Voice search, er wordt al jaren geroepen dat het dit jaar echt doorbreekt. Toch zijn gesproken zoekopdrachten nog steeds in de minderheid. Dat biedt dus mooie kansen als jouw website hier van wil profiteren. Waar moet je op letten als je jouw website wilt laten scoren met voice search? In dit artikel leg ik het je uit én ik vertel je exact wat je moet doen om gevonden te worden op gesproken zoekopdrachten…
Google begon al in 2012 met het aanbieden voice search
In eerste instantie was voice search vooral om via je mobiele telefoon snel je zoekopdracht in te spreken. Maar anno 2021 zijn er natuurlijk veel meer toepassingen bij gekomen door de grote opmars van de smart speakers en Google Home. Volgens de verwachtingen gaat voice search in 2022 zorgen voor 60% van de totale zoekopdrachten. De stijging van het aantal gesproken zoekopdrachten is vooral te verklaren door het gemak. In plaats van hele zinnen te moeten typen, spreek je nu eenvoudig in wat je zoekt.
Gemiddeld typt iemand rond de 35 woorden per minuut. Maar woorden spreken ligt gemiddeld rond de 120 woorden per minuut. Je bespaart dus veel tijd met voice s earch.
Inmiddels is de techniek niet alleen populair bij millenials, maar beginnen ook de oudere gebruikers steeds vaker tegen hun telefoon, smart speaker of auto te praten.
In de Verenigde Staten ligt het percentage voice search gebruikers boven de 55 jaar inmiddels al boven de 40%. En eerlijk is eerlijk, het is ook verrekte handig. Gesproken zoekopdrachten worden vaak gedaan tijdens het autorijden, in de badkamer en tijdens het koken. Precies op de momenten dat je handen niet vrij hebt dus.
Virtuele assistenten zorgen voor opmars voice search
Steeds meer mensen hebben zogenaamde smart speakers. Deze luidsprekers kunnen meer dan geluid laten horen. Je kunt er ook tegen praten en dat zorgt voor een grote stijging voice searches. De bekendste spraakgestuurde virtuele assistenten zijn:
- Google Home
- Amazon’s Alexa
- Apple’s Siri
- Microsoft’s Cortana
Deze assistenten zoeken het internet af naar het beste antwoord op jouw voice search. Je kunt ze ook vragen je favoriete liedje af te spelen, je boodschappen te bestellen of wat je vanavond eens kunt gaan koken. Veel gesproken zoekopdrachten zullen dus “wat is” of “hoe moet” vragen zijn. En daar kun je met jouw website prima op inspelen. Zeker nu veel bedrijven daar totaal nog niet mee bezig zijn.
De 10 belangrijkste factoren voor Voice Ranking
Het internet staat vol met handleidingen of hulpgidsen met tactieken om te profiteren van voice search. Wij houden ons in dit artikel bij de basis. Van deze 10 factoren weten we vrijwel zeker dat ze invloed hebben op je zoekpositie bij voice search.
- Laadsnelheid van je website
- Domeinautoriteit
- Metatags
- Rich Snippets
- Mobiel vriendelijkheid
- FAQ sectie
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Voicified keywords
- Google Mijn Bedrijf optimalisatie
- Beveiliging van je site (SSL)
Je website optimaliseren voor Voice search
Bij traditionele SEO probeer je goed mogelijk gevonden te worden met als doel meer verkeer naar de website. Bij voice search ligt de focus anders. Hierbij wil je namelijk zoveel mogelijk “featured Snippets” zogenaamde Postition 0, resultaten bemachtigen. Dit zijn resultaten in het zoekoverzicht die boven alle “gewone” resultaten worden getoond. In deze Answer Box geeft Google het antwoord op de vraag zonder dat je hoeft door te klikken naar de website waarop het antwoord te vinden is.
Voor reguliere SEO kan dit juist een nadeel zijn. Je krijgt immers minder verkeer naar je site. Voor voice search is het juist de manier om te scoren. Virtuele assistenten gebruiken het antwoord uit de answer box om de vraag van de gebruiker te beantwoorden.
Zorg voor snelle laadtijden
Voice searches worden vrijwel altijd gedaan via mobiele apparaten. De paginasnelheid is erg belangrijk bij mobiele zoekopdrachten. Google gaat uit van een ideale laadtijd van maximaal 1 seconde voor alle inhoud boven de vouw. Dat is dus alle tekst en afbeeldingen die je kunt zien zonder te hoeven scrollen binnen 1 seconde geladen. Zeker voor mobiel geldt dat mensen geen zin hebben om te wachten tot een pagina geladen is. Je wilt direct resultaat en dat wil een virtuele assistent natuurlijk ook. Er is bekend dat ongeveer 40% van de website bezoekers de pagina al verlaat als het langer dan 3 seconden duurt voor de pagina geladen is.
