WAT IS E-MAILMARKETING

← Kennisbank

E-mailmarketing

E-mail-marketing is een vorm van directe marketing waarbij het doel van het bedrijf altijd wervend van aard is, hetzij met een commerciële doelstelling te maken heeft. Ieder bedrijf kan deze tactiek toepassen, omdat het laagdrempelig is vanwege de lage kostprijs. Zo is bij e-mail marketing in tegenstelling tot het versturen van fysieke brieven geen envelop nodig, de drukkosten zijn nihil en als bedrijf heb je geen verzendkosten.

E-mailmarketing heeft een aantal intenties. Eén van de belangrijkste doelen van e-mail marketing is het opbouwen van een ‘relatie’ met verschillende klanten. Op websites is het vaak mogelijk om je in te schrijven voor een nieuwsbrief of bij het downloaden van een checklist is het nodig om je e-mailadres achter te laten. Mensen zijn bereid dit te geven, omdat ze eerst iets krijgen van het bedrijf. Het principe van wederkerigheid speelt hierin een rol.

Voor een bedrijf is dit nuttige data, want zo is het mogelijk om een mailing te versturen naar de klant. Het nadeel hiervan is dat het op den duur over kan komen als spam, wanneer te vaak een mail wordt verstuurd. Het is belangrijk voor marketeers en bedrijven om hier een juiste strategie in te vinden.

Een ander oogmerk van e-mail marketing is dat je ook bestaande klanten weer eens kan benaderen. Heeft een klant al een tijd niks meer gekocht of heeft hij niet meer iets van zich laten horen dan is e-mail marketing een handige optie om dit contact warm te houden.

Het grote voordeel van e-mail marketing is dat er tegenwoordig software tools zijn, zoals Active Campaign of Mailchimp , die het mogelijk maken om exact te meten wat de advertentie of actie oplevert. In de verschillende stappen van de klant zijn reis (customer journey), is het voor de marketeer mogelijk om de klantkeuze op te volgen met e-mails die op zijn situatie van toepassing zijn.

Hulp nodig bij het opzetten van winstgevende e-mail marketing? Bekijk onze mogelijkheden.