Google mijn Bedrijf Optimaliseren
16 maart 2021 

Google mijn Bedrijf Optimaliseren

Een lokaal bedrijf kan niet zonder een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel. Het is een van de eerste dingen die je moet doen als je goed gevonden wilt worden in de zoekresultaten. 

 

Het bepaalt zelfs voor 25% je vindbaarheid in Google. Maar hoe optimaliseer je dat profiel, zodat je ook daadwerkelijk (goed) getoond gaat worden? Dat leg ik je uit in dit artikel…

Wat is Google Mijn Bedrijf (GMB)? 

 

De meeste ondernemers weten wel wat Google Mijn Bedrijf is, maar voor de mensen die het niet kennen volgt hier een korte uitleg. GMB is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijf op het internet vindbaar maakt. Hierop kun je je openingstijden, adresgegevens en je belangrijkste producten of diensten uitlichten. 

 

Ook kun je reviews verzamelen en kunnen potentiële klanten je vragen stellen via dit profiel. Jouw bedrijfsvermelding in Google mijn Bedrijf is cruciaal als je getoond wilt worden in Google Maps en de zogenaamde Local Pack.

 

De local pack is het lijstje met 3 bedrijven onder het Google Maps kaartje in het zoekoverzicht. Wanneer je iets Googled ( bijv. kapper Amsterdam) en daar een plaatsnaam aan toevoegt krijg je dit kaartje te zien.

 

Google hecht zeer veel waarde aan de betrouwbaarheid van gegevens. Dus als jij je profiel netjes en correct hebt ingevuld, hebben ze een betrouwbare bron van info over jouw bedrijf. Dat vergroot de kans dat je vertoond wordt bij een zoekopdracht. Je potentiële klanten zullen hun keuze grotendeels baseren op de informatie die hier getoond wordt. Samen met je beoordelingen vormt dat een grote rankingfactor voor je local SEO.

Bekijk hier een rondleiding door Google mijn Bedrijf en alle instellingen en opties.

 

Met een Google mijn Bedrijf profiel heb je:

 

  • Een grotere kans om te verschijnen in Google's Local Pack (lijst met 3 bedrijven in zoekoverzicht)
  • Meer kans om te worden weergegeven in de Local Finder. (lijst met bedrijven in Google Maps)
  • Een vermelding  in Google Maps. 
  • Een lichte verbetering in je algemene zoekposities 

 

Een Google Mijn Bedrijf-vermelding opzetten en optimaliseren 

 

Nu je weet waarom een GMB profiel zo waardevol is voor jouw bedrijf kunnen we gaan kijken wat je kunt doen op je vermelding te optimaliseren.

 

Als je al een GMB profiel hebt geclaimd kun je doorgaan naar stap 2.

Stap 1: De GMB-pagina claimen en verifiëren 

De allereerste stap om je local seo te verbeteren is dus het claimen en verifiëren van de Google Mijn bedrijf (GMB) vermelding. Om dit te doen, moet je naar de Mijn Bedrijf-pagina van Google gaan en op de knop inloggen in de rechterbovenhoek klikken. 

Ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ klik op inloggen (zie afbeelding)

 

Vervolgens word je door een reeks stappen geleid waarin je verschillende informatie over uw bedrijf moet invoeren: naam, adres, postcode, soort bedrijf, contactgegevens, enz. 

 

Veel mensen vinden dit maar vervelend en doen het maar half. De informatie die je nu verstrekt, vormt de ruggengraat van de GMB-vermelding, waardoor het voor potentiële klanten gemakkelijker wordt om online informatie over het bedrijf te vinden. 

 

Pro-tip: als jouw bedrijf goederen levert, zorg er dan voor dat je het selectievakje Ik lever goederen en diensten aan mijn klanten aanvinkt, maar zorg er wel voor dat je het selectievakje bij Mijn adres verbergen niet aangevinkt laat – anders wordt het fysieke adres niet weergegeven in de Local Pack-vermeldingen. 

 

Voordat je GMB profiel live gaat, moet deze worden geverifieerd. Dit proces is grotendeels geautomatiseerd en duurt maximaal 3 dagen. Houd er rekening mee dat je vermelding niet wordt weergegeven in Google Zoeken of Google Maps, tenzij je het verificatieproces voltooit. Om deze eerste stap te voltooien, klik je simpelweg op Voltooien om toegang te krijgen tot je GMB-vermelding. 