De snelheid van je website kun je zelf eenvoudig checken
Er zijn verschillende websites die hiervoor een handige tool hebben. Je vult je website url in en er rolt een verslag uit. Google Pagespeed Insights is hierbij een handig hulpmiddel. Met Google’s eigen tool breng je de laadtijden van je website goed in kaart. Staar je alleen nooit blind op de resultaten van 1 tool. Ik gebruik zelf meestal ook nog de tools van gtmetrix.com en de uitgebreide webpagetest. Zo krijg je een goed beeld wat je kunt of moet verbeteren om je website sneller te krijgen.
Dat geeft je dus zicht op de technische kant van jouw website of webshop. Hiermee kun je direct al enkele verbeteringen doorvoeren. Staar je niet blind op alle ingewikkelde termen. Sommige punten zijn niet of nauwelijks te verbeteren. Zo is bijvoorbeeld de code van de Facebook pixel en Google zelf vaak een punt van verbetering. Maar daar zul je weinig tot niets aan kunnen veranderen. Een score van 80 tot 90 is vaak prima of soms zelfs maximaal haalbaar.
Punten ter verbetering van je laadtijden die je tegen gaat komen:
- Comprimeren
- Afbeeldingen optimaliseren
- Javascript en CSS verkleinen
- Browsercaching gebruiken
Wat zijn de meest voorkomende snelheidsproblemen op je website?
Comprimeren is eigenlijk je site kleiner maken zodat deze sneller laadt. Ideaal gezien moet je website binnen 1 tot 3 seconden geladen zijn op mobiel. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld GZIP gebruiken als je een WordPress site hebt. Deze tool perst als het ware je content in elkaar waardoor je tot wel 90% ruimte kunt besparen. En wat niet geladen hoeft te worden scheelt natuurlijk enorm veel tijd.
Afbeeldingen optimaliseren is de bestanden kleiner maken en comprimeren. Als je een foto maakt met je camera of telefoon kan deze wel 12 mb of vol meer zijn. Als je die zo op je site zet dan duurt het een eeuwigheid om te laden. Wanneer je die schaalt en comprimeert naar het maximale formaat wat je nodig hebt dan kun je dit vaak terugbrengen naar maximaal 50 tot 100 kb. Mijn favoriete tool om afbeeldingen te comprimeren is momenteel squoosh.app
Zo had ik ooit een klant waarbij de laadtijd van zijn webshop 17 seconden was. Na het verkleinen van de afbeeldingen was dit nog maar 5 seconden. Door gzip, browsercaching en nog wat aanpassingen werd dat een acceptabele 3 seconden.
Javascript en CSS verkleinen betekent dat je de laadtijd verkleint door deze opmaak later pas te laden. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Autoptimize gebruiken.
Browsercaching is de laadtijd van terugkerende bezoekers verkleinen. Er wordt dan een kopie op de server opgeslagen zodat niet alles steeds opnieuw hoeft worden geladen. Deze kopie wordt uiteraard steeds vernieuwd als je iets wijzigt aan je site. Hiervoor zijn verschillende goede tools. Ik gebruik vaak WP fastest cache of WP rocket.
Ik kwam ook een nieuwe service van Cloudfare voor WordPress websites tegen die hierbij flink kan helpen. Met de Automatic Platform Optimization kun je jouw Core Web Vitals verbeteren. Voor slechts 5 dollar per maand boosten ze jouw WordPress site. Ik las wel erg verschillende resultaten van gebruikers. Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen dus later meer hierover.
Domein autoriteit verbeteren
De autoriteit van je website en pagina zijn voor Google erg belangrijk. Je kunt dit het beste zo bekijken: Stel je wordt wakker met een dik oog. Wat doe je dan? Bel je de dokter of je buurman? Je wilt van een expert weten wat er aan de hand is. En dat zal de dokter zijn. Met websites is het ook zo dat degene met “meeste verstand van zaken” het hoogste getoond zal worden. Je website heeft dus autoriteit nodig. Maar je pagina heeft dat ook nodig, in geval van voice search nog meer dan je volledige domein.
