SEO teksten uitbesteden?

door Jan Boersma | 25 mrt, 2021 | Blog, How To's | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Wil je beter gevonden worden in zoekmachines zoals die van Google? Dan moet je aan de slag met seo teksten. Dat zijn namelijk teksten voor je website die op zo’n manier zijn geschreven en opgebouwd dat Google exact weet waar het over gaat. Vooral de juiste zoekwoorden en de zoekintentie van jouw bezoeker zijn daarbij belangrijk. In dit artikel vertel ik je exact waaraan een seo tekst moet voldoen om hoog te scoren in Google en hoe jij de beste seo tekstschrijver vindt voor jouw website. Of laat je seo teksten door ons schrijven…

Webteksten laten schrijven door een seo copywriter.

Haast? Dit artikel samengevat:

  • Je website kan niet zonder seo teksten omdat Google anders niet goed weet waar je content overgaat. SEO teksten zorgen dat Google jouw content begrijpt en dus kunt scoren.
  • Als je seo teksten wilt laten schrijven kun je dat het beste door een seo specialist laten doen. Er zijn namelijk heel veel zaken om rekening mee te houden. Denk aan de zoekintentie bepalen, de juist zoekwoorden kiezen en de juiste paginaopmaak inclusief afbeeldingen en meta data.
  • Zoekmachines worden steeds slimmer en begrijpen al steeds beter waar je webteksten over gaan. Maar door de enorme concurrentie op het internet wordt het steeds lastiger om goed gevonden te worden. Zeker als je teksten niet geoptimaliseerd zijn voor seo.
  • Goede seo teksten zijn niet van tevoren in een bepaald aantal woorden vast te leggen. Een seo artikel van een X aantal woorden kopen is dus waarschijnlijk weggegooid geld. Pas na onderzoek van de huidige resultaten in Google kun je inschatten hoeveel woorden je seo teksten nodig hebben. Pas na goed onderzoek kun je de teksten laten schrijven.
  • De belangrijkste redenen dat je site nu niet goed gevonden wordt in Google zijn meestal een gebrek aan relevantie, gebrek aan autoriteit, geen of weinig goede backlinks, slechte gebruiksvriendelijkheid en langzaam laden.
  • Om je site goed vindbaar te maken en veel organische bezoekers uit zoekmachines te krijgen is 1 webtekst of blogartikel niet genoeg. Contentmarketing is daarom gericht op het schrijven van teksten die elkaar ondersteunen en relevant zijn aan elkaar.

Wat zijn seo teksten eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization en dat betekent zoekmachine optimalisatie. SEO teksten zijn eigenlijk gewoon de teksten zoals die op je website aan, maar dan geoptimaliseerd zodat ze beter gevonden worden. Want vaak zijn de teksten op je website geschreven op een manier die een zoekmachine simpelweg niet goed begrijpt of waarbij je woorden hebt gebruikt die jouw potentiële bezoekers helemaal niet gebruiken. Maar wat we nog het meeste tegenkomen is dat er simpelweg veel te weinig tekst op je pagina’s staat. Hierdoor kan Google of een andere zoekmachine onmogelijk bepalen waar je pagina nu over gaat.

Bekijk het maar op deze manier: Woorden zoals ‘het’, ‘een’ en ‘is’ zijn woorden die in het Nederlands vaak voorkomen en dus ook op jouw site. Maar dat zijn natuurlijk niet de woorden waarop jij gevonden wilt worden in de zoekmachines. Als je webteksten niet lang genoeg zijn, hebben deze woorden de overhand en daardoor lijken ze belangrijk voor een zoekmachine. Terwijl ze dat niet zijn.

Content laten schrijven kan niet zonder zoekwoordenonderzoek.

Welke woorden op je pagina ziet een zoekmachine als zoekwoorden?

Zoekmachines worden steeds slimmer

Het algoritme kan dus niet goed bepalen waar je tekst over gaat, maar wordt wel steeds slimmer. Dus om nu meteen al je webteksten na te lopen en in elke regel een woord te proppen waarop je gevonden wil worden zal je niet gaan helpen. In tegendeel juist. Deze vorm van SEO noemen we “keyword stuffing’ en werkte vroeger wel, nu niet meer.

