
Social media marketing wordt de laatste tijd steeds meer gebruikt. Je kunt er ook niet omheen, jouw doelgroep is daar aanwezig. Wil je gebruikmaken van de social media platforms , je doelgroep bereiken en nieuwe klanten vinden? Dan kun je hier als bedrijf niet zonder.
Wat is social media nu precies en wat kun je er allemaal mee bereiken? Dat vertellen we je in dit artikel…
Met het gebruik van sociale media kun je je merk versterken en je klantenbestand vergroten. Daarnaast is het mogelijk om je reputatie te verbeteren en meer conversies te behalen. Als je social media op de juiste manier gebruikt zal een flinke boost geven aan je merk én je omzet. Vaak zien we dat bedrijven maar wat aanmodderen. Social media kanalen gebruiken om direct te verkopen en vervolgens tot de conclusie komen dat het niet voor ze werkt.
En dat is ook helemaal correct. Probeer je alleen maar te verkopen op sociale media platformen? Dan haken mensen vrijwel direct af. De nummer 1 reden waarom mensen op social media zitten is om vermaakt te worden. Niet om iets te kopen van een vreemde. Vooral het sociale aspect is van grote invloed.
Dit betekent dat je meer klanten aan zult trekken en dat je bedrijf zal groeien.
Met Social Media Marketing is het de bedoeling dat je goede content gebruikt om meer volgers te krijgen en dus meer bekendheid zult krijgen. Het is belangrijk dat je ook naar je volgers luistert en contact met ze houdt voor een goede ervaring. Social Media is een breed begrip en je kan daarmee gebruik maken van meerdere platformen om zo meer potentiële klanten aan te trekken.

Met social media kun je gebruikmaken van verschillende platformen om potentiële klanten aan te trekken. Hieronder vind je een aantal grote platformen:
Ieder platform heeft zijn eigen unieke manier van content delen. TikTok maakt bijvoorbeeld alleen gebruik van het delen van unieke filmpjes en het bewerken van je filmpjes. Zo heeft META (Facebook) meer opties om tekst toe te voegen en daarbij foto’s te delen. Het hangt natuurlijk van je merk, product of bedrijf af welk platform het best bij jouw bedrijf past. Samen met ons team zullen wij de beste social media marketing strategie bedenken die je aan nieuwe klanten zal helpen. Ook bieden we de mogelijkheid om je te helpen bij het posten van de juiste content op het juiste platform.

Het belangrijkste doel van sociale media is de aandacht trekken van je doelgroep. Dit doe je door middel van bijvoorbeeld hashtags of het taggen van andere gebruikers of bedrijven. Je wilt graag aandacht trekken voor je product of dienst en dat doe je door het posten van de juiste content. Er zijn natuurlijk talloze strategieën die je kunt gebruiken, welke je kiest hangt af van welk platform je gebruikt.
Social media gebruikt een feed die werkt op een bepaald algoritme. Het is belangrijk dat je weet wat het algoritme doet om daarmee de juiste doelgroep aan te kunnen trekken en de juiste klanten aan te trekken. Om op de juiste manier op het algoritme in te spelen, kun je gebruikmaken van de statistieken die vaak te vinden zijn in je profiel. Het is belangrijk dat jouw profiel laat zien waarin je bent geïnteresseerd en daarmee zul je dus ook andere gebruikers moeten volgen en eens in de zoveel tijd een reactie moeten plaatsen.
Socialmedia-marketing heeft veel voordelen, hieronder staan er een aantal onder elkaar:

Overal zitten voor- en nadelen aan, hieronder vind je de meest voorkomende nadelen van het gebruik van social media marketing:

In Nederland zijn er uiteraard ook diverse social media kanalen. De ene persoon is veel te vinden op sociale kanalen als TikTok terwijl de andere continue aan het scrollen is op Facebook. Ook hangt het erg van je doelgroep af waar jij ze het beste kunt bereiken. Zo zal B2B meer hebben aan LinkedIn. Is je doelgroep B2C, dan zal juist een groot platform als Facebook of Insta goed passen. De populairste sociale netwerken in Nederland zijn:
Momenteel heeft TikTok het gebruik van Facