Een goed blogartikel schrijven vergt enige voorbereiding. Je wilt je onderwerp duidelijk hebben, daarnaast wil je alle vragen die daarbij horen beantwoorden in je artikel. Zo wordt het een compleet blogartikel waarmee je mensen echt kunt helpen. Doordat het zo compleet is zal Google je ook belonen met een hoge(re) positie in de zoekresultaten. Maar hoe schrijf je nou zo’n goed vindbaar blogartikel en waar begin je….
Bij het begin beginnen
Dat klinkt natuurlijk heel logisch, maar gebeurt vaak niet. Onze klanten hebben vaak geen idee waar of hoe ze moeten beginnen. En dan blijft het er bij. En niet bloggen is echt een gemiste kans. Je zet hiermee niet alleen je bedrijf op de kaart, maar je zorgt er ook voor dat (potentiële) klanten jou als de expert gaan zien.
Jij weet hoe het werkt dus ben jij de gene waar ze moeten zijn met hun problemen of voor een oplossing.
En natuurlijk hoeft het niet altijd over problemen te gaan. Je kunt bloggen over producten, productreviews, how to’s of handleidingen en zo zijn er nog vele manieren om een goed blogartikel te schrijven. Veel populaire artikelen gaan over hoe je iets doet. Dus zoals in dit artikel, hoe schrijf je een goed blogartikel.
Maar ‘hoe plak je een fietsband’ of ‘hoe moet je een ei koken’ kunnen natuurlijk al heel veel zoekopdrachten opleveren. Mits dat met je business te maken heeft natuurlijk.
In dit artikel geef ik je een complete handleiding die je kunt volgen om een goed vindbaar blogartikel te schrijven. Inclusief tips over afbeeldingen en SEO optimalisatie van je artikel.
Aan het einde vind je nog een handige lijst met links die je kunnen helpen en een to do lijst zodat je meteen aan de slag kunt met jouw eerst blogartikel.
Blog schrijven uitbesteden?
Ik kan me ook prima voorstellen dat je hier of geen tijd voor hebt, of helemaal geen zin in. Daarom helpen we je graag met onze blogservice. Onze content manager bedenkt dan samen met jou de artikelen die het beste bij jouw werkzaamheden passen én waarop ook daadwerkelijk wordt gezocht. Meer hierover vind je op deze pagina.
Wil je de handleiding “Bloggen voor Beginners” downloaden in PDF formaat? Klik dan hier…
Hoe schrijf je een blogartikel
Wie schrijft, die blijft! Vast wel eens gehoord en helemaal waar. Zelfs in dit digitale tijdperk. Mensen stellen hun vragen aan Google en ze krijgen een antwoord terug. Geeft jouw website dat antwoord? Dan heb je een potentiële klant te pakken. Je kunt laten zien wat je in huis hebt en waarom ze voor jouw (bedrijf) moeten kiezen…
Schrijf voor je bezoekers
Google wil het beste resultaat tonen aan degene die zoekt. Schrijf dus altijd met dat doel voor ogen.
Maak het niet te moeilijk
Schrijf zo logisch mogelijk. Het heeft tegenwoordig geen zin overal zoekwoorden in te stoppen. Google wordt steeds slimmer en zal dat juist als spam gaan zien.
Bij het begin beginnen:
Als je een blogartikel gaat schrijven wil je dat eerst gaan voorbereiden. Zo heb je in grote lijnen duidelijk wat het onderwerp gaat worden, welke vragen je daarover kunt beantwoorden, welke titel het beste zou zijn en welke afbeeldingen erbij passen.
Stappen
- Bedenk een onderwerp
- Bedenk zoveel mogelijk vragen over dat onderwerp (sub onderwerpen)
- Zoek of maak afbeeldingen die relevant zijn
- Bedenk een pakkende titel
Als je dat hebt gedaan kun je prima beginnen in Word of het gratis Google Docs. Zo heb je meteen spellingcontrole en kun je het artikel later makkelijk opslaan of delen op social media of in je e-mails. Als je klaar bent kun je het eenvoudig kopiëren en plakken in je website editor.