Teksten laten schrijven kun je dus het beste aan een specialist overlaten. Een goede seo tekstschrijver weet namelijk hoe vaak hij welk woord kan én moet gebruiken. Ook weten seo tekstschrijvers hoe ze meer waarde geven aan bepaalde woorden, bijvoorbeeld door ze in zogenaamde headings of kopjes (H1, H2, H3) te zetten en in de titel en meta data te gebruiken. Meta data zoals je meta titel en meta omschrijving zijn de regels die je ziet in het zoekresultaat. Deze helpen de zoekmachine én je bezoekers te begrijpen waar je pagina over gaat.

Uit recent onderzoek blijkt dat Google in 63% van de vertoningen zelf de meta description aanpast om aan te laten sluiten bij de zoekopdracht. De meta omschrijving halen ze dan zelf uit jouw tekst op de pagina.

Waarom wil je bovenaan staan in Google?

Heel simpel, nummer 1 krijgt verreweg de meeste bezoekers naar zijn website zonder dat het geld kost. De nummer een positie heeft op dit moment ongeveer een click-trough Rate (CTR) van 43.32%. De nummer 10 nog maar een CTR van 3,11%.(Bron ignitevisibility.com) En als je op pagina 2 of nog verder weg staat kun je het wel vergeten. Ga bij jezelf maar eens na hoe vaak jij verder dan de eerste pagina zoekt. Waarschijnlijk nooit, ik in ieder geval niet.

Ook word vaak gezegd dat seo of seo teksten zorgen voor gratis bezoekers naar je website. En ergens is dat ook zo. Maar SEO kost tijd en daardoor dus ook geld. Of je het nu zelf doet, of je teksten laat schrijven. Maar anders dan bij adverteren waarbij je voor iedere bezoeker betaald, investeer je nu 1 keer tijd, moeite en geld om daarna lange tijd bezoekers naar jouw site te trekken. En dat is natuurlijk wel een groot voordeel van SEO.

De beste posities in Google krijgen vrijwel alle clicks.

Hoe en waarop zoekt jouw doelgroep? Zoekwoordenonderzoek is cruciaal…

Hoe weet je waarop jouw bezoekers Googlen? Welke woorden ze gebruiken om bij jouw website uit te komen? Dat doe je met een zoekwoordenonderzoek. Een seo specialist gebruikt voor het zoekwoordenonderzoek meestal dure software en zijn gezond verstand. Want de beste zoekwoorden bedenk je vaak gewoon zelf. Software is goed in verbanden leggen. Woorden vinden die verwant zijn aan je zoekwoord, synoniemen die mensen ervoor gebruiken en natuurlijk om te kijken hoe vaak er op jouw zoekwoorden wordt gezocht. Want als niemand op jouw zoekwoord zoekt is het zonde van je tijd om daar je seo tekst op te focussen. Teksten laten schrijven die hoog scoren in Google zonder zoekwoordenonderzoek kan dus eigenlijk niet.

Zoekintentie bepalen

Teksten staan overal, seo teksten niet. Wat nog wel eens vergeten wordt bij het schrijven van teksten is de zoekintentie. De reden waarom iemand iets zoekt. Is dat voor informatie of omdat ze iets willen kopen. Een voorbeeld: ‘Schoenen kopen’ is heel duidelijk met de zoekintentie. Iemand wil schoenen kopen. ‘Welke schoenen kopen’ bevat maar 1 woord extra, maar veranderd wel de hele intentie van het zoeken. Nu gaat het juist om informatie. Als je een webshop hebt is dat dus een goede kans om extra bezoekers binnen te halen. Je webshop is dan qua seo tekst gericht op ‘schoenen kopen’. Maar door een goed blogartikel te schrijven kun je ook de vraag ‘welke schoenen kopen’ beantwoorden. En als je het goed doet maak je natuurlijk meteen interne linken aan naar de schoenen die je behandeld in je artikel.

Soorten zoekintentie:

  • informatieve zoekintentie
  • Commerciële zoekintentie
  • Transactionele zoekintentie
  • Lokale zoekintentie

5 Stages of Awareness

Naast de verschillende zoekintenties zijn er nog de fases waarin jouw doelgroep zich bevind. Er zijn 5 stadia waarin we je doelgroep zich kan bevinden, namelijk:

  1. Unaware
  2. Pain aware of Problem aware
  3. Solution aware
  4. Product aware
  5. Most aware

De fases van bewustzijn zijn belangrijk om rekening mee te houden bij het schrijven van content.

