Social Media Marketing als onderdeel van je contentstrategie
08 december 2021 
14 min. leestijd

Social Media Marketing als onderdeel van je contentstrategie

Social media marketing wordt de laatste tijd steeds meer gebruikt. Je kunt er ook niet omheen, jouw doelgroep is daar aanwezig. Wil je gebruikmaken van de social media platforms , je doelgroep bereiken en nieuwe klanten vinden? Dan kun je hier als bedrijf niet zonder.  

Wat is social media nu precies en wat kun je er allemaal mee bereiken? Dat vertellen we je in dit artikel...

Wat is social media marketing? 

Met het gebruik van sociale media kun je je merk versterken en je klantenbestand vergroten. Daarnaast is het mogelijk om je reputatie te verbeteren en meer conversies te behalen. Als je social media op de juiste manier gebruikt zal een flinke boost geven aan je merk én je omzet. Vaak zien we dat bedrijven maar wat aanmodderen. Social media kanalen gebruiken om direct te verkopen en vervolgens tot de conclusie komen dat het niet voor ze werkt.

En dat is ook helemaal correct. Probeer je alleen maar te verkopen op sociale media platformen? Dan haken mensen vrijwel direct af. De nummer 1 reden waarom mensen op social media zitten is om vermaakt te worden. Niet om iets te kopen van  een vreemde. Vooral het sociale aspect is van grote invloed.

Dit betekent dat je meer klanten aan zult trekken en dat je bedrijf zal groeien.

Met Social Media Marketing is het de bedoeling dat je goede content gebruikt om meer volgers te krijgen en dus meer bekendheid zult krijgen. Het is belangrijk dat je ook naar je volgers luistert en contact met ze houdt voor een goede ervaring. Social Media is een breed begrip en je kan daarmee gebruik maken van meerdere platformen om zo meer potentiële klanten aan te trekken. 




Hoe kun je gebruik maken van social media? 

Met social media kun je gebruikmaken van verschillende platformen om potentiële klanten aan te trekken. Hieronder vind je een aantal grote platformen:

  • Instagram (opgericht in 2010 en heeft momenteel 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 15 tot en met 40 jaar)
  • Twitter (opgericht in 2006 en heeft momenteel 2,8 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 20 tot en met 40 jaar)
  • Facebook (META) (Opgericht in 2004 en heeft momenteel 10,4 Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 15 tot en met 40 jaar)
  • TikTok (opgericht in 2017 en heeft momenteel 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 6 tot en met 30 jaar.
    Wordt het meest gebruikt door gebruikers met een leeftijd van 6 tot en met 18 jaar)
  • Pinterest (opgericht in 2009 en heeft momenteel 3,5 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 18 tot en met 44 jaar)
  • LinkedIn (opgericht in 2002 en heeft momenteel 5 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 18 tot en met 50 jaar)
  • Snapchat (opgericht in 2011 en heeft momenteel 2,6 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 15 tot en met 25 jaar)
  • YouTube (opgericht in 2005 en heeft momenteel 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 15 tot en met 40 jaar)
  • Whatsapp (opgericht in 2009 en heeft momenteel 9,3 miljoen Nederlandse gebruikers met een leeftijd van 10 tot en met 50 jaar)


Ieder platform heeft zijn eigen unieke manier van content delen. TikTok maakt bijvoorbeeld alleen gebruik van het delen van unieke filmpjes en het bewerken van je filmpjes. Zo heeft META (Facebook) meer opties om tekst toe te voegen en daarbij foto’s te delen. Het hangt natuurlijk van je merk, product of bedrijf af welk platform het best bij jouw bedrijf past. Samen met ons team zullen wij de beste social media marketing strategie bedenken die je aan nieuwe klanten zal helpen. Ook bieden we de mogelijkheid om je te helpen bij het posten van de juiste content op het juiste platform. 


Wat is het doel van social media?