 

Stap 2:  Openingstijden toevoegen 

 

Als je stap 1 hebt afgerond heb je nu toegang tot je bedrijfs-dashboard. Je kunt hierin al wijzigingen doorvoeren ondanks dat je profiel nog goedgekeurd moet worden.

 

Om je openingstijden in te stellen ga je naar “informatie” en geef je per dag aan wat je openingstijden zijn. Zorg dat klopt en pas het aan als het ooit veranderd. Er is niks erger dan een slechte review krijgen, omdat je klant voor een dichte deur stond. Klik op toepassen om deze stap te voltooien en naar de volgende te gaan.

Stap 3: De bedrijfsomschrijving invullen 

 

Nu je openingstijden goed ingesteld staan kunnen we verder gaan met de bedrijfsbeschrijving. Hier heb je 750 tekens de ruimte om zo duidelijk mogelijk te omschrijven wat je doet en voor wie je dat doet. Probeer hierin ook enkele van je belangrijkste zoekwoorden op te nemen. Google gebruikt dit deel namelijk ook om te bepalen wanneer ze jouw bedrijf moeten tonen en bij welke zoekopdracht.

 

Vaak zien we dat hier een korte zin wordt ingevuld of juist een heel verhaal waar jouw potentiële bezoeker niets aan heeft. Wees concreet, waarom moet ik bij jou zijn? Omschrijf dat helder en duidelijk

Forceer je zoekwoorden (keyword stuffing) niet in de tekst, maar zet ze er op natuurlijke wijze in. Overdaad schaadt, net als zoekwoorden in een zin proppen waar ze niet thuis horen.

 

Vermeld wel je locatie in de tekst zodat duidelijk is welke stad of plaats het meest van toepassing is voor jouw bedrijf. Kijk ook of je niche gerelateerde woorden kunt toevoegen. Ben je bijvoorbeeld kapper, dan moet er iets over het knippen van haar staan. Maar ook over kleuren of permanenten is het belangrijk iets te noemen.

Klik nu op “toepassen” om je beschrijving op te slaan. Deze zal nu worden gecontroleerd en na goedkeuring getoond worden. 

Nu zijn er nog een aantal zaken die je kunt invullen. Ik raad je aan om dit ook te doen om je profiel zo compleet mogelijk te maken. Ook al heb je veel goede reviews, een volledig ingevuld profiel krijgt voorrang op een niet compleet profiel.

 

Bij “servicegebieden” kun je de locaties invullen waar jij je werkzaamheden uitvoert.
Bij “producten” kun je invullen welke producten je levert. Verkoop je heel veel producten probeer dan algemeen te blijven, maar vermeld er wel zoveel mogelijk.

Services kun je invullen wanneer je geen producten verkoopt maar diensten.
Hoogtepunten kun je invullen als je iets belangrijks hebt bereikt zoals een onderscheiding of een gewonnen award of jubileum.

Een gebruikersnaam kiezen. Dit is handig om snel je eigen link te kunnen delen en jouw bedrijfsnaam te claimen.

 

Wist je dat sinds de opkomst van de smart speakers ook voicesearch steeds vaker wordt gebruikt? En dat Google mijn Bedrijf cruciaal is om op gesproken zoekopdrachten te worden gevonden? Dit is hoe je jouw website optimaliseert voor Voicesearch…

Stap 4: media toevoegen 

Stap 4 is erg belangrijk aangezien we in een erg visuele wereld leven. Ik Google vaak een adres voordat ik er naartoe ga om te kijken welk gebouw het is en waar ik kan parkeren.

 

Je klanten of bezoekers zullen dat waarschijnlijk ook doen. Goede foto's aan je profiel toevoegen is dus van groot belang. Uit recent onderzoek is gebleken dat bedrijven met veel foto's 42% vaker om een routebeschrijving binnen Google Maps wordt gevraagd dan bedrijven die dat niet hebben. Ook zou je 35% meer kliks naar je website ontvangen.

 

Begin in het menu “foto's” met het toevoegen van je bedrijfslogo. Daarna kun je een zogenaamde omslagfoto plaatsen. Het beste kun je deze maken in het gratis programma Canva.com. Hier kun je eenvoudig een template kiezen die je voorziet van je eigen afbeelding. Het afbeeldingsformaat is vooraf ingesteld, dus het past altijd.

Daarna kun je alle relevante foto's uploaden die met jouw bedrijf, product of dienst te maken hebben. Gebruik hierbij foto's van de buitenkant van je pand, maar laat ook de sfeer binnen zien. Zorg ervoor dat er een totaalplaatje van jouw bedrijf komt. Zodra mensen aankomen moeten ze het gevoel krijgen dat ze er al eens zijn geweest.

