapt Google ze zelf af of ze nemen een deel uit je tekst wat ze beter vinden passen.

De content analyse kijkt of je H1 en tussenkoppen goed gebruikt worden. Ook wordt er weer gecontroleerd op dubbele pagina’s. Zogenaamde duplicate content. Google is daar streng op, omdat het kan zijn dat je teksten “steelt” of simpelweg maar wat knipt en plakt. Daarmee biedt je natuurlijk geen meerwaarde.

In de link analyse wordt er gekeken of je niet te veel uitgaande links op een pagina hebt, dat duidt namelijk op spam.

Vergeet je afbeeldingen niet

Afbeeldingen zouden een unieke titel moeten hebben en een duidelijke alt text. Dit is de beschrijving waarmee je Google vertelt wat er op het plaatje staat. Dit draagt bij aan je vindbaarheid en is dus zeker belangrijk om op orde te hebben. Zeker als je een website start kun je dit beter maar meteen goed doen. Anders loop je het risico dat je honderden afbeeldingen kan gaan nalopen en bijwerken. Dan zit je dus een hele dag te klikken  (zoals ik bij mijn eerste klant)

Optimalisatie van weergave geeft aan of je website goed getoond wordt op de verschillende devices zoals desktop, mobiel en tablets. Je kunt je voorstellen dat sommige afbeeldingen niet goed verkleind worden of teksten niet goed afgebroken. Dat is erg storend als je dat op een klein scherm ervaart en dat wil je dus voorkomen. Ook browser caching, site snelheid en dergelijke komen hier aan bod.

Als laatste krijg je nog een overzicht van de gebruiksvriendelijkheid van je website. Is er een geldig ssl certificaat, heb je een custom 404 pagina die je bezoeker vertelt dat een pagina niet bestaat of komt er een vage standaard melding. Allemaal dingen die de gebruikservaring kunnen verbeteren.

pagespeed insight rapport

 

Backlinks

Het is voor je site erg belangrijk dat er backlinks komen. Dat zijn links van betrouwbare sites met een goede reputatie die naar jouw site linken. Bijvoorbeeld een bekend  blog over jouw diensten. Ik zou bijvoorbeeld een goed artikel kunnen schrijven over online marketing en proberen dat op een bekende site te krijgen zoals marketingfacts.nl of kgom.nl Hiermee geef je aan Google aan dat het echt interessant is wat je te vertellen hebt. Hierdoor bouw je autoriteit op en daar houdt Google van.

PAS OP met linkbuilding

Zomaar iedereen vragen om naar je site te linken wordt snel gezien als SPAM en dat betekent juist een verlaging van je positie. Regelmatig krijg je mails met de vraag of je naar een paar sites zou willen linken. Meestal hebben die ook nog niets met je bedrijf te maken. Doe dit dan ook niet, want dit link ruilen is totaal zinloos.

Als jouw site over bloemen gaat en er staat een link naar een schoenenwinkel dan snapt Google ook wel dat dat niets met elkaar te maken heeft. Maak alleen gebruik van relevante sites als je hiermee bezig gaat.

Ga direct zelf aan de slag met een  SEO scan

Wil je zelf alvast eens kijken hoe jouw website of webshop scoort? Kijk dan eens op deze site van GTmetrix en doe een gratis scan. Zet de server op de dichtstbijzijnde locatie voor een betrouwbare meting. Kijk ook eens wat Google zelf van jouw site zegt. Meld je site aan bij Google search Console als je dat nog niet hebt gedaan, koppel dit aan Google Analytics en je krijgt al een hele hoop waardevolle informatie.

Wist je dat Google zelf ook een  handige tool heeft? Met Pagespeed Insight kun je ook een gratis seo scan van je site maken. Zo zie je meteen wat er volgens Google beter kan op jouw website.

Relevantie van jouw website

Als je website over ondernemen gaat, dan wil je dat ook al je teksten met ondernemen te maken hebben. Zo zorg je ervoor dat je relevant bent. Als je dus ook opeens recepten gaat delen op je site, vermindert je relevantie. Zorg dus dat je website vol staat met goede teksten die belangrijk zijn voor jouw producten of diensten en die relevant zijn voor je bezoekers. We zien vaak dat er maar gewoon wat teksten klakkeloos neer worden gezet. Teksten waar niet over na wordt gedacht. Met als gevolg een hoop opvulling die niet wordt gelezen en dus niks oplevert. Google vind de teksten niet interessant en doet er ook niks mee. Dan kun je wel goedkope teksten laten schrijven, maar wat heb je eraan?

SEO teksten laten schrijven

Als je goede SEO teksten laat schrijven dan moet er altijd een goed onderzoek aan vooraf gaan. Wat is de zoekintentie bij het onderwerp? In welke fase zit de doelgroep en wie is de doelgroep? Willen ze al iets kopen, of zijn ze zich nog niet bewust van het probleem of de oplossing? Welke zoekwoorden passen daarbij? Maar ook de lengte van het artikel en de moeilijkheidsgraad moeten onderzocht worden. Alleen dan kun je tot een goed vindbaar artikel komen waarmee je de lezer echt helpt. Wil je zo’n tekst of blogartikel laten schrijven? Bekijk dan hier onze tarieven en mogelijkheden.