Maak het blogartikel persoonlijk
Als er iets is wat wij mensen al snel saai vinden dan is het droge informatie. We lezen het, nemen het op en vergeten het weer. Hoe zorg je er nou voor dat mensen jouw (blogartikel) niet meteen weer vergeten? En geloof me, weinig bloggers doen dit….
Maak het persoonlijk. Neem mensen mee in jouw verhaal. Maak het persoonlijk door jouw ervaringen met het onderwerp te delen. Vertel hoe jij aan je kennis komt over dit onderwerp. Ben je ervaringsdeskundige? Had je zelf deze problemen? Hoe loste je dat op, wat veranderde er bij jou doordat je dit ontdekte….
Een spannend boek leest toch ook veel lekkerder weg dan een encyclopedie?
Of geef voorbeelden uit de praktijk, wat zie jij steeds terugkomen bij jouw klanten. Ik schrijf bijvoorbeeld deze handleiding, omdat veel van mijn klanten (nog) niet bloggen. Ze weten niet waar of hoe ze moeten beginnen.
Daardoor bloggen ze uiteindelijk niet en dat is een gemiste kans. Zowel op gebied van vindbaarheid (SEO) als marketing. Je kunt hiermee mooi laten zien wat je allemaal weet. Dat jij een expert bent…
Wees betrokken bij je lezer, dat zal je helpen bij een latere verkoop. Blijf wel relevant, maak een bruggetje over iets wat je gebeurde, vertel een leuke anekdote. Maar ga niet je hele privéleven op straat gooien. Het moet wel altijd bijdragen aan de kwaliteit van je artikel. Blijf dus professioneel….
Het Onderwerp van je blog artikel kiezen
Wat is nou een goed onderwerp om over te bloggen? Eigenlijk is dat vaak makkelijker dan je denkt. Welke vragen krijg jij het meest? Maak daar eens een lijstje van en ga die onderwerpen uitwerken. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap, in plaats van steeds weer dezelfde vragen te beantwoorden kunnen je klanten of bezoekers het nu makkelijk zelf lezen.
Daarnaast kun je ook kijken welke zoekwoorden passen bij jouw bedrijf. Wat zijn je belangrijkste diensten? Verkoop je afslankproducten, dan blog je over recepten om af te vallen, manieren om af te vallen, workouts en ga zo maar door.
Ook kun je bloggen over jouw verhaal. Waarom ben je dit gaan doen en hoe help je anderen hierbij. Of neem vooroordelen weg die jouw doelgroep kan hebben. Zoiets als” bloggen kost veel tijd, of bloggen kost geld” Als je duidelijk maakt dat een blog een constante stroom nieuwe klanten naar je website trekt en dus geld oplevert kun je dat mooi weerleggen.
TIP: Vul je zoekwoord in op Answer The Public en je krijgt meteen de vragen die daarmee samengehangen. Die kun je gaan beantwoorden in je artikel om (veel) meer zoekopdrachten te beantwoorden en dus verkeer naar je pagina te krijgen.
Lijstjes maken
Lijstjes zijn mensen ook gek op, scoren ook erg goed in Google. Simpele dingen als “7 tips om hoger te scoren in Google” of “3 manieren om af te vallen zonder minder te eten”. Er is altijd wel iets te bedenken wat bij jou business past.
How to artikelen werken ook altijd goed. Uitleggen wat iets doet en waarom.Of ga een product reviewen als je een webshop hebt. Problemen oplossen, wat is het grote probleem van jouw doelgroep? De mogelijkheden zijn eindeloos….
Tip: Schrijf vast een lijst met onderwerpen. Kies er wekelijks 1 uit die je gaat behandelen in een blogartikel. Kies waar je op dat moment zin in hebt. Net als met eten heb je soms meer trek in patat dan fruit. Zo is het met schrijven ook.
Weten welk blogartikel populair is?
Als je de moeite doet een artikel te schrijven wil je ook graag dat het gelezen wordt. Ook daar zijn een paar simpele trucs voor. Google maar eens op het onderwerp wat je in gedachten hebt. Wie staat daarmee bovenaan? Ga de eerste 5 zoekresultaten eens goed bekijken. Waar schrijven ze over, wat behandelen ze allemaal en hoe lang zijn die artikelen?