 

Heb je video's? Nog beter! Ook die kun je uploaden om je potentiële klant kennis te laten maken met jouw en je bedrijf.

 

Heb je alles toegevoegd dan kun je reken op meer kliks en een betere positie in de zoekresultaten.

Stap 5: Begin met posten 

 

Nu je de “eenmalige” instellingen hebt gehad kom je bij het deel wat veel ondernemers lastig vinden, namelijk het posten van berichten.

 

Omdat veel ondernemers hier geen inspiratie voor hebben, gebruiken ze deze functie ook niet. En laat Google nou juist graag willen dat je dit gebruikt. Je moet laten zien dat je actief bent, dat je graag meer klanten en bezoekers wilt. En dat doe je door te posten….

Zie het maar als mini-advertenties die je gratis in Google mag plaatsen. Je kunt hiervoor ook prima je social media berichten gebruiken. Als je maar relevant bent voor je doelgroep.

 

Je kunt verschillende updates plaatsen zoals, evenementen, aanbiedingen of nieuwsberichten. De sleutel is om consistentie te behouden en regelmatig te posten. 

 

TIP: Download de GMB app op je telefoon om snel en gemakkelijk updates te plaatsen, vragen van  klanten te beantwoorden en je statistieken in te zien.

Stap 6: Reviews verzamelen én onderhouden

Reviews, bijna iedereen leest ze en zijn daarom ook niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Even kijken of ze doen wat ze zeggen. Hoe gaat het bedrijf om met klachten? Zetten ze net dat extra stapje voor hun klanten?

 

Dat zie je allemaal terug in de reviews. En omdat je met GMB reviews kunt verzamelen is dat ook meteen 1 van de belangrijkste plekken om ze te tonen. Wanneer iemand zoekt naar bedrijven zoals dat van jou, zijn ze nog niet op je website geweest. Heb je daar reviews staan? Dan moeten ze wel de moeite nemen om überhaupt naar je website te gaan.

 

De reviews van Google worden meteen in de zoekresultaten getoond en hebben daarmee meer effect. 

Enkele feitjes over Lokale Zoekopdrachten:

 

97% van de mensen zoekt eerst online voor ze naar een offline winkel gaan – Brightlocal

 

78% van lokale mobiele zoekopdrachten zorgt voor een offline aankoop – Comscore

 

64% van de consumenten bekijkt eerst de reviews voor ze naar een bedrijf gaan – Local Consumer Review

 

Wil je meer weten over SEO? Bekijk dan de SEO handleiding voor beginners.

Omgaan met slechte reviews

Het is sterk aanbevolen om op iedere review te reageren. Een positieve review kun je beantwoorden met een bedankje en je waardering laten zien. Maar een slechte review kan natuurlijk ook voorkomen. En het hoeft niet altijd jouw schuld te zijn.

 

Zo krijgt een klant van ons met een webshop slechte reviews omdat hun producten niet altijd aankomen. Die fout ligt bij de vervoerder waar pakketten spoorloos verdwijnen, maar het bedrijf krijgt de recensie. 

 

Wanneer ze daar niet op reageren of de klacht afschuiven kan dat nieuwe klanten afschrikken. De klant is koning, zo simpel is het. Je moet laten zien dat je bereid bent het probleem op te lossen voor je klant. Alleen zo kun je een negatieve review ombuigen naar iets positiefs.

 

Wanneer mensen jouw reactie lezen en zien dat je het probleem probeert op te lossen begrijpt iedereen wel dat er af en toe iets mis kan gaan. Hoe je het oplost bepaald jouw succes. Is de kritiek onterecht? Leg dan zo helder mogelijk uit waarom dat volgens jou is, maar ga niet in discussie. Die strijd win je simpelweg niet, even slikken en weer doorgaan.

Veel succes met het optimaliseren van jouw gratis Google Mijn Bedrijf profiel. Wil je jouw Google mijn Bedrijf profiel liever door ons laten optimaliseren? Neem dan even contact op.

Reactie plaatsen

Wil jij de nieuwste blog artikelen in je mailbox ontvangen?

Zodat je dit ook in jouw business kunt toepassen... Meld je dan aan en mis niks

50%
De nieuwste blogartikelen in je mailbox?
Waar mag ik ze naartoe sturen
aanmelden
Your information is safe with us