Google wil hiermee vooral bepalen of jouw antwoord ook klopt. Je buurman zal vast ook wel zien dat je oog ontstoken is, maar toch wil je dat liever zeker weten. Google wil ALTIJD het beste antwoord geven wat er te vinden is. En als jouw site veel autoriteit over een bepaald onderwerp heeft wordt je als expert gezien. Als er dan ook nog veel andere websites zijn die over dit onderwerp verwijzen naar jouw website (backlinks) zit je helemaal goed. Ze hebben daarmee de bevestiging dat jij weet waar je het over hebt.
Dit is ook vaak een belangrijke reden dat nieuwe websites niet of nauwelijks scoren op de wat lastigere zoektermen. Het ontbreekt simpelweg aan vertrouwen vanuit Google.
Hoe krijg je een hoge(re) domein autoriteit?
Zorg voor een goed backlinkprofiel met links van relevante websites. Een backlink van de slager op de hoek heeft daarbij (in dit voorbeeld) minder waarde dan de link van een groot blog. Zorg het liefst dat de inhoud van de website die naar jou linkt overeenkomt met de onderwerpen op jouw website. Dat zijn dus links van betrouwbare sites met een goede reputatie die naar jouw site linken. Bijvoorbeeld een bekend blog over jouw diensten. Ik zou bijvoorbeeld een goed artikel kunnen schrijven over online marketing en proberen dat op een bekende site te krijgen zoals marketingfacts.nl of kgom.nl. Hierdoor bouw je autoriteit op en daar houdt Google van. In dit artikel leg ik je meer uit over het verzamelen van goede backlinks.
Schrijf goede – nee, de beste – content voor je website. Hiermee word je niet alleen als expert gezien. Je zorgt ook dat anderen je content willen delen en zo op natuurlijke wijze voor (gratis) backlinks zorgen.
Het is ook belangrijk om je interne linkstructuur te optimaliseren. Als je alle pagina’s die relevant zijn aan elkaar verbind, zal Google ook beter kunnen zien dat je veel weet over dit onderwerp. Verwijs dus vanuit ieder blogartikel of pagina ook naar pagina’s die met dat onderwerp te maken hebben.
Meta tags instellen
Wat zijn meta tags? Metatags zijn eigenlijk stukjes code waarmee je aangeeft waar de informatie op je pagina over gaat. Hiermee help je zoekmachines de inhoud van je pagina te bepalen. Denk hierbij aan de titel tag als bekendste voorbeeld. Dit is niet de titel van je pagina of blogbericht, maar de titel die je ziet in de zoekresultaten.
Er zijn 4 soorten metatags die je kunt instellen, namelijk:
- Titel tag, die zie je in de zoekresultaten als de blauwe tekst in het grootste lettertype.
- Meta omschrijving, die geeft een hele korte samenvatting wat je op die pagina gaat vinden.
- Meta robots attribute wat aangeeft wat een zoekmachine met deze pagina moet doen.
- Verouderd, maar soms nog wel mogelijk om in te vullen, de meta trefwoorden.
Titel tags en Meta omschrijvingen
Hoe schrijf je een titel waarop mensen gaan klikken?
Bekijk bovenstaand voorbeeld eens… Welke titel triggert jou om er op te klikken?
“10 kg afvallen zonder sporten” is in mijn ogen een erg goede titel. Het belooft je een resultaat zonder er iets voor te hoeven doen. En aangezien wij mensen toch wel liever lui dan moe zijn, is dat een verleidelijke titel. Zorg er wel voor dat het klopt met je bericht, een misleidende titel zal snel afgestraft worden door je lezers. En ook Google waardeert zogenaamde clickbait niet.
Een goede formule om een pakkende titel te bedenken is de ROT formule. Die kun je makkelijk onthouden 😉
ROT staat voor:
R – Result
O – Objective, dus het doel
T – Time
Bijvoorbeeld: (R) Zelf een blogartikel schrijven | (O) om klanten te verleiden | (T) in 10 stappen.
Maar je kunt het ook prima omdraaien, als je alle delen maar gebruikt. Dan krijg je:
“Zo schrijf je in 10 stappen zelf een blogartikel waarmee je klanten verleid.”
Je kunt je paginatitel zonder problemen (later) nog aanpassen. Met de paginatitel maak je je bezoekers en Google duidelijk waar die pagina over gaat. Zorg dus voor een duidelijke, korte beschrijving. Probeer deze maximaal 513 pixels op desktop te houden en 580 op mobiele weergave, zodat je titel altijd goed leesbaar blijft. Veel seo plugins voor WordPress laten je je een realtime voorbeeld zien hoe je titel tag getoond gaat worden. Heb je die plugin niet of ondersteunt jouw cms zoiets niet? Dan is de serp snippet preview tool van conculega Optimusonline en erg handige.