Om alle soorten en stadia in dit artikel uit te leggen gaat te ver. Ik zal daar later een nieuw artikel over schrijven. Een SEO tekstschrijver zal altijd rekening moeten houden met de zoekintentie van jouw doelgroep. Anders klopt je tekst inhoudelijk niet en zal de seo tekst ook nooit goed gaan scoren in zoekmachines. Als wij een nieuwe website van seo teksten voorzien kijken we altijd naar de doelgroep, zoekintentie en zoekwoorden. Met die factoren gaan we aan de slag en maken we een content plan. Om zoveel mogelijk seo verkeer op gang te krijgen schrijven we teksten voor alle 4 zoekintenties en de fases waarin jouw doelgroep zich bevind. Als je ze namelijk allemaal behandeld kun je de bezoeker steeds een stapje verder helpen totdat ze bij de aankoop zijn gekomen. En de kans is groot dat ze die dan ook bij jou doen.

1 artikel of seo tekst voor je website laten schrijven heeft dus vaak ook niet veel zin. Je beantwoordt daarmee maar een heel klein deel van het onderwerp. Hierdoor ziet de zoekmachine jouw niet als de expert op dit gebied en is de kans veel kleiner dat je ermee gaat scoren. Hoe meer je over een bepaald onderwerp verteld op je website, hoe relevanter jouw site wordt. En hoe relevanter jouw site op dat onderwerp, hoe hoger jouw status als expert en daarmee de kans hoog te scoren in de zoekmachines.

Redenen waarom je website nu niet goed gevonden wordt in Google

Het Google algoritme zou volgens experts naar meer dan 200 factoren kijken om te bepalen waar jouw website moet scoren. Dit kan zowel op je website zijn, maar ook op andere websites. Wat wordt er over jouw verteld? Linken die sites ook naar jouw site? Hoe ‘belangrijk’ zijn de websites die naar jouw site ‘backlinken’?

Ik ga een paar veelvoorkomende oorzaken waardoor je website niet wordt gevonden met je bespreken…

1. Je website is niet relevant genoeg. Zoals hierboven al beschreven, je mist de ‘expert status’. Als ik op mijn site een artikel ga plaatsen over het bakken van cake zal Google daar niet al te veel waarde aan hechten. Maar had ik een site die volledig in het teken van bakken staat wordt het een ander verhaal. Je moet dus altijd goed kijken of jouw seo tekst wel relevant is aan jouw niche. Een goede seo tekstschrijver zal daar altijd rekening mee houden en je niet zomaar een artikel verkopen. Wij kijken bijvoorbeeld altijd naar het totaalplaatje. Wat staat er al op je website, past jouw opdracht daarbij of kun je het beter anders insteken. Daarbij krijg je altijd eerst een advies en laten we je zien wat we voor je kunnen schrijven en hoe lang die tekst moet worden.

Zorg dat alle content op je site relevant aan elkaar is.

Zorg dat alle content op je site relevant aan elkaar is.

2. Je hebt geen autoriteit opgebouwd. Vooral bij nieuwe sites is dit een probleem. Je bestaat nog maar net en dus is er nog nauwelijks iets over je te vinden. Er wordt nog niet over je gesproken en jij hebt nog nauwelijks iets op je website staan. Een zoekmachine wil altijd het beste resultaat laten zien. Bijvoorbeeld het beste antwoord geven op een vraag. En wie vraag je wat die rare bult op je vinger is? De buurman, of de dokter? Jouw site heeft nu nog de status van de buurman. Dat zal langzaam moeten groeien naar de status van dokter. Maar dokter wordt je niet zomaar. En zo werkt het met je website ook. Door geoptimaliseerde seo teksten te laten schrijven zorg je ervoor dat je die status sneller bereik.

Goed gevonden worden begint met autoriteit op jouw vakgebied.

SEO begint met autoriteit op jouw vakgebied.

3. Geen backlinks. Het hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar hebben alle websites in de top 10 een sterk backlinkprofiel? Dan is de kans groot dat jij dat ook nodig hebt om daar te komen. De ene link is de andere niet. Daarom is het aantal backlinks niet meer zo belangrijk. Het gaat vooral om de kwaliteit van de backlinks. Meer over backlinks en linkbuilding ontdek je in mijn artikel ‘Wat zijn backlinks en hoe kom je eraan?’

Wat zijn backlinks.

