Case Study: SEO voor makelaar in grote stad | 376% groei in bezoekers

door Jan Boersma | 21 nov, 2023 | Case Study | 0 Reacties

i 3 Inhoud

376% meer bezoekers dankzij de belangrijkste ‘money’ keywords

In deze case laten we je zien hoe we een makelaardij in de tweede grootste stad van het land op de belangrijkste termen zoals ‘makelaar in’ en ‘makelaar + stad’ in de top 3 hebben gekregen. Het project loopt nog steeds, daarom vermelden we niet om welke website het exact gaat.

Toen we begonnen met deze opdracht was het makelaarskantoor nauwelijks zichtbaar in Google. De website was net vernieuwd. Een enorme lading 404 (doodlopende pagina’s) en een flinke daling in het verkeer waren het gevolg.

Zoals je hierboven mooi ziet, is dat SEO tijd nodig heeft. Hoeveel tijd? Dat hangt volledig van je budget af. We zijn in maart 2022 begonnen met de producten van 2 pagina’s + blogartikelen per maand. Daarnaast is een begin gemaakt met linkbuilding op de belangrijkste zoektermen. Het duurde daardoor vrij lang voor we zagen dat de posities begonnen te klimmen. Vanaf maart 2023 hadden dusdanig veel content geproduceerd dat de website echt begon te stijgen. Vanaf dat punt konden we aan de hand van data de pagina’s verder verbeteren.

Werkzaamheden SEO Traject:

  • Contentproductie
  • Google bedrijfprofiel bijhouden en optimaliseren
  • Linkbuilding
  • Social media beheer
  • Conversie verbeteringen
  • Sitestructuur verbeteren
  • Technische seo

We starten altijd met een grondig onderzoek naar de doelgroep en zoekwoorden. We interviewen de nieuwe klant om te ontdekken welke bewoording ze zelf gebruiken en vooral ook hun klanten. We informeren naar veelgestelde vragen om direct de juiste content te produceren.

De resultaten vormen een contentplan waarmee we niet alleen maar kijken naar zoekvolumes, maar vooral naar de behoefte van de doelgroep. We richten liever op zoekwoorden met weinig volume en veel kans op conversie dan direct de ‘grote’ termen na te jagen.

In dit geval zijn we gestart met de pagina’s van de juiste zoekwoorden te voorzien. Het is namelijk van groot belang dat Google exact weet welke pagina ze moeten laten zien. Heb je dit niet duidelijk dan concurreren pagina’s met elkaar en worden ze niet of nauwelijks vertoond in Google.

Hierna zijn we begonnen met linkbuilding naar de belangrijkste ‘money’ pages. Dit zijn de pagina’s waar de meeste conversies (aanvragen) vandaan komen. Om deze pagina’s kracht bij te zetten zijn we content cluster gaan maken volgens het ‘hub and spoke’ model.

In dit geval waren dat zeer uitgebreide pagina’s over de wijken in deze stad. En dan met name de wijken waarin ze actief waren. We vertelden alles wat iemand zou willen weten wanneer die op het punt staat in die wijk een woning te zoeken.

Met deze ‘helpful’ content konden we veel waarde opbouwen. Daarnaast werden voor alle wijken ook zogenaamde ‘makelaar in …’ pagina’s aangelegd. Door al deze pagina’s te koppelen ontstond een gigantisch intern spinnenweb met links waardoor we de waarde van de pagina’s goed konden sturen.

Omdat content het krachtigste wapen is dat we in kunnen zetten, moeten we zorgen dat dit perfect doordacht en uitgevoerd wordt.

Ons werkproces is daarom als volgt ingericht:

  • De SEO-Specialist start het onderzoek naar het type content, de doelgroep en de zoekwoorden.
  • Onze tekstschrijver gaat daarna volgens de uitgebreide briefing aan de slag.
  • De copywriter maakt vervolgens de tekst af, zorgt dat het actief geschreven en overtuigend is.
  • Na een laatste controle door de eindredactie is de tekst perfect en klaar voor feedback van de klant.

 

E-E-A-T

Om de recente algoritmes in Google bij te houden is er de laatste maanden veel in het zogenaamde E-E-A-T geïnvesteerd. Dit staat voor Expertise, Experience, Authority, en Trustworthiness. We zien namelijk bij meerdere klanten dat het een steeds belangrijkere rol speelt. Google benut deze informatie onder andere om het onderscheid te maken tussen echte auteurs en AI content.

Hoe betrouwbaarder je bent, hoe groter de kans dat je bovenaan in Google komt. En daarbij vertrouwt Google niet alleen op wat jij zegt, maar vooral ook wat er over jou te vinden is.

Socials benutten

Met behulp van social media werd alle nieuwe content gedeeld met de doelgroep. Dit zorgt niet alleen voor social signs naar Google, maar vooral ook dat de content direct begint te werken. Social media beheer is nu bij de meeste projecten een vast onderdeel van onze diensten. We benutten de posts namelijk ook allemaal in het Google Bedrijfsprofiel. Zo zorgen we dat ook de lokale posities direct versterkt worden.

De resultaten van dit SEO-Traject tot nu toe

Zoals gezegd loopt het project nog steeds. We blijven relevante content produceren en de resultaten bijsturen. Als we de huidige resultaten vergelijken met dezelfde periode vorig jaar (om seizoensinvloeden uit te sluiten) zien we een enorme stijging in vertoningen bezoekers.

  • 376% meer bezoekers voor de hele website. Van 1250 naar 5950 bezoeken in de afgelopen 3 maanden.
  • 390% meer bezoekers op de meest converterende zoekterm van 20 naar 98 bezoekers.

 

 

Dit zijn de resultaten van de afgelopen 3 maanden (q4 2023) voor de belangrijkste zoektermen:

Conclusie SEO traject voor Makelaar

Naast de juiste salespages (moneypages) waren er minimaal 30 blogartikelen nodig om de belangrijkste zoektermen te laten stijgen. Naast linkbuilding hebben we veel aan de E-E-A-T gewerkt om het vertrouwen en de expertise in het bedrijf te versterken.

Aangezien we doorlopend voor deze klant werken zijn er nog veel meer interessante zoekwoorden die we graag in de top 3 krijgen.

Wil jij weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf? Vraag dan een vrijblijvende video-audit van je website aan. Onze Friese SEO-specialist laat je dan in circa 10 minuten exact zien wat er beter kan en hoe we dit doen.

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.