Meer omzet uit je webshop met deze 7 seo tips

door Jan Boersma | 30 okt, 2020 | SEO & Marketing | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Deze SEO tips voor je (Woocommerce) webshop zorgen voor meer gratis bezoekers uit Google en Bing. Want een webshop laten groeien door middel van adverteren kan behoorlijk kostbaar zijn. En hoewel SEO natuurlijk wel tijd kost, kun je toch behoorlijk wat omzet halen zonder geld te investeren. 

Oftewel, gratis klanten binnenhalen met behulp van SEO? Zo doe je dat…

Tip 1: Je hoofdmenu, less is more!

Het hoofdmenu op de homepage is de eerste plek waar je voordeel kunt halen. De waarde van je pagina wordt namelijk verdeeld over de links. Heeft jouw menu links naar alle producten dan is dat waarschijnlijk een megagroot menu. Dat is verwarrend voor je bezoeker, want die houdt niet van te veel keuze. Daarnaast is het zeker niet altijd relevant om naar alles te linken.

Door dus alleen menu items op te nemen waar je bezoeker ook echt direct naartoe wil, zorg je niet alleen voor een betere customer journey, maar ook dat de waarde naar die links stijgt.

Stel je homepage heeft een waarde van 100 punten te verdelen over alle links. En je hebt 200 links in je menu, is dat slechts een waarde van 0,5 per link. Zou je de menu items terugbrengen naar bijvoorbeeld de belangrijkste 25, is iedere link 4 punten waard.

Hoe meer punten je link waard is, hoe hoger de waardering van die pagina. Hoe hoger die waardering, hoe hoger je score in Google.

De seo waarde wordt verdeeld over heel veel links wat niet gunstig is voor je zoekposities.

Tip 2: Metadata voor de zoekresultaten

Misschien zegt de term je niets, maar zodra je het ziet herken je het. Metadata kun je gebruiken om mee aan te geven waar je pagina over gaat. Je kunt een meta title en een meta description meegeven. Dat is ook wat je in de zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing te zien krijgt.

Wanneer je hier niets aan doet plukt Google een random stukje uit je tekst en dat is vaak niet ideaal. Zorg daarom dat je deze zelf invult, Kies een duidelijke meta title waarmee je de aandacht trekt.

Zodra je de aandacht hebt kijken ze verder naar de meta descriptie of ze hier wel gaan vinden wat ze zoeken.  Maak de meta descriptie beschrijvend en nieuwsgierig makend zodat mensen ook daadwerkelijk doorklikken naar jouw webshop.

De meta data van je webshop pagina's invullen is erg belangrijk.

Tip 3: Featured Snippets

Oké, het klinkt misschien wat technisch en dat is het ook. Geen kennis van de techniek achter je webshop? Dan zal ik je er niet mee lastig vallen. Ga snel door naar de volgende tip! 

Wanneer je een zogenaamde featured snippet kunt scoren wordt je boven de zoekresultaten getoond. Positie  0 noemen ze het ook wel. 

Daar wordt jouw pagina uitgelicht zodat je direct kunt scoren. Een featured snippet krijg je uiteraard niet zomaar. Maar met bijvoorbeeld een FAQ schema kun je dit wel bereiken. Kijk hiervoor naar de woorden die nu scoren op positie 4 ™ 10. Alleen woorden die al op pagina 1 scoren komen hiervoor in aanmerking en je top 3 resultaten wil je liever niet mee rommelen mocht het verkeerd uitpakken.

Tip 4: SCHEMA toevoegen

Met structured data maak je aan zoekmachines zoals Google duidelijk wat de context van je pagina is. Dus waar gaat je pagina over en hoe moet Google deze zien. Geef je een antwoord op een vraag? Verkoop je een product? Heb je een nieuwsbericht?

Door de juiste SCHEMA markup toe te voegen aan de header van je pagina vertel je Google en anderen exact wat de bedoeling van jouw pagina is. En hoewel het steeds meer wordt gebruikt zul je versteld staan hoeveel websites en webshops dit niet gebruiken.

Schema code aanmaken doe je eenvoudig met deze generator.

Tel uit je winst 😉

Featured snippets scoren is onderdeel van SEO

Tip 5: Laadtijden verbeteren

Niets is zo rampzalig voor je bezoekers als een trage website. 1 van mijn grote frustraties is boodschappen doen. Ik heb er een bloedhekel aan. Het schiet namelijk nooit op.