 

seo scan maken

Heb je dat gedaan? Ga dan lekker aan de slag en verbeter de basis. Daarmee bespaar je al flink op de kosten al je een online marketing bedrijf gaat inhuren. Wil je na de seo scan dieper gaan en echt meer bezoekers naar je site of shop halen? Laten we dan een uitgebreide SEO Analyse gaan maken. Hoe ik dat doe lees je hier.

De SEO Analyse

Met de SEO Analyse duiken we nog veel dieper in jouw website, maar we kijken ook naar je bedrijf. Wat doe je precies. Hoe onderscheid jij je van de rest. Wat drijft jou. En natuurlijk waar sta je nu en waar wil je heen? Wat is jouw doel en hoe kunnen we dat bereiken.

Het is een eerste stap naar je droom business.

Ben je voor de hobby begonnen en wil je fulltime aan de slag in je bedrijf? Of zit je vast qua groei en ga je maar langzaam vooruit in omzet?

Door al die punten samen te vatten krijg je een helder inzicht in wat er moet gebeuren om verder te komen. Zie het als een soort reisplan. Hoe kom je van A naar B met behulp van je website.

Die website is jouw eigen verkoper. Hij is nooit ziek en hij werkt 24/7 zonder te klagen. Geweldig toch? Je kunt gewoon op vakantie gaan en hij redt zicht wel….

Als je hem goed hebt opgeleid tenminste. Want dat is vaak het probleem. Zo was het bij mij ook in mijn eerste bedrijf.

De website was een digitaal visitekaartje. Er stond van alles, maar niets wat er echt toe deed. Niets wat de bezoeker liet zien waarom die bij mij moest zijn. Met als resultaat dat ze weg klikken en naar de volgende in de zoekresultaten gingen. En vergeet niet, je concurrent is letterlijk maar 1 klik verwijderd.

Google Analytics

Dit kun je in Analytics goed zien aan de pagina’s met een hoge bouncerate. Dat geeft aan dat ze snel weer weg klikken. Er staat dus te weinig informatie of de verkeerde informatie.

Maak maar eens een overzicht van de pagina’s met een hoge bouncerate en ga eens kijken wat er op die pagina’s mist of onduidelijk is. Dit kan een behoorlijke verbetering opleveren in je verkoop, contact of offerte aanvragen.

Nu we toch in Analytics bezig zijn kun je meteen kijken naar de uitstappagina’s. Dat zijn zoals de naam al aangeeft, de pagina’s waarop mensen vertrekken. Ook hier kun je weer analyseren waarom dit gebeurt. Is dit logisch omdat dit de bevestiging is dat het contactformulier is ingediend?

Dan zou je kunnen kijken of je daar wat extra tekst op kwijt kan die de bezoeker aanzet tot actie. Plaats een link naar je blog artikelen zodat ze weer verdergaan op je site.
Of vraag ze je Facebook te liken bijvoorbeeld. of bied je e-book er nog eens aan.

Dan heb je ze tenminste niet zomaar weg laten glippen.

Google Analytics is echt een must have als je je website wilt verbeteren. Je kunt er alles in bijhouden. Hoeveel bezoekers je hebt, wat ze doen of wat ze juist niet doen.
Zonder deze inzichten rommel je maar wat aan en heb je uiteindelijk geen idee wat je doet of hebt gedaan.

De beste vriend van Google Analytics is Google Search Console.

In Search Console vind je nog meer data. Dit is iets technischer van aard maar je kunt ze koppelen via beheer in Analytics om meer duidelijkheid te krijgen op welke zoekwoorden ze nou bij jou terecht zijn gekomen.

google search console gebruiken

Je kunt dit het beste meteen aanmaken en koppelen zodra je een website begint. Des te meer nuttige data kun je verzamelen. Als ondernemers mij inhuren vraag ik ook altijd toegang tot hun Analytics en Search console. Hier valt zoveel belangrijke data uit te halen dat een goed rapport er eigenlijk niet zonder kan.

Daarnaast starten we met het bijhouden van doelen in analytics zodat we veranderingen ook goed meetbaar kunnen maken. Hoeveel contact aanvragen er binnen komen, hoe vaak de checkout pagina wordt bezocht, hoeveel mensen de winkelwagen verlaten. Allemaal bij te houden en zeer belangrijk.

Het gebeurt best vaak dat ondernemers dit niet hebben ingesteld of zelfs nooit aangemaakt. Dan mis je dus een schat aan waardevolle “oude “data.

Tot zover de SEO scan basics. Vond je het nuttig om te lezen? Deel dit bericht dan en  heb je nog vragen zet ze dan hieronder in de comments zodat ik  ze kan beantwoorden.

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.