Wat zijn Backlinks en hoe kom je er aan?

by Jan Boersma | 08 jan, 2019 | Blog, How To's | 0 comments

i 3 Inhoud

Backlinks zijn erg belangrijk voor je website en geven Google en andere zoekmachines aan dat er iets interessants op staat. Tenminste, als je het goed doet. Want een backlink van de slager naar de bakker heeft weinig waarde. En daarin maken de zoekmachines tegenwoordig wel onderscheid. 

Backlinks kun je het beste beschouwen als mond-tot-mondreclame. Dus aanbevelingen van andere websites die aan Google vertellen dat jij (je website) de moeite waard bent om ook te bezoeken én te tonen. Hoe meer van dat soort aanbevelingen, hoe beter het voor je is. Mits deze relevant zijn natuurlijk.

Er is heel wat SPAM op de wereld en bij backlinks is dat net zo. Sommige linkjes pikt je website vanzelf op, maar je hebt er niets aan. Gelukkig is Google inmiddeels redelijk goed in het toekennen van waarde aan links en maken ze zelf het onderscheid tussen rommel en waardevolle links.

Zie backlinks maar als een spinnenweb waarbij alle draden (links) naar jouw website leiden. Zo zorg je dat je goed gevonden kunt worden. Maar hoe kom je
dan aan backlinks die wel relevant zijn en dus door de zoekmachines als waardevol gezien worden?

DoFollow en Nofollow links

Er zijn meerdere typen backlinks waarbij de dofollow en nofollow het belangrijkst zijn. Dit geeft aan Google aan of de waarde van de pagina wordt doorgegeven (dofollow) mag worden doorgegeven. Stel jij hebt een heel goed scorend artikel over het bakken van taarten en daarmee sta je eerste. Je kunt dan de ingrediënten delen en daarbij vermelden waar je die kunt kopen. Als je dan een link opneemt naar de betreffende winkel is dat dus een backlink.

Wanneer je die backlink op DOfollow zou zetten dan gaat de waarde van jouw pagina dus ook naar de waarde van de winkel waarnaar jij doorstuurt. Meestal wil je dat niet, want daar heb jij niets aan. Het is veel beter voor je website om die waarde zelf te houden. En dus kun je aan Google aangeven om er een NOfollow link van te maken. De waarde van je pagina blijft dan binnen je website.

Maar ook een NOfollow link is nog steeds een belangrijk signaal voor Google. Jij verwijst je bezoeker immers door naar die winkel. En dat zou je niet doen als je je lezer daar niet naartoe wilt laten gaan. Een goed backlink profiel bevat dus ook een mix aan DOfollow en NOfollow links.

Bloggen voor backlinks

Er zijn een aantal manieren. Wanneer je super waardevolle blog artikelen schrijft over jouw vakgebied dan kun je die gaan delen. Voor iedere branche zijn er vaak vele sites die dit soort artikelen plaatsen. In ruil voor een link naar jouw website mogen ze dan je artikel plaatsen. Het is vaak ook slim om in het artikel zelf nog een extra link naar je eigen blog of betreffende dienst op te nemen. Je moet dan natuurlijk wel echt een goed artikel hebben en zelf de baan op gaan om dit geplaatst te krijgen. (Handleiding blog schrijven nodig?)

Reageren op blogs en fora

Je kunt ook reageren op de blog berichten van anderen. Hiermee krijg je wat extra bekendheid en soms klikken mensen door naar jouw pagina om te zien wie je bent en wat je doet. Je moet dan uiteraard wel met een goede reactie komen of een aanvulling op het artikel om mensen weer verder te helpen. Je kunt de link naar je website vaak in je profiel of handtekening opnemen zodat die altijd geplaatst wordt als je reageert.

 

Facebook marketing door JBSeo

Social Media signs

Door ook hier actief te zijn, zowel op je eigen pagina’s als op berichten van anderen, kun je ook weer verkeer en backlinks verzamelen. Zorg er altijd voor dat je van waarde bent. Door mensen te helpen met je reactie of verwijs ze door naar jouw pagina voor extra advies. Ga dit niet lopen spammen, geef advies en als mensen meer willen weten kun je altijd nog je link delen.

Ga nooit zomaar betalen voor backlinks. Dit is namelijk niet toegestaan volgens de richtlijnen van Google. Ze kunnen het niet of nauwelijks controleren, maar wil je het risico nemen uit de zoekresultaten te worden verwijderd? Laat linkbuilden daarom altijd over aan experts.

Startpagina’s

Je kent ze vast nog wel, websites als startpagina van vroeger. Verzamel websites waarop allemaal links staan naar bedrijven in een bepaalde branche. Hier is niks mis mee en daar wil je dus gebruik van maken. Ondanks dat deze links niet heel zwaar wegen, is het zeker voor een nieuwe website een mooie vliegende start. Heb je geen tijd of zin om dit zelf te doen? Voor een kleine vergoeding meld ik je aan bij deze websites voor een backlink naar jouw website..

Bedrijvenpagina’s

Ik heb een lijst met pagina’s waarop je gratis je link en bedrijfsinformatie kunt plaatsen. Zorg er wel voor dat je niet alleen maar op dit soort sites vermeld wordt. Een goed backlink profiel bevat gevarieerde links.  Zorg dus voor balans en laat anders je backlinks eens checken met een SEO scan.

Check af en toe je backlinks om te zien of ze nog werken

Backlinks verzamelen op bedrijvenpagina’s

Met deze zogenaamde Citations (bedrijfsvermeldingen) zorg je niet alleen voor backlinks maar ook voor cruciale ranking signs voor je local SEO. Deze websites ken je vast wel, denk maar aan de telefoongids of openingstijden.nl

Door hier aanwezig te zijn geef je Google duidelijkheid of jouw bedrijfsgegevens kloppen. Maar hoe dat precies werkt, bij welke 30 websites jij je gratis kunt aanmelden ën waarom foute bedrijfsvermeldingen jouw omzet kosten ontdek je in dit artikel.


acquisitiefraude

Pas ook op voor acquisitiefraude, wordt je gebeld door een vaag bedrijf met een aanbieding voor een bedrijfsvermelding in een blad of website? Hang dan meteen op en ga niet in gesprek. Je kunt bij fraude helpdesk checken of het bedrijf bekend is of het bedrijf hier melden.

Ondernemers zijn een gewild doelwit voor dit soort mensen. Vertrouw je het niet, vermeld je bedrijf er dan ook niet. Je kunt bij MOZ de SPAM score van een domein opzoeken. Je moet hiervoor wel een gratis account aanmaken om vervolgens een beperkt aantal links te kunnen checken.

Voorkomen is beter dan genezen 🙂


Wil je weten hoeveel backlinks jij hebt en hoe jouw website scoort in de zoekresultaten? Vraag dan een SEO Analyse aan. Die verteld je exact hoe je ervoor staat qua vindbaarheid en wat je nog meer kunt doen om dat te verbeteren.

Heb jij nog goede toevoegingen voor de lijst van Citations  of heb je vragen, stel ze in de comments…

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.