Is Lokale SEO wel van belang voor mijn website?

door Jan Boersma | 30 sep, 2018 | SEO & Marketing | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Is Lokale SEO ook voor mijn bedrijf?

Het antwoord is volmondig: JA…

Je kunt er zelfs niet meer zonder in dit tijdperk, als je het mij vraagt….

Maar wat is lokale SEO dan precies, denk je nu misschien? Lokale SEO is gericht op jouw woonplaats of regio waarin je werkt. Want als je loodgieter in Leeuwarden bent, dan hoef je niet bovenaan te staan in Google als iemand in Nijmegen een lekkage heeft. Dat zou juist slecht kunnen zijn voor je positie in de zoekmachine, omdat je helemaal niet relevant bent.

Local SEO draait dus om relevant te zijn met je website in het gebied waar jij werkt. Als ik een kapper in Franeker zoek, wil ik ook echt een kapper in Franeker. Niet in Leeuwarden. Dus is het erg belangrijk dat je je website zo inricht dat Google weet waar je zit en welke gebieden je bediend. Google mijn bedrijf is hiervoor een belangrijk hulpmiddel.

Google mijn Bedrijf

Ken je dat Google maps kaartje wat in de zoekresultaten getoond word als je een lokaal bedrijf opzoekt? Daar wil je tussen staan. En liefst bovenaan natuurlijk. De eerste stap die je daarvoor moet zetten is een Google mijn Bedrijf profiel (gratis) aanmaken en zo volledig mogelijk invullen. Zorg dat je alles invult, je diensten, openingstijden, adres en naw gegevens, alles wat ze vragen.

Google mijn bedrijf is onmisbaar voor je local seo

Daarna ga je foto’s toevoegen. Van jezelf, je bedrijf, je personeel. Ook hier ga je weer echt je best doen om je potentiële klant zoveel mogelijk te laten zien. Hoe beter jij je best doet, hoe beter het resultaat.

Dan kun je ook nog berichten plaatsen. Momenteel blijven die 1 week zichtbaar. Maar Google experimenteert hiermee dus pin me hier niet op vast 😉
Je kunt aanbiedingen plaatsen die getoond kunnen worden in de zoekresultaten, of een leuk nieuwtje wat relevant is voor je doelgroep. Deel dit ook, het is een kleine moeite.
Post het bericht daarna ook op Facebook, Instagram en Linkedin en je hebt meteen overal zichtbaarheid.

Zien hoe je dit allemaal instelt in Google Mijn Bedrijf (GMB) Bekijk de video hieronder…

Reviews verzamelen voor je lokale bedrijf

Nog een mooie functie van GMB is reviews verzamelen. Je kunt eenvoudig de review link delen met je klanten en zo beoordelingen verzamelen. Hoe meer, hoe beter… Als ze positief zijn uiteraard. Dit draagt allemaal enorm bij aan je lokale vindbaarheid. Wil je dus in jouw woonplaats bovenaan in Google? Begin hier dan eerst mee.

Is jouw website een stoffig visitekaartje?

Is jouw website momenteel alleen een digitaal visitekaartje waar nooit iets aan veranderd? Of haal je dagelijks nieuwe klanten binnen met je site. Sommige websites krijgen ruim 50% of meer van hun bezoekers via zoekmachines en dan met name Google aangezien die bijna 98% marktaandeel heeft. Je kunt je dus voorstellen dat je veel meer bezoekers krijgt als je goed vindbaar bent. Je wilt dit ook wel toepassen, maar misschien weet je niet hoe? Of haken al je bezoekers af zonder een offerte aan te vragen of iets te kopen?

Met alleen goede lokale SEO (zoekmachine optimalisatie) ben je er nog niet. Heb je bezoekers op je site, maar werkt die website zo slecht dat ze meteen weer weg gaan. Duurt het laden zo lang dat je ondertussen koffie kunt pakken? Tja, dan zul je een hoop omzet mislopen en moet je wel erg hard werken om een normaal salaris binnen te halen iedere maand.

Wil je beginnen met de basics voor vindbaarheid in Google? Download hier gratis de Local SEO Checklist

Lokale Seo ofwel Local SEO is mijn specialiteit

Maar wat kan lokale SEO dan voor jouw business doen?

Ik zal je een voorbeeld geven dat zelfs de kleine lokale ondernemer enorme winst kan behalen door goede SEO en websiteoptimalisatie…

De lokale bakker is niet te vinden op internet of Google maps. Zijn klanten weten hem immers blindelings te vinden. Maar er komen met name in de zomer veel toeristen op de camping in het dorp en ook de passantenhaven wordt druk bezocht.

Deze mensen zijn natuurlijk niet bekend in de omgeving. Misschien hebben ze wel zin in lekkere verse broodjes en dus lopen ze naar het paviljoen of de supermarkt. Want die kwamen als eerste naar voren toen ze op hun telefoon gingen zoeken.

Had de bakker hier bovenaan gestaan in de lokale zoekresultaten dan zouden er aanzienlijk meer klanten komen. Door er dan ook nog met een goede website (website Optimalisatie) op in te spelen en zorgen dat er een goed product overzicht met eventueel een leuke korting voucher te vinden is kan in de vakantieperiode de omzet flink oplopen.

Allemaal door aanwezig te zijn in de zoekresultaten.

SEO Analyse

Seo analyse maken

Wil je eerst jouw pijnpunten in kaart brengen en zien wat er beter kan op jouw website? Dan kun je het beste starten met een SEO Analyse. Ik doe deze analyse grotendeels handmatig ondanks dat er veel gratis tool voor zijn. Je krijgt vaak een onzinnig overzicht waar je niets van begrijpt.

Alle woorden worden als zoekterm gebruikt waardoor je score op 0 uitkomt. Andere onderdelen worden niet goed gemeten en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik gebruik uiteraard wel verschillende tools om te zien hoe je er voor staat, maar die zijn professioneel, kwalitatief en betrouwbaar. Door deze verschillende professionele tools te gebruiken en de data in mijn eindrapport te verwerken kom ik tot een helder en realistisch beeld van jouw website of webshop.

De Voordelen van deze SEO Analyse:

  • Je kunt zelf direct aan de slag na de scan
  • Ik geef je een helder rapport in begrijpelijke taal
  • Je ziet direct hoe je meer winst kunt behalen met je site
  • Ik laat je in een schermvideo meteen zien waar en hoe het beter kan

Vind je het toch wel ingewikkeld of heb je er niet de tijd voor vrij die je dacht te hebben? Dan doe ik het met alle plezier voor je. Maar wacht niet te lang, je concurrent zit waarschijnlijk ook niet stil.

Wil je zelf eerst eens aan de slag om te zien hoe je er voor staat? Lees dan even in dit artikel hoe je dat doet. Of ga meteen kijken wat Local SEO voor jou gaat doen.

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.