Het belangrijkste doel van sociale media is de aandacht trekken van je doelgroep. Dit doe je door middel van bijvoorbeeld hashtags of het taggen van andere gebruikers of bedrijven. Je wilt graag aandacht trekken voor je product of dienst en dat doe je door het posten van de juiste content. Er zijn natuurlijk talloze strategieën die je kunt gebruiken, welke je kiest hangt af van welk platform je gebruikt. 

Social media gebruikt een feed die werkt op een bepaald algoritme. Het is belangrijk dat je weet wat het algoritme doet om daarmee de juiste doelgroep aan te kunnen trekken en de juiste klanten aan te trekken. Om op de juiste manier op het algoritme in te spelen, kun je gebruikmaken van de statistieken die vaak te vinden zijn in je profiel. Het is belangrijk dat jouw profiel laat zien waarin je bent geïnteresseerd en daarmee zul je dus ook andere gebruikers moeten volgen en eens in de zoveel tijd een reactie moeten plaatsen. 

Wat zijn de voordelen van social media Marketing?

Socialmedia-Marketing heeft veel voordelen, hieronder staan er een aantal onder elkaar:

  • Doordat social media enorm gegroeid is in de afgelopen jaren en miljarden gebruikers heeft opgebouwd, zal er altijd wel iemand online zijn en op de hoogte zijn van het allerlaatste nieuwsbericht. 
  • Door bepaalde tools en mogelijkheden op verschillende social media platformen, kun je snel en makkelijk een bericht delen. Je kunt hiervoor de knoppen ‘delen’, ‘vind ik leuk’, ‘tweet’ of ‘post’ gebruiken. Tevens zijn deze knoppen ook erg handig voor meer bereikbaarheid. 
  • Social media platformen hebben zich zo ingericht dat je makkelijk de juiste doelgroep kunt bereiken en vinden. 
  • Google, Yahoo en Bing zijn tegenwoordig ook erg enthousiast over de social media platformen waardoor je pagina ook snel te vinden is op deze zoekmachines. 
  • Je kunt zelf een budget instellen wanneer je wilt adverteren. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden. Van meer bereikbaarheid creëren tot meer conversies behalen.
  • Je hebt snel en gemakkelijk interactie met je doelgroep en klanten. Dit kan namelijk gewoon vanaf je telefoon op elk moment en elke locatie.
  • Op social media vind je veel "user generated content", oftewel content die is gemaakt door de gebruikers zelf. Anderen die over jouw bedrijf praten zijn zeer waardevol voor je merk. Jij kan wel zeggen dat je goed bent, maar het is geloofwaardiger wanneer je klanten dat zelf vertellen.


Zijn er ook nadelen aan social media Marketing?

Overal zitten voor- en nadelen aan, hieronder vind je de meest voorkomende nadelen van het gebruik van social media marketing:

  • Wat precies het effect gaat zijn op jouw bedrijf of product is soms lastig te voorspellen. Je zult budget vrij moeten maken om (met advertenties) te testen en meten wat het effect zal zijn. 
  • Doordat social media een groot bereik en veel gebruikers heeft, wordt er ook veel nepnieuws of geruchten verspreid. Slechte publiciteit uit bijvoorbeeld fake news is iets om rekening mee te houden. Ook fake reviews komen best vaak voor.
  • Doordat het bij veel platformen mogelijk is om te reageren onder je post, kan iedereen zeggen wat hij/zij wil. Dit kan soms nadelige effecten hebben op je profiel of post. Zeker omdat mensen zich anoniem wanen reageren ze sneller negatief.
  • Social media sites hebben de controle over jouw volgers, foto's video en andere content of data. In tegenstelling tot je eigen website is alles op social media niet van jou. 



Welke social media platformen zijn er in Nederland populair?