4. De website is te langzaam. Herken je dit: Je loopt door de supermarkt en hebt haast. Je hoeft alleen maar een zak aardappels te kopen. Maar om bij de aardappels te komen moet je eerst langs mevrouw van der Wal. Deze 80-jarige oude dame vindt boodschappen doen een feestje. Ze neemt er dan ook alle tijd voor. Ze staat in je pad en je komt er niet langs. Wat je ook probeert. Als ze merkt dat je er langs wil, spreekt ze je aan en verteld haal hele levensverhaal. En jij wilt alleen maar even snel die zak aardappels halen. Oké, het is een beetje een omweg, maar een trage website is net die oude mevrouw van der Wal. Op internet heeft iedereen haast. Niemand gaat seconden lang zitten wachten totdat jouw pagina tevoorschijn komt. 1 klik en ze zijn bij je concurrent die wel snel kan.

laadtijden van meer dan 3 seconden per pagina kunnen echt niet meer.

Lange laadtijden zijn funest voor je bezoeker en dus ook voor je rankings.

5. Slechte UX oftewel gebruiksvriendelijkheid. En die websites zijn er heel veel! Denk aan die video’s die op vol volume plotseling beginnen af te spelen. Of een site waar je cursor steeds van het menu glijdt zodat het menu weer inklapt. Of waar de knoppen te dicht op elkaar staan en je dus op de verkeerde klikt. Zo zijn er heel veel dingen die tot irritatie kunnen leiden omdat het gewoon niet goed in elkaar zit. En als een gebruiker ontevreden is over jouw site, wordt Google dat ook.

Denk altijd na over het ontwerp van je website en zorg dat het prettig en makkelijk werkt.

Gebruiksvriendelijkheid speelt ook een rol in je SEO.

Teksten laten schrijven? Hier moet je op letten…

SEO teksten worden je overal aangeboden. Er zit op elke hoek van de straat wel een dealer (seo tekstschrijver). De buurvrouw die wat bijverdiend door seo teksten te schrijven, de student die geld nodig heeft en snel kan typen, de webbouwer die websites inclusief seo teksten geoptimaliseerd voor Google verkoopt. Maar vaak kom je dan bedrogen uit. Een goede seo tekst laten schrijven voor 3 cent per woord? Of iemand die niet exact weet wat hij doet? Dat kan gewoon niet als je het goed wilt doen. Teksten laten schrijven vergt een goede voorbereiding. Daarom checken wij bijvoorbeeld na de briefing ook altijd je site om te kijken of de seo tekst zinvol is. Een artikel wat totaal niet relevant is – maar jou wel leuk leek – schrijven we dan gewoon niet. We geven je liever advies waarover je tekst wel zou moeten gaan om goed gevonden te worden.

Hoeveel woorden moet je tekst zijn om te scoren in Google?

Hoeveel woorden moet je tekst zijn om te scoren in Google? Bron: sweor.com

500 woorden voor een goed seo artikel? Dat is vrijwel onmogelijk. In 500 woorden kun je namelijk maar heel, oppervlakkig iets uitleggen of vertellen. Het is niet voor niets dat de artikelen op de eerste pagina in Google gemiddeld bijna 2500 woorden bevatten. Wij zullen je daarom nooit een artikel of webtekst van een vaste lengte verkopen. We kijken eerst wat er nodig is om ook echt gevonden te worden in Google. Zijn dat webteksten van 500 woorden, dan is dat prima. Maar het je 2500 woorden nodig zullen we je dat laten weten voor we je tekst gaan schrijven. Daarom betaal je onze seo teksten altijd per woord, want alleen dan weet je zeker dat blogartikelen of webteksten ook kans maken hoog te scoren.

 

Bekijk hier wat SuperSEO allemaal doet om jouw artikel het allerbeste vindbaar te maken zodat het jouw ook echt iets oplevert.

Wat is het nut van SEO en Content Marketing?

SEO teksten schrijven kun je dus het beste aan een SEO specialist overlaten. Zoals je hierboven kunt zien zijn er nogal wat factoren om rekening mee te houden. Contentmarketing zorgt ervoor dat je niet 1 artikel of webtekst laat schrijven, maar dat alle inhoud (content) op je site een doel heeft, relevant is en dus voor bezoekers en klanten zorgt. Dus heb je seo teksten nodig en wil je die teksten laten schrijven? Kijk dan snel hoe wij jouw gegarandeerd de beste seo teksten leveren of hoe we je huidige webteksten kunnen optimaliseren voor SEO.

Kijk op deze pagina als je webbouwer bent en je webteksten laten schrijven wilt uitbesteden….

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.