WAT IS EEN FUNNEL
← Kennisbank
Funnel
Een Funnel betekend letterlijk trechter. Door middel van E-mail Marketing maak je van de bezoeker een koper. Met de trechter word eigenlijk de Customer Journey (de reis die de klant aflegt vanaf interesse tot aankoop) bedoeld. We onderscheiden 2 soorten Funnels:
- de Marketing Funnel: in dit stadium is jou bedoeling, de potentiële klant te laten inzien, dat hij een ‘probleem’ heeft en dat jij dé oplossing kan bieden waar hij naar opzoek is. Je kan de potentiële klant alvast voorzien van tips voor het probleem waar hij tegen aanloopt. Laat zien waarom ze bij jou moeten zijn voor de oplossing. Vervolgens wanneer de potentiële klant aan de koop toe is, direct aan jou denkt. Tijdens de Marketing Funnel zitten jouw berichten vol met waarde volle informatie die jou autoriteit geven. Vanuit de Marketing Funnel ga je dan naar de…
- Sales Funnel: waar het in de Marketing Funnel puur om de klant gaat, is de Sales Funnel gericht op (de verkoop van) het product waar de klant zijn probleem mee wordt opgelost, de aanbieding die je de klant kan doen ten opzichte van de aankoop en wat jouw bedrijf onderscheidend maakt van de concurrenten. Tijdens de Sale Funnel stuur je doelgerichte en niet te lange berichten. De focus moet liggen op het product > verkoop.
Combineer dus altijd de Marketing met de Sales Funnel. Wanneer je direct met de Sales Funnel begint waarderen de meeste potentiële klanten dit niet en dit zorgt voor minder verkopen, dus ook minder omzet. Maak van een ‘koude’ doelgroep een ‘warme’ doelgroep om zo over te gaan naar de verkoop.