Er loopt altijd wel iemand voor je die niet doorloopt. Of zijn karretje midden in het pad laat staan zodat niemand er langs kan. En bij de kassa kies ik altijd de verkeerde rij. Ik heb ADHD dus opschieten en tempo maken zijn simpelweg basisbehoeften. Maar op een website is dat voor veel mensen niet anders. Lange laadtijden zijn funest, net als rijen voor de kassa.

Daar hebben mensen geen zin in. En Google dus ook niet…

Wist je dat? Als de website van Amazon 1 seconden langzamer zou laden, dan zou dat resulteren in een omzetverlies van 1,6 biljoen! 

Nou heb jij waarschijnlijk ietsje minder bezoekers op je website, maar het principe blijft hetzelfde. 

Dus..

Haal alle overbodige meuk van je site, gooi plugins die je niet nodig hebt eraf. Haal die grote foto’s onmiddellijk weg en verwijder die video die toch niet bekeken wordt. Check dan je site met Google’s eigen speed tool en deze tool en ontdek waar je nog meer kunt besparen.

Een snelle website is beter voor je seo.

Tip 6: Google mijn Bedrijf

Jazeker, ook voor je webshop kun je dit aanmaken. Zolang je maar een fysiek adres hebt. Vervolgens ga je naar de producten sectie en geef je aan welke producten je hebt. Heb je er heel veel? Zet dan je meest winstgevende of best verkochte producten er in en voorzie ze van een UTM tag. Zo meet je exact wat deze actie je oplevert in je Google Analytics. 

Een UTM tag maak je eenvoudig met deze handige tool

 

Tip 7: Platform marketing toepassen

Platforms zoals BOL.com hebben miljoenen bezoekers. En jij kunt daarvan profiteren! Zeker wanneer jij je eigen merk producten hebt kun je hier een grote bekendheid aan meegeven. De truc is wel om bij bol de prijzen hoger te houden dan in je eigen shop. Je moet namelijk commissie afdragen.

Door je producten hier te plaatsen kan Google ze daar ook vinden. Dat is goed voor je vindbaarheid. Daarnaast kun je er (heel) veel sales uit halen. 

Maar dat valt in de praktijk nog wel eens tegen. Daarom hebben we een speciaal pakket voor webshops waarbij wij alles voor je regelen. Van de aanvraag van barcodes tot de productteksten schrijven en eventueel zelfs een professionele fotograaf voor de beste productfoto’s. Hoe dit exact werkt hangt af van je aanbod en aantallen. Het beste mail je ons even, zodat we mee kunnen kijken en een offerte op maat maken.

verkopen op bol.com kan best lastig zijn, besteed het daarom liever uit.

Tip 8: Gebruik altijd een keurmerk

Zowel voor je seo als je conversie kun je niet zonder webwinkel keurmerk. En welke partij je ook kiest het komt allemaal neer op het verzamelen van reviews. Hiermee kunnen je bezoekers en Google je betrouwbaarheid controleren. Wij gebruiken daarvoor meestal WebwinkelKeur vanwege het simpele feit dat het lekker voordelig is en doet wat het moet doen.

Wat kost een webshop keurmerk?

Hoe nu verder?

Jah, dat is de grote vraag. Want de kans dat je deze tips ook echt uit gaat voeren is namelijk niet zo groot. Je wilt wel, maar je komt er niet aan toe. Je hebt het druk met orders klaarmaken of je doet zelf de productie.

Maar wanneer je echt resultaat wilt halen zoals we voor onderstaande klant in het eerste jaar van hun webshop hebben gedaan, dan zal er toch iets moeten gebeuren. Voor deze klant hebben we naast SEO ook Facebook en e-mail marketing ingezet. E-mailmarketing heeft ze dat jaar een omzet bijna 27.000 euro gebracht en organisch vanuit Google dik 24.000 euro.

Dit leverde seo op binnen 1 jaar.

(Omzet eerste jaar uit Gratis Google verkeer en automatisch verzonden e-mails)

 

SEO uitbesteden?

Het uitbesteden van SEO is nog niet zo makkelijk. Er zijn namelijk heel, heel, veel SEO bedrijven. En die beweren allemaal de beste te zijn. Logisch, dat doen wij ook. Bij ons ligt de focus vooral op het schrijven van teksten of verbeteren van huidige teksten. Want teksten zorgen voor verkopen. Een goede advertentietekst levert geld op, leuke en goed geschreven e-mails leveren omzet op. Een goede tekst op de salespagina levert geld op. En goede blogartikelen laten schrijven levert ook geld op. En dat is precies wat we doen. Wil je seo teksten voor je website laten schrijven? Kijk dan snel hoe wij dat doen en wat onze tarieven zijn om hoger in Google te komen.

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.