Je meta omschrijving optimaliseren voor Voice search
Onder je URL staat altijd de zogenaamde Meta Description. Dit is de belangrijkste beschrijving van je pagina waarmee je Google en je bezoeker nog beter uitlegt wat er staat en waarom ze deze pagina moeten bezoeken.
Hier zie ik het vaak fout gaan. Er wordt dan geen goede beschrijving gegeven waarom je deze pagina zou moeten bezoeken. Vaak staat er iets over de bedrijfsnaam of andere info die totaal niet relevant is. Je wilt hiermee de zoeker overtuigen dat jij de oplossing biedt, het beste product hebt of het complete antwoord op hun vraag.
Als je het voorbeeld over afvallen nog eens bekijkt zie je dat er geprobeerd wordt je te overtuigen om naar hun pagina te gaan, niet die er onder of boven.
Rich Snippets bemachtigen
Google wil liever niet moeten raden waar jouw pagina over gaat. Hoe zekerder ze weten wat je onderwerp is en waar de inhoud over gaat, hoe groter de kans om bovenaan te komen. Bij voice search wil je dus liefst nog boven de resultaten komen met een featured snippet of answer box. Om die te bemachtigen heb je Semantische SEO en Structured Data nodig. Meestal doet je seo plugin dit voor je, maar je kunt het ook zelf aanmaken. Het zijn namelijk stukjes html code die zoekmachines met elkaar hebben afgesproken om aan te geven waar de pagina exact over gaat.
Zoekmachines hebben hiervoor SCHEMA markup afgesproken. Deze html codefragmenten helpen zoekmachines begrijpen waar je inhoud over gaat.
Semantische SEO zorgt er dus met SCHEMA markup voor dat zoekmachines niet alleen begrijpen wat er op je pagina staat. Maar juist dat ze weten wat de betekenis ervan is.
Sema… wat? Inderdaad, dit is wat ingewikkelder, maar ik zal proberen het duidelijk te maken.
Google zit niet meer in het content tijdperk, maar in het context tijdperk. Google kijkt minder naar de letterlijke woorden op je site. Ze kijken juist naar de betekenis van die woorden.
Als jij bijvoorbeeld zoekt naar een supermarkt in de buurt zou Google vroeger een site laten zien die dat als tekst op zijn site heeft staan. Tegenwoordig laat Google je dan juist supermarkten zien die ook echt in jouw buurt zitten.
Maar hoe weten ze dat dan? Dat kun je doen door stukjes code toe te voegen. Er zijn vaste schema’s opgesteld die je kunt gebruiken om Google te vertellen wat je exact bedoeld en hoe ze dat moeten interpreteren. Die code vind je op https://schema.org/ en wordt dus Structured Data genoemd. Gelukkig zijn hier ook plugins voor die dit voor je kunnen doen. Want dit vergt wel de nodige kennis om goed toe te passen. Wil je het toch zelf doen? Dan is deze tool is een aanrader om zelf je SCHEMA code te maken.
Wat je hier bijvoorbeeld ook mee kunt laten zien zijn je beoordelingen, je klantenservice gegevens, openingstijden, lekkere recepten, evenementen en noem het maar op.
Content schrijven om snel te scoren met voice search
Hoe kun je nou snel content produceren waarmee je kunt scoren bij gesproken zoekopdrachten? De snelste manier is om vragen te gaan beantwoorden over jouw vakgebied.
Met de gratis tool “answer the public” kun je heel snel zien welke vragen er over jouw onderwerp gesteld worden aan Google. Door de vraag en het antwoord te behandelen en te voorzien van structured data zoals het F.A.Q SCHEMA kun je al snel veel geschikte content produceren.
Wat wij hierbij vaak doen is een kennisbank aanleggen en daarin allerlei “wat is”vragen te behandelen. Bijvoorbeeld: Wat is voice search? En dan een antwoord geven wat niet te kort is, maar ook zeker niet te lang.
Je website geschikt maken voor mobiele weergave
Er zijn maar weinig sectoren waar het aantal bezoekers via desktop hoger is dan de mobiele bezoekers. Google hanteert inmiddels al een tijdje de mobile first index.
De mobiele versie van je website weegt daarbij zwaarder dan je desktop versie. Het is hierbij vooral belangrijk dat alles op een klein scherm ook goed leesbaar is. Dat bijvoorbeeld klikbare elementen zoals knoppen niet door elkaar staan, omdat ze anders niet in beeld passen. Mobile responsive wordt dat genoemd.
