Het geheime recept voor meer verkopen via je website

door Jan Boersma | 23 dec, 2018 | SEO & Marketing | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Hoe kun je meer verkopen met je website?

Ik wil iets met je delen. Zoals ik eerder al vertelde heb ik hiervoor een webshop gerund. Hartstikke leuk om te doen totdat je merkt dat al je harde werk simpelweg niet genoeg is. Ik had al heel veel tijd en moeite en SEO gestopt en was vrij succesvol aan het adverteren.

Maar misschien herken je het wel. We konden net de rekeningen betalen en wat overbleef stopten we in groter inkopen om een hogere winst te halen. En je eigen salaris? Tsjah, dat moet volgende maand dan maar weer, dan is de winst weer iets hoger en kunnen we daar onszelf van betalen. Of toch niet….

We hadden een top product, maar in een markt met veel concurrentie is dat echt niet genoeg. Door mijn online marketing kwamen er ook steeds meer bezoekers naar de webshop. Maar er ontbrak nog iets, want de belangrijkste actie bleef (te vaak) uit. Namelijk de aankoop…

Was er niet genoeg vertrouwen? We hadden een keurmerk en honderden recensies. Verzending was slechts een paar euro of zelfs gratis, volop betaalmethoden en alle conversie verhogende tips had ik toegepast.

En of je nou een webshop runt, schilder bent, makelaar, kapper of wat dan ook, dit geldt voor iedereen met een website.

Hulp nodig bij websiteoptimalisatie?

Dus ik verklap je een klein maar heel belangrijk geheimpje…

 

De teksten die je gebruikt zijn 1 van de belangrijkste redenen tussen wel of geen verkoop. Tussen net genoeg om van te leven of een rijk leven. En dat rijke leven hoeft niet per se geld te zijn.

Gewoon lekker kunnen doen wat je wilt, niet eerst op Rabobankieren kijken of je vandaag wel boodschappen kunt halen. Leuke dingen doen met je vrienden of gezin, zonder eerst te denken “kunnen we dit wel betalen”. Want dat was mijn leven tot voor kort en daar was ik goed klaar mee.

Als jij teksten schrijft waarin je een droge opsomming van saaie informatie geeft motiveer je niemand om dat product te kopen, behalve misschien de mensen die al echt weten dat ze dit willen kopen.

Maar een veel grotere groep is hier nog niet zeker van. En als je die groep tot een aankoop kan overhalen, dan gaat je bedrijf pas echt groeien.

Je wilt met je teksten de ideale situatie laten zien, een einddoel, een top resultaat. Niet wat jij of je product allemaal kan, maar wat iemand daaraan heeft.

 

Even een voorbeeld. Je boekt een vakantie, wat wil je dan weten? Hoeveel stoelen er in het vliegtuig zitten en welke kleur die hebben, hoe vaak ze langs komen met drinken? Of wil je weten wat de eindbestemming is en hoe mooi het daar is. Hoe lekker warm het altijd is en hoe heerlijk je er kunt uitrusten of juist van alles gaan doen? Dat vliegtuig is toch bijzaak?

De tekst op jouw site zou het einddoel (heerlijke vakantie) moeten verkopen, je product of dienst is slechts het hulpmiddel (vliegtuig).

Maar er is niet 1 specifieke gouden tip die jouw bedrijf groot kan maken. Het is alles bij elkaar. De eerste indruk moet goed zijn. Kom ik op jouw website, is er dan meteen duidelijk wat jij aanbied of moet ik dan eerst lappen tekst gaan lezen?

En trust me, dat doet niemand.

Pas als alle puzzelstukjes compleet zijn gaat jouw bedrijf meer verkopen.

  • Je eerste indruk, is meteen duidelijk wat je doet?
  • Je teksten, verkoop je een oplossing of resultaat of beschrijf je iets saais?
  • Je vindbaarheid, Google is je grootste vriend, als hij je kan vinden.
  • Je “gunfactor”, ben je actief met je klanten, leren ze je kennen via mail of social media?

Als je dat op orde hebt zul je zien dat je met sprongen vooruit gaat. Dan wordt ondernemen veel leuker en jij een prettiger mens voor je omgeving. Dat werd ik tenminste wel 😉

Maar ja, leuk verhaal Jan. Hoe ga ik dat allemaal doen? Daarbij heb ik wel wat tips voor je,

Stap 1, laat een “vreemde” naar je website kijken. Liefst iemand die niet exact weet wat jij doet. Vraag ze of ze zonder te scrollen of klikken in 1 oogopslag kunnen vertellen wat jij doet of aanbiedt. 

