Meta Description

De Meta Description is een omschrijving van een pagina op de website van je bedrijf. Meta Description wordt ook wel Page Description genoemd. Iedere pagina op je website heeft een eigen unieke Meta Description. Als je in Google een zoekterm intikt dan krijg je meestal een beschrijving van de pagina en de daarbij behorende websites die je zoekopdracht aanbieden.

Voorheen was dit een factor die werd meegerekend in het hoger scoren in Google. Tegenwoordig is dit niet meer zo, dus het heeft geen rechtstreeks effect op je ranking in de zoekmachine. Wel is het handig om een Meta Description te schrijven die wervend is, want bezoekers lezen deze zin vaak als eerst voor ze naar je website gaan en dat is weer goed voor de Click Through Rate. Het aantal keren dat wordt doorgeklikt bij het tonen van bijvoorbeeld een website of een advertentie.

Een goede Meta Description bevat:
  • een korte samenvatting van de pagina in jouw woorden,
  • voor de vindbaarheid in de zoekmachine, bijvoorbeeld Google,  is het ook belangrijk dat het zoekwoord weer terug te vinden is in de Page Description,
  • zorg dat de omschrijving niet afgekapt word. Dit houdt in dat de zin niet halverwege afgelopen moet zijn. Wat wel kan is de bezoekers nieuwsgierig maken met 3 puntjes...  Gebruik tussen de 135 en 160 karakters; zelfde als een Twitter bericht,
  • wat ook belangrijk is voor het door klik proces is een Call To Action in de samenvatting zetten. Een CTA is bezoekers actie te laten ondernemen; "vraag nu je gratis E-book aan"
Het is dus van belang dat je meer opvalt dan je concurrent. Kijk wat de concurrent (de top 3 in de zoekresultaten) voor omschrijving heeft, en doe er je voordeel mee. Maak hem eigen en uniek.

Artikelen in Wat is een Meta Description?

arrow_drop_up arrow_drop_down