Optimaliseer je afbeeldingen voor Voice search
Bijschriften worden ook door zoekmachines gelezen en vormen dus een belangrijke extra aanwijzing én mogelijkheid om te scoren op belangrijke zoekwoorden.
Voorbeeld: Staat er een boekt rozen op de foto? Gebruik dan bestandsnaam iets als: “Boeket-rozen”. Neem als titel: “3 rode rozen in vaas” en als alt titel: “een boeket bloemen met 3 rode rozen met rode rozen op de achtergrond. Leuk detail, gebruik altijd een punt om je alt titel af te sluiten. Screenreaders zullen je zin anders niet oplezen, omdat er geen einde is aangegeven met een leesteken.
Voicified Keywords gebruiken
Google mijn Bedrijf gebruiken bij Voice search
Een lokaal bedrijf kan niet zonder een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel. Het is een van de eerste dingen die je moet doen als je goed gevonden wilt worden in de zoekresultaten. Het bepaalt zelfs voor 25% je vindbaarheid in Google.
Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)?
De meeste ondernemers weten wel wat Google Mijn Bedrijf is, maar voor de mensen die het niet kennen volgt hier een korte uitleg. GMB is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijf op het internet vindbaar maakt. Hierop kun je je openingstijden, adresgegevens en je belangrijkste producten of diensten uitlichten. Ook kun je reviews verzamelen en kunnen potentiële klanten je vragen stellen via dit profiel. Jouw bedrijfsvermelding in Google mijn Bedrijf is cruciaal als je getoond wilt worden in Google Maps en de zogenaamde Local Pack.
De local pack is het lijstje met 3 bedrijven onder het Google Maps kaartje in het zoekoverzicht. Wanneer je iets googled ( bijv. kapper Amsterdam) en daar een plaatsnaam aan toevoegt krijg je dit kaartje te zien. Google hecht zeer veel waarde aan de betrouwbaarheid van gegevens. Dus als jij je profiel netjes en correct hebt ingevuld hebben ze een betrouwbare bron van info over jouw bedrijf.
Dat vergroot de kans dat je vertoond wordt bij een zoekopdracht en ook bij voice search. Je potentiële klanten zullen hun keuze grotendeels baseren op de informatie die hier getoond wordt. Samen met je beoordelingen vormt dat een grote rankingfactor voor je local SEO.
Met een Google mijn Bedrijf profiel heb je:
- een grotere kans om te verschijnen in Google’s Local Pack (lijst met 3 bedrijven in zoekoverzicht)
- meer kans om te worden weergegeven in de Local Finder. (lijst met bedrijven in Google Maps)
- een vermelding in Google Maps.
- een lichte verbetering in je algemene zoekposities
Met voice search wordt veel gezocht naar bijvoorbeeld restaurants of winkels in de buurt van degene die zoekt. Google Mijn Bedrijf is daarbij onmisbaar. Het gaat te ver om de volledige Google mijn Bedrijf optimalisatie hier uit te leggen. Wil jij jouw Google mijn bedrijf profiel optimaliseren dan vind je hier de complete handleiding.
Last but not least… Zorg voor veiligheid
Je kunt het je niet voorstellen, maar toch kom je ze nog tegen. Websites die geen SSL certificaat hebben of waarbij problemen met de geldigheid van de SSL zijn. Vaak is dit makkelijk te verhelpen en is een SSL certificaat zelfs gratis verkrijgbaar bij je domeinnaam. Een SSL of Secure Layer Socket zorgt voor een veilige verbinding tussen een website en de browser van de bezoeker. Zonder dit certificaat zal je nooit getoond worden in een answer box en dus niet scoren met voice search. Een met SSL beveiligde website herken je altijd aan het slotje in de adresbalk.
Samenvatting
Oké, nu weet je dus hoe je zorgt dat jouw website gevonden gaat worden met voice search. Dat een snelle website belangrijk is, dat je Google niet laat raden waar je pagina over gaat. En dat je eigenlijk zoals met alle SEO zorgt dat jouw website het beste antwoord geeft op de vraag. Ik kan me ook voorstellen dat je hier zelf geen tijd, zin of kennis voor hebt. Wil je je website vindbaar maken voor voice search? Dan helpen we je hier graag bij. We kunnen de teksten voor je schrijven of herschrijven of je helpen bij het opzetten van een volledig nieuwe SEO proof website.
Heb jij nog vragen of tips over voice search? Stel ze dan in de reacties hieronder…
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.