Return on Investment (ROI)

ROI meet de winst of het verlies met betrekking tot de investering die is gedaan. Het kan een negatief of een positief getal zijn. Dit word vaak met de volgende formule berekend:

(verwachte) Opbrengst / Inverstering (kosten) x 100%

Er zitten positieve kanten aan een ROI, zoals:
  • je ziet in 1 oogopslag of het de moeite is om te investeren of niet,
  • Een investeerder kan gemakkelijk zijn projecten naast elkaar leggen en beslissen of het rendabel genoeg is.
Er zitten ook wel nadelen aan een ROI, zoals:
  • het is een zwart-wit berekening. Eventuele bedrijfsrisico's worden niet door berekend,
  • je moet ook rekening houden met de terugverdientijd en de bedrijfssituatie.
Omgeschakeld naar Online Marketing: met een ROI kan je bepalen welke campagne het beste heeft gelopen. Dit kan je doen aan de hand van Google Analytics. Met het instellen van het juiste Doel, de Conversie (wanneer de bezoeker iets afneemt)  gaan meten.

Zelf eenvoudig je CTR berekenen? Gebruik onze handige CTR rekentool.

Artikelen in Wat is een Return on Investment (ROI)?

arrow_drop_up arrow_drop_down