Kunnen ze dat niet? Dan is er werk aan de winkel.

Stap 2, controleer je teksten. Begin jij met het benoemen van een probleem, zodat mensen weten dat ze op de juiste plek zijn? Of begin je een vaag verhaal over jezelf wat niemand op dat moment interesseert. No offence, maar ze zoeken een oplossing voor hun probleem. Geef ze dat einddoel, die prachtige reis of wat dan ook. ​De weg daarnaartoe is helemaal niet zo belangrijk als je misschien denkt.

Stap 3, zorg ervoor dat je gevonden wordt in Google. Dit is misschien wat lastiger te doen. Maar de meeste ondernemers doen hier nog zo weinig aan dat je met mijn Local SEO Checklist​​ al een hele verbetering bereikt.

Stap 4, is soms even wennen en misschien ook wel de moeilijkste. Hiervoor moet je namelijk de mensen opzoeken en laten zien wij jij bent. Op youtube, op Facebook en Instagram, Twitter of Linkedin. Het maakt niet uit, laat jezelf zien. Zorg dat mensen je leren kennen. Ze kopen veel eerder iets van iemand die ze kennen. Die gunfactor komt niet aanwaaien.

Ik zie nog zo vaak websites waarop niet eens een foto van de ondernemer staat. Zelfs bij een webshop willen mensen weten wie jij bent. Al is het een foto van de klantenservice medewerker die zegt klaar te staan om te helpen. Maar ja, we willen niet verkoperig overkomen.

Het mag allemaal niet te commercieel klinken hoor ik vaak bij klanten. Een begrafenisondernemer gaat natuurlijk niet staan roepen om klanten, maar hij heeft ze wel nodig. Behandel jij mensen met een probleem? Dan willen ze toch van dat probleem af? Dan mag je ze dat best verkopen, dat willen ze toch juist?

Het gaat natuurlijk wel om de manier waarop je het brengt. Maar deze mensen willen allemaal geholpen worden. En als jij wil dat ze dat bij jou doen dan kun je maar beter zorgen dat jij als meest geschikt naar voren komt. Geef ze de hulp die ze zoeken en jouw product of dienst die daarbij aansluit. Ze zullen je dankbaar zijn, niet schreeuwerig vinden…

​​Laat jezelf dus zien, zet jezelf neer als expert. Denk je dat je dat nog niet bent? Stel jezelf dan deze vraag. Weet jij meer over jouw product of dienst dan je klant?

Dan ben jij in hun ogen al de expert.

Je maakt het jezelf zo moeilijk door dit niet te doen. Als die klik er niet komt en jouw concurrent doet dit wel. Vergeet het dan maar, dan ga je nooit “echt” meer verkopen.​​​​​​ Onze webshop klanten wilden ergens bij horen, bij ons merk. Maar dat willen ze niet zomaar.  Pas toen wij een Youtube influencer gingen gebruiken als gezicht van ons merk wilden mensen erbij horen. Want die jongen was zo sympathiek en leuk, en die Jan 😉 die de mailtjes verstuurde had altijd een leuk verhaal of handige tip.

En dan krijg je dus uiteindelijk die zo belangrijke “gunfactor…”

​​Zelf weet je precies wat je bedoelt met je teksten en je diensten op je website. Ik zie het bij mijn eigen website ook niet altijd, juist omdat je het zelf hebt bedacht. Daarom kijkt mijn bedrijfscoach regelmatig mee. Of ik vraag familie en vrienden om te kijken of het helder is wat ik bedoel. Vraag het trouwens aan meerdere personen om echt een goed beeld te krijgen.

Zet het bijvoorbeeld op je Facebook pagina en vraag je volgers om hun mening, vinden ze leuk. Al krijg je dan niet altijd even eerlijke antwoorden, soms willen mensen uit beleefdheid wel eens zeggen wat jij graag wilt horen, of ze kennen je dienst of product al te goed om het helder te krijgen. Hoe onafhankelijker, hoe beter…

Zullen we daarom samen eens kijken wat er bij jouw website nodig is om deze beter te maken en daardoor dus meer omzet te halen?

Vraag een seo review aan en ik laat je in een video zien wat je zelf waarschijnlijk niet ziet.

Klik op deze link om naar de aanvraag te gaan….

Of laat je teksten door ons herschrijven en optimaliseren zodat je wél gevonden wordt in Google.

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.