Hoe maak je een goede homepage?

by Jan Boersma | 06 nov, 2019 | Blog, How To's | 0 comments

i 3 Inhoud

Je homepage is vaak de meest bezochte pagina van je website. Superbelangrijk dus dat die op orde is.
Maar hoe maak je een goede homepage en wat moet daar op staan?

Wat verwacht een bezoeker als ze op jouw website komen? Vaak krijg je een hele stortvloed aan keuzes die je bezoekers afschrikken. Of juist een hele lezing waarom jouw bedrijf zo geweldig is. Ook dat is niet wat ze op dat moment zoeken. Maar wat zet je dan op je homepage? In dit artikel geven we je tips om je website niet alleen goed in te delen, maar ook zodat je bezoeker niet direct weer weggaat.

 

Inhoudsopgave:

[[showindex]]

 

Enkele vuistregels voor een goede homepage zijn:

✅ Zorg dat je in één oogopslag ziet wat je bedrijf doet (core business)
✅ 
Bijpassend beeldmateriaal is ook erg belangrijk, net zoals relevante zoekwoorden
✅ Geef naast je bedrijfsnaam ook aan wat je doet

Alsjeblieft geen sliders

Hoe vaak kom je niet op een website waar een hele grote header foto staat die niets met het bedrijf te maken heeft. Of erger nog, een slider. Dat zijn die foto’s die steeds wisselen in een tempo wat vaak veel te snel gaat. Iemand komt binnen op je website met een bepaalde verwachting. Als die foto daar niet bij aansluit is de kans heel groot dat ze meteen op de terug knop klikken. Leuk dat je alles wilt laten zien, maar werken doet het niet.

Wat doet je bedrijf?

Ook staat er vaak niks over wat het bedrijf doet, alleen de naam en soms nog een loze kreet die ieder bedrijf kan roepen.  Wist je dat een bezoeker binnen 3 seconden beslist of ze blijven of terug klikken? Kun je nagaan hoe belangrijk die eerste indruk is. Daar wil je dus niets aan toeval over laten. Zet onder je logo daarom een zogenaamde TAG line. In de tagline is het belangrijk om 80% van je core business te omschrijven. Gebruik hiervoor eventueel je keywords, maar zorg dat het geen marketing kreet wordt. Simpel aangeven wat je doet, niet meer en niet minder.

Heb je een schoonheidssalon? Dan zet je in je tagline ” iets als “schoonheidssalon + plaatsnaam “. Iedereen die op je website komt ziet je logo, met daaronder exact wat je doet en waar. Superduidelijk toch?

 

Wat maakt jouw bedrijf uniek?

Geef je specialisme aan.. wat maakt jou uniek vergeleken met de concurrenten? Zoek wat je concurrenten nog niet hebben gezegd. Je kan ook een opsomming maken van kleine dingen die jou uniek maakt. Iedereen levert de beste service, is goed getraind of opgeleid en heeft al tig klanten geholpen. Dat is natuurlijk heel mooi, maar dat zal je bezoeker niet overtuigen om zaken met je te doen. Iedereen kan dat zeggen, dus dat maakt jou niet uniek.

Ga dus zoeken naar wat klanten over jou bedrijf zeggen. Laat hun vertellen wat jou nou uniek maakt. Wie kan dat beter vertellen dan je huidige klanten? Reviews en testimonials worden door ruim 80% van de mensen gelezen.  Zorg dus dat je daarmee aan de slag gaat. Wil je weten hoe je het beste reviews kunt verzamelen? Lees dan dit artikel even…

Zorg voor een duidelijk navigatie menu op je website

Zie je menu als een fruitschaal. Hierin kun je mooi laten zien wat je doet of aanbiedt. Kies dus voor duidelijke termen. Home, over ons, blog, contact zijn vaak de standaard items.
Maar je kunt hierin ook je specialiteit laten zien door een item toe te voegen zoals bij mij “SEO diensten”. Dat maakt weer direct duidelijk wat je aanbied. Houd het wel overzichtelijk anders zien ze niet meer wat er onder in de fruitschaal ligt. Kies alleen voor het hoognodige in je hoofdmenu. 5 tot 7 menu items is vaak meer dan voldoende.

Ik hoor je denken, “ik heb veel meer dan dat”… Het is de kunst om dit gedoseerd aan te bieden. Je moet het zo zien, je bezoeker wil bij de hand genomen worden. Je leidt ze naar de pagina die voor hun relevant is. Als je in 1 keer al je diensten of producten op ze afvuurt krijgen ze keuzestress en haken ze af. Verdeel dat in stappen, breng ze naar je diensten pagina en maak daar de onderverdeling naar de categorieën die je aanbied. Zak zo steeds een laag verder in je aanbod tot ze bij juiste pagina zijn aanbeland.

Bijvoorbeeld als je autodealer bent begin je met auto kopen als menu item in je hoofdmenu. Op de volgende pagina ga je verder specificeren naar benzine > diesel > elektrisch. Pas daarna kom je met merken en modellen. 

Als je maar één product of dienst aanbiedt kan je beter overwegen geen items in je navigatiebalk te nemen. Klanten houden niet van keuzestress. En als er niets te kiezen valt hoef je dat niet te benadrukken.

Wat zijn je top taken? Oftewel, waar komt je omzet uit?

