WAT IS EEN CONVERSIE?

← Kennisbank

Wat is conversie?

Het begrip conversie betekent letterlijk ‘omzetting’. Bij websites of advertentiecampagnes gebruikt men het woord Conversie als een bezoekende klant iets afneemt of een actie onderneemt. Deze afname gaat vaak om een aankoop, maar het kan ook gaan om een download van een E-book, checklist of andere vorm waarbij een product of dienst afgenomen word, zijn. Het doel van het meten van jouw Conversie is of jouw website effect heeft op de bezoekers.

De Conversie wordt berekent aan de hand van het deel waar een Conversie uit voort komt ten opzichte van het totale bezoekersaantal of verkoopcijfer. De Conversie wordt meestal uitgedrukt in een bepaald percentage. Rekenvoorbeeld: als je in die maand 100 bezoekers naar jou website hebt gehad waarvan 20 bezoekers een E-book hebben gedownload dan in de Conversie (20/100=5) x 100=)  5% Conversie

A/B Test

Je kan een A/B test uitvoeren om bijvoorbeeld te kijken welke Advertentie de meeste Conversies oplevert. Een A/B test is dat je bijvoorbeeld 2 verschillende Advertenties maakt, dit kan ander Content (inhoud) zijn, of dat je het aan een andere Doelgroep gaat tonen, om vervolgens te Analyseren welke van de 2 Advertenties de meeste Conversies heeft opgeleverd.

Call To Action

Een CTA helpt jouw bij het verhogen van de Conversie. Als voorbeeld. Op jouw website is een contact formulier in te vullen: “laat jouw gegevens achter en wij bellen je binnen 2 uren terug”. Als jou doel is het terug bellen van potentiële klanten om ze vervolgens telefonisch verder te helpen met het maken van hun keuze.. dan heb je met de CTA weer een Conversie erbij.