WAT IS PAGERANK
← Kennisbank
PageRank
PageRank heeft alles te maken met de populariteit van links en is onderdeel van het algoritme van Google. Het woord ‘PageRank’ verwijst naar één van de oprichters van Google, namelijk Larry Page. Op basis van het aantal uitgaande links naar een andere website wordt een website gewaardeerd met een score die tussen de 1 en de 10 ligt.
Uiteraard geldt dat een link die afkomstig is van een pagina met een hoge PageRank veel zwaarder weegt dan van een link die afkomstig is van een pagina met een lage PageRank. Linkbuilding moet je zelf opbouwen. Je kan ook Links kopen. Dit word echter afgeraden omdat er vaak ‘waardeloze’ Links bijzitten met een lage PageRank. Als Google erachter komt dat Links hebt gekocht kan je een penalty (straf dus) krijgen van Google.
Hedendaags is PageRank één van de vele onderdelen om hoog te scoren in de Google zoekmachine. Vroeger was dit wel anders. Er spelen nu tal van factoren mee. Hieronder een aantal voorbeelden om hoger te scoren in Google:
- blog artikelen (laten) schrijven Zorg voor goede content (inhoud), met een goede opmaak (H1, H2, alinea’s, etc). Wissel tekst af met afbeeldingen.
- een gebruiksvriendelijke en snelle website. Zeker ook voor de mobiel. Het mobile respons (aanpassing van de website aan het apparaat) moet automatisch gaan.
Dit alles valt onder: zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization>SEO)