Belangrijk is ook om te weten wat je top taken zijn. Dat zijn je producten of diensten die je nu de meeste omzet opleveren. Aangezien dat werkt en geld oplevert wil je dat als eerste tonen. Dus onder je header foto (die natuurlijk precies laat zien wat je doet) Ga je die producten of diensten benoemen. Zo stuur je mensen snel naar hun einddoel en voorkom je dat ze alle pagina’s af moeten zoeken. Als ze dat überhaupt al doen…

Daarna plaats je het beste een leadmagnet om ervoor te zorgen dat mensen niet zonder actie van je site vertrekken. Wat dat is en hoe je dat doet lees je hier…

Vervolgens zie je vaak in heatmaps terug dat het grootste deel van de mensen uit het bovenste deel van je website een keuze maakt. Het onderste deel van je homepage wordt vaak niet of nauwelijks bekeken. De mensen die daar wel kijken zijn vaak nog wat argwanend en op zoek naar bewijs dat jij of jouw bedrijf de juiste keuze is om zaken mee te doen.

Reviews en blogartikelen

Dit is dus een mooi plek om je reviews nog een flink uit te lichten. Hiermee laat je zien dat je echt goed bent in wat je doet. Want dat kan jij wel beweren, maar die sociale bewijskracht is echt onmisbaar tegenwoordig. Daarnaast kun je je meest recente blogartikelen tonen. Blogartikelen schrijven zijn een bewijs van je expertise. Je kunt je (potentiële) klanten exact vertellen hoe het werkt in jouw business. Ook dat wekt het nodige vertrouwen op én niet te vergeten, bloggen is belangrijk voor je vindbaarheid (SEO). Heb je daar zelf geen tijd voor, laat het ons voor je doen.

Hoe schrijf je nou een goed blogartikel? Download hier de gratis handleiding

Een effectieve ‘over ons’ pagina

Na de homepage is de “over ons” vaak een van de meest bekeken pagina’s op een website. Zeker als jij het bedrijf bent. Mensen willen weten met wie ze zakendoen. Hoe zie je er uit? Hoe kom je over en ziet dat er betrouwbaar uit? Je gaat je geld niet zomaar naar een vreemde overmaken. Hoe meer je het gevoel kunt oproepen dat mensen je kennen, hoe makkelijker je uiteindelijk tot een koop of samenwerking komt.

Plaats dus een goede en serieuze foto van jezelf of jij en je team. Ook een korte video waarin je mensen je verhaal vertelt kan erg werken.

De meest gemaakte fout op de “over ons’ pagina is…

Dat het allemaal over jouw gaat… “huh, het is toch ook de over ons pagina?” Ja, dat klopt. Maar uiteindelijk probeert je bezoeker er achter te komen wat je ze te bieden hebt.
Waarom jij die juiste keuze bent. Dat je je hele levensverhaal beschrijft zal in veel gevallen dus niet helpen.

Waarom doe jij wat je doet? Wat heeft jou dat gebracht en hoe kan dat dus voor je bezoeker ook nuttig zijn?

De hoofdgedachte van iemand die je website bezoekt is altijd “what’s in it for me”

Vertel een kort verhaal, mensen houden van verhalen en willen graag weten hoe iets afloopt. Hou het persoonlijk, dat maakt het herkenbaar. Wees vooral eerlijk en ga niet overdrijven. Maak jezelf of je bedrijf niet groter dan je bent. Dat soort dingen komen altijd uit en dan ben je de klos.

De ‘over ons’ pagina zou eigenlijk een ‘waarom wij’ pagina moeten zijn

Wat zet je op de “over ons” pagina…

Zet in de paginatitel (H1) een resultaat dat iets beloofd; (voorbeeld) ‘Pas deze marketing technieken toe en laat je website verkopen als een gek’. Hiermee maak je je bezoeker nieuwsgierig en zorg je ervoor dat ze je tekst ook echt lezen.

Vertel je verhaal, waarom ben je dit gaan doen? Wat veranderde er in je leven toen je dit toe ging passen?

Maak een korte beschrijving van:

  • het grootste probleem (in relatie tot jouw product of dienst)
  • de consequenties (moet iets emotioneels losmaken)
  • de oplossing (jouw product of dienst)
  • resultaat (wat heeft of gaat het opleveren)

Versterk je verhaal met sociale bewijskracht tonen door middel van:

  •  testimonials van je klanten plaatsen
  •  een quote uit de media over jouw bedrijf 
  • concrete resultaten benoemen, helpt ook het vertrouwen op te wekken.

Dus maak het persoonlijk en herkenbaar. Als mensen zich herkennen in je verhaal schept dat een band en vertrouwen. Dan is de kans veel groter dat ze klant worden. En dat is uiteindelijk toch de bedoeling.

Tot slot is het belangrijk dat je een Call To Action plaatst. Omdat de ‘over ons’ pagina goed bezocht wordt kan je niet na je verhaal te hebben gedaan je klant aan het niets overlaten. Je moet altijd een vervolgstap aanbieden. Dit wordt vaak vergeten en is op elke pagina van groot belang. Als je geen vervolgstap aanbiedt is het net een doodlopende weg. Als je die in rijdt ga je weer terug. Op internet is die terug knop altijd in de buurt en dat wil je voorkomen.

Je hebt de interesse, bied een vervolgstap aan. Dat kan zijn een offerteaanvraag, inschrijving op je leadmagnet, een checklist of doorsturen naar een verkooppagina.

Dus als je met je website aan de slag gaat, houdt dan deze tips bij de hand. Optimaliseer je website en zorg dat bezoekers klant worden. Heb je hierbij hulp of advies nodig? We kijken graag met je mee. Bel ons vrijblijvend of stuur hier je naam en mailadres en we nemen contact met je op…

Heb je nog tips voor een goede homepage of wil je iets vragen? Dat kan hieronder in de comments…

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.