Probeer die te verslaan door nog betere artikelen te gaan schrijven. Zo kun je met jouw artikel bovenaan komen.
Daarnaast is er een heel handige tool namelijk: Ubersuggest. Met Ubersuggest kun je namelijk zoekwoorden invullen en kijken hoe vaak er op wordt gezocht. Welke woorden en synoniemen daarbij horen. Wie er nu mee bovenaan staan en welke zogenaamde long tail zoekwoorden daarbij aansluiten.
In deze video laat ik je zien hoe je zelf belangrijke zoekwoorden vindt voor jouw blogartikel.
Daarmee krijg je veel inzicht en heb je meteen een lijst van welke woorden je in je artikel kunt verwerken. Staar je hier niet blind op. Soms is jouw markt maar klein en lijkt het haast niet de moeite waard om over te schrijven volgens zo’n tool. En als je voor het grote geld gaat is dat misschien ook wel zo.
Maar voor jouw (lokale) bedrijf is dat meer dan prima om nieuwe bezoekers en klanten te helpen. En dat is in eerste instantie de bedoeling. Wanneer je gebruikmaakt van onze blogservice nemen we dit allemaal voor je uit handen.
De lengte van je blogartikel
Een goed blog bestaat natuurlijk uit meerdere artikelen. Het liefst een mix van lange en korte blogartikelen. Sommige onderwerpen ben je na 400 woorden wel klaar mee. Andere onderwerpen kun je uren over schrijven. Doe dat dan ook zolang je relevant blijft over dat onderwerp.
De meeste nummer 1 posities in Google zijn namelijk voor artikelen die gemiddeld 1890 woorden zijn. Je wilt dus ook artikelen hebben van 3000 woorden.
Monsterblogs
Een monsterblog is niets anders dan een extra uitgebreid blogartikel waarin jij al je kennis over dat onderwerp en alles wat er mee te maken heeft gaat stoppen. Zo’n artikel is dan vaak ook minimaal wel 2000 woorden.
In een monsterblog beantwoord je dus alle vragen die iemand omtrent dat onderwerp heeft in 1 keer. Zo hoeven ze niet meer naar een andere website om aanvullende informatie te zoeken. En dat zal Google belonen. Die zien namelijk of iemand daarna nog verder zoekt. En dat gebeurt natuurlijk als je niet alle vragen hebt beantwoord.
Hoe vaak “moet” je bloggen?
Hoe vaak kun je? Als je iedere week 1 (monster) blog kunt produceren zou ik dat zeker doen. Dit is enorm goed voor je vindbaarheid en vaak ook prima te doen. Je bent meestal in een paar uur wel klaar afhankelijk hoe uitgebreid je artikel wordt.
En denk nou niet, hier heb ik geen tijd voor. Het is een stukje marketing en gaat je nieuwe klanten opleveren. Hoezo heb je daar geen tijd voor?
Formules voor succesvolle blog titels
Begin je paginatitel met het belangrijkste zoekwoord van die pagina liefst aan het begin. Je paginatitel is de blauwe tekst die je ziet in de Google zoekresultaten.
Een goede formule om een pakkende titel te bedenken voor handleidingen of how to artikelen is de ROT formule. Die kun je makkelijk onthouden 😉
ROT staat voor:
R – Result
O – Objective, dus het doel
T – Time
Bijvoorbeeld: (R) Zelf een blogartikel schrijven | (O) om klanten te verleiden | (T) in 10 stappen.
Maar je kunt het ook prima omdraaien, als je alle delen maar gebruikt. Dan krijg je:
Schrijf in 10 stappen zelf een blogartikel waarmee je klanten verleid.
Je kunt je paginatitel zonder problemen (later) nog aanpassen. Met de paginatitel maak je je bezoekers en Google duidelijk waar die pagina over gaat. Zorg dus voor een duidelijke, korte beschrijving. Probeer deze maximaal 65 karakters te houden zodat het ook op een klein scherm zoals mobiel leesbaar blijft.
TIP: Probeer mensen nieuwsgierig te maken met je titel, zodat ze doorklikken naar jouw website.