In Nederland zijn er uiteraard ook diverse social media kanalen. De ene persoon is veel te vinden op sociale kanalen als TikTok terwijl de andere continue aan het scrollen is op Facebook. Ook hangt het erg van je doelgroep af waar jij ze het beste kunt bereiken. Zo zal B2B meer hebben aan LinkedIn. Is je doelgroep B2C, dan zal juist een groot platform als Facebook of Insta goed passen. De populairste sociale netwerken in Nederland zijn:

TikTok

Momenteel heeft TikTok het gebruik van Facebook gepasseerd. Sinds Covid-19 zijn er steeds meer mensen social media gaan gebruiken. Onder andere TikTok is erg populair geworden in Nederland. TikTok telde in Oktober 2020 4,5 miljoen Nederlandse volgers en wordt dagelijks ongeveer 840.000 keer bekeken en geopend door gebruikers tussen de 6 en de 18 jaar. De app bestaat sinds september 2017. 

Whatsapp 

Whatsapp is het social media platform dat de meeste Nederlanders gebruiken om met elkaar te communiceren. Whatsapp is ontstaan in 2009 en telt momenteel ongeveer 9,3 miljoen Nederlandse gebruikers. De meeste gebruikers zijn tussen de 10 en de 50 jaar. 

Instagram 

Instagram is het platform dat veel Nederlanders gebruiken om te laten zien wie ze zijn, waar hun bedrijf voor staat en wat voor diensten of producten zij verkopen. Je kunt op dit platform gebruikmaken van het delen van foto’s, filmpjes, Reels en IGTV. Je kan er ook nog een tekst aan toe voegen en iedere gebruiker kan hierop reageren en de post delen. Instagram heeft een brede doelgroep, de meeste gebruikers hebben een leeftijd tussen de 15 en 30 jaar. Instagram is ontstaan in 2010 en telt nu 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers. 

Facebook (nu META)

Facebook wint in de loop der jaren steeds minder jongere gebruikers, maar heeft momenteel 10,4 miljoen Nederlandse gebruikers. Facebook is als een van de eerste social media platformen in 2004 opgericht. Facebook heeft een doelgroep met een leeftijd van 15 tot en met 40 jaar. Facebook wordt vaak gebruikt om informatie te delen aan vrienden, familie of kennissen over zijn of haar leven. Het heeft momenteel veel nieuwe functies waarvan Marketplace erg populair is. Marketplace wordt gebruikt om diensten, producten en zelfs woningen op te verkopen of te verhuren.

Youtube

Youtube staat op nummer 3 van de top 5 meest gebruikte social media platformen van Nederland. Youtube telt momenteel ongeveer 9,1 miljoen gebruikers, het aantal blijft stijgen met ongeveer 5% per jaar. Van de 9,1 miljoen gebruikers in Nederland zijn de meeste tussen de 15 en de 40 jaar. Youtube is opgericht in 2005.


Social media beheer uitbesteden

Het beheren van je sociale media kanalen kan een behoorlijke opgave zijn.  Al die verschillende social media kanalen hebben ook allemaal hun eigen content nodig. Wat op Facebook werkt, zal waarschijnlijk op LinkedIn niet werken. Daarnaast wil je ook je online marketing in je social media verweven. Je kunt natuurlijk heel gericht adverteren op de online platformen, maar ook met relevante content je doelgroep organisch (gratis) bereiken. Dat zal je wel op leuke wijze moeten doen. Social media is bedoeld om mensen mee te vermaken. Denk dus altijd goed na over je contentstrategie en ga nooit berichten posten om maar iets te kunnen plaatsen.

Besteed je social media beheer uit aan SuperSEO?

Dan hoef je nooit meer te bedenken wat je nu weer moet posten. Krijg je meer bekendheid én klandizie uit je social media kanalen. En kost social media je geen uren van je kostbare tijd meer. Bekijk snel alle mogelijkheden om jouw social media te laten beheren en de inhoud verzorgen door de specialisten van SuperSEO Contentmarketing.




Reactie plaatsen

Wil jij de nieuwste blog artikelen in je mailbox ontvangen?

Zodat je dit ook in jouw business kunt toepassen... Meld je dan aan en mis niks

50%
De nieuwste blogartikelen in je mailbox?
Waar mag ik ze naartoe sturen
aanmelden
Your information is safe with us