Opmaak van een blogartikel in WordPress
Hoe verloopt de opmaak van een blogartikel? Wanner gebruik je koppen en tussenkoppen en hoe zorg je dat alles prettig leesbaar is?
Teksten en opmaak van je artikelen
Lange lappen tekst schrikken af. Zorg altijd voor voldoende witruimte op je pagina. Houd alinea’s altijd maximaal 4 of 5 zinnen lang en zorg dan voor een Enter. Zo blijft het overzichtelijk en prettig leesbaar. Het laatste wat je wilt is dat mensen meteen weer weg klikken zonder ook maar iets te lezen. Wissel korte en lange zinnen af. Dat zorgt ervoor dat het vlotter leest.
Met name op mobiel wordt het al snel moeilijk leesbaar. En het meeste verkeer komt tegenwoordig via mobiele telefoons. Google hanteert daarom nu ook de Mobile First Index. Dat betekent dat ze de mobiele (responsive) versie van je website de voorkeur geven. Zorg dus dat je op een klein scherm alles kunt lezen en afbeeldingen goed aangepast worden aan de schermformaten.
Maak af en toe belangrijke woorden dikgedrukt om de aandacht vast te houden.
Gebruik koppen en tussenkoppen (H1 en H2)
Het gebruik van koppen en tussenkoppen zorgt ervoor dat mensen die scannen ook meteen zien waar je pagina over gaat. Daarnaast kijkt Google ook naar de informatie uit deze koppen om te bepalen waar je pagina in hoofdlijnen over gaat.
Niet iedereen leest meteen je hele tekst, veel mensen scannen eerst de pagina. Door de tussenkoppen te lezen kijken ze of het interessant genoeg is om alsnog te gaan lezen.
De H1 kop gebruik je altijd maar 1 keer op een pagina. Probeer je zoekwoord liefst aan het begin te plaatsen. Lukt dat niet, forceer dit dan niet. Een onlogische titel is erger dan een zoekwoord dat achteraan staat.
Soms is je paginatitel automatisch de H1 zoals in WordPress vaak gebeurd. Begin je verhaal dan met een H2 kop en gebruik die vervolgens ook in de rest van je verhaal. De koppen H4 en verder zijn niet per se nodig. Gebruik in je H2 en H3 koppen ook synoniemen voor je zoekwoorden om beter gevonden te worden. Doe dit circa om de 8 tot 10 alinea’s om het overzichtelijk te houden.
Alinea’s en witruimte in je artikel
De eerste alinea is de belangrijkste. Hierin wil je meteen duidelijk maken waar jouw artikel over gaat. Hierin zet je je belangrijkste zoekwoord ook weer zo ver mogelijk vooraan. Maar pas wel op dat het logisch blijft. Ga niet lopen proppen, omdat je je zoekwoord vooraan wilt. Het moet wel een natuurlijk leesbaar blog artikel blijven.
Daarnaast ga je de lezer vertellen wat er verder nog komt, je oplossing voor hun probleem kort toelicht, zodat ze een reden hebben om verder te lezen. En zo weten ze dat ze op de juiste pagina zijn beland.
Voorbeeld van de opbouw van een blogartikel
Titel
Bedenk een titel die triggered om de tekst te gaan lezen, iets met hoe… of ontdek…. werkt vaak erg goed, omdat het nieuwsgierig maakt. Dat zorgt dat we verder lezen.
Intro
In de eerste alinea start je met een intro. Je vertelt hier alvast kort wat je gaat schrijven. Zo zien de lezers direct of jij inderdaad de informatie gaat leveren die ze zoeken.
Contentblok 1
In het eerstvolgende blok ga je de pijn van de lezer nog eens duidelijk maken. Welk probleem (vraag) hebben ze?
Contentblok 2
In het volgende blok ga je in op welke oplossingen er voor hun probleem zijn, welke er vaak niet werken. Bijvoorbeeld met afvallen, waarom kom je toch steeds weer aan, of waarom houden mensen het vaak niet vol…. Dit roept herkenning op.
Contentblok 3 en verder
In de volgende blokken ga je dieper in op de problemen die bij het onderwerp horen en de oplossingen beschrijven
Altijd een Call to action aan het einde
Tot slot een call to action, bijvoorbeeld om dit bericht te delen op sociale media of te reageren.
Als je er niet om vraagt gaat bijna niemand reageren. Vraag het dus gewoon, is ook nog eens goed voor je SEO score als mensen reageren.
Afbeeldingen
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Maar zorg wel dat het plaatje bij je tekst past. Gebruik ook het liefst plaatjes die de emoties oproepen die bij je verhaal passen. Gaat je pagina over afvallen gebruik dan plaatjes van eten, dikke of dunne mensen of juist iemand die heel erg gespierd is. Maar begin niet met mooie auto’s of huisdieren, omdat jij dat mooi vindt.
Plaatjes zorgen er ook voor dat je verhaal makkelijker leesbaar wordt. Ze maken nieuwsgierig, kunnen bewijs leveren van wat jij zegt. Ze verduidelijken je verhaal of maken dingen inzichtelijk.
Maar ze wekken ook verlangen op, naar het resultaat wat jij laat zien bijvoorbeeld. En als laatste verleiden ze de lezer om verder te lezen.
Afbeelding Titels
Ook je afbeeldingen worden door Google gevonden. Maar Google kan geen plaatjes zien en je moet ze dus een handje helpen. Dit is iets wat ik nog het meest tegenkom bij SEO optimalisatie. Afbeeldingen zonder juiste titel of meta titel.
Noem je plaatje dus niet DHC201928 zoals je camera vaak standaard doet. Maak van de titel altijd het onderwerp van je plaatje. Voor je afbeeldingen kun je vaak ook nog de zogenaamde Alt Titel invullen. Hierin beschrijf je wat er op plaatje te zien is.
Afbeeldingsformaat
Ook iets wat veel fout gaat. Met de camera’s van tegenwoordig kun je de mooiste foto’s maken. Maar, die zijn soms wel meer dan 10 mb groot. Als je allemaal foto’s op je pagina zet die zo zwaar zijn om te laden dan wordt je website enorm traag.
Te grote afbeeldingen zijn de nummer 1 reden voor een trage website
Comprimeer dus altijd je afbeeldingen als je ze upload. Verklein ze desnoods zelf tot een formaat van bijvoorbeeld 1920 x 1080. Je zult zien dat de kwaliteit dan nog meer dan goed is, maar het gewicht nog maar iets van 300 kb. Probeer altijd hooguit rond de 300 tot 500 kb te blijven om je website snel te houden. Hoe lager hoe beter, mits de afbeelding scherp blijft natuurlijk.
Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een plugin voor WordPress zoals Shortpixel (gratis) of de website van imagecompressor (gratis)…
Links
Links zijn enorm belangrijk, of het nou interne links zijn naar je eigen pagina’s of links naar andere websites. Ze zorgen voor een spinnenweb structuur. Google volgt die structuur om te zien welke pagina’s relevant zijn om te tonen in de zoekresultaten.
Als jij bijvoorbeeld een blogartikel hebt geschreven over afvallen, dan kan het handig zijn om een aantal links op te nemen naar relevante artikelen. Zelfs als dat op een andere website is. Doe dat natuurlijk niet te vaak, maar zo laat je zien dat je niet egoïstisch bent en je bezoeker echt probeert te helpen.
Als ergens anders nuttige informatie bij dat onderwerp te vinden is dan kun je dat beter ook gewoon vertellen. Het kan natuurlijk ook een link zijn naar de supermarkt waarvan je een bepaald gerecht hebt beschreven zodat ze dit kunnen bestellen.
Ook links naar je eigen pagina’s zijn belangrijk, stuur mensen door van je bericht over afvallen naar je blogbericht over lekkere recepten om mee af te vallen. Zo ziet Google dat die verband houden met elkaar.
Meta Descriptions
Onder je URL staat altijd de zogenaamde Meta Description. Dit is de belangrijkste beschrijving van je pagina waarmee je Google en je bezoeker nog beter uitlegt wat er staat en waarom ze deze moeten bezoeken.
Hier zie ik het ook vaak fout gaan. Er wordt dan geen goede beschrijving gegeven waarom je deze pagina zou moeten bezoeken. Wat heb ik er aan als ik dit blogartikel lees? Dat moet duidelijk naar voren komen. Je wilt hiermee de zoeker overtuigen dat jij de oplossing biedt, het beste product hebt of het complete antwoord op hun vraag.
Gebruik hiervoor tussen de 120 en 155 karakters om je verhaal duidelijk te maken. Zo zorg je ervoor dat Google je verhaal niet afbreekt omdat het niet meer past.
Pas op met copyright
Copyright en copywriting zijn 2 heel verschillende zaken. Als je afbeeldingen van het internet haalt om je artikelen te gebruiken, check dan altijd of ze rechtenvrij zijn. Je zou niet de eerste die een claim aan zijn broek krijgt. Er zijn programma’s die het net afspeuren op zoek naar overtredingen en de boetes zijn niet mals.
Copywriting staat voor je lezers aanzetten tot actie met je woorden. Een heel belangrijke kunst die je absoluut helpt meer te verkopen (met je woorden). Ik heb zelf de verkoopversneller training van Peter Post gevolgd en die kan ik je absoluut aanraden. Maar dat terzijde…
Hieronder heb ik een lijstje met websites waar je rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. Die kun je dus probleemloos gebruiken. Nog beter is zelf je foto’s te maken. Dan heb je unieke beelden die niemand anders kan gebruiken. Of pas je stockfoto’s aan in Canva met een kader in jouw huisstijl en een stukje text. Ook dan ben je uniek en scoor je beter. Wij doen dit standaard met de blogartikelen die we voor onze klanten schrijven.
Handige Tools en links:
Yoast – Gratis Nederlandse Plugin voor wordpress
WordPress plugin om je afbeeldingen automatisch te comprimeren (gratis) – Shortpixel
squoosh.app voor het online comprimeren van afbeeldingen
SEOmofo – online tool om je titel, url en meta description te optimaliseren.
Canva – alles rondom afbeeldingen en video’s maken zonder ingewikkeld gedoe.
Gratis rechtenvrije stockfoto’s
https://pixabay.com/
https://www.flickr.com/
http://nl.freeimages.com/
http://www.stockfreeimages.com/
Teksten schrijven die verleiden:
Ontdek hoe populair jouw onderwerp is op https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/
Answer the Public: Geeft je ideeën over je je blogonderwerpen
Handige To Do List
▢ Schrijf paginatitels die de nieuwsgierigheid prikkelen
▢ Bedenk onderwerpen die met jouw bedrijf te maken hebben
▢ Bedenk sub onderwerpen voor je onderwerpen zodat je de diepte in kunt gaan
▢ Begin altijd met een korte intro waarin je duidelijk maakt waar je blogartikel over gaat
▢ Houd genoeg witruimte tussen de alinea’s
▢ Verdeel je tekst in Koppen en Tussenkoppen ( H1 tm H3)
▢ Comprimeer je afbeeldingen voor je ze plaatst
▢ Zorg voor een duidelijke bestandsnaam en alt title van je afbeeldingen
▢ Neem je blog op video op en plaats die erbij voor mensen die liever niet lezen
▢ Of spreek de tekst in en bied dit aan als mp3 voor onderweg of in de trein
▢ Deel je Artikel Op Social Media, via de mail en waar dan ook zodat iedereen het kan vinden
Gefeliciteerd, je hebt nu zelf je eerste blog artikel gemaakt.
Je zult vanaf nu beter gevonden worden. Dat zal op de lange termijn leiden tot meer gratis bezoekers en zo een stroom potentiële klanten op gang brengen. Ook zal je steeds makkelijk gaan “schrijven” en je eigen weg hierin vinden. Houd dit vol!
Heb je nog vragen of wil je ergens hulp bij? Mail me dan je vragen of problemen. Dan kijken we er samen naar.
Of ga hier het schrijven van je blogartikelen uitbesteden aan ons.
Heb jij je eerste blogartikel klaar? Plaats dan de link in de comments zodat wij het ook kunnen lezen. Heb je meteen weer een backlink te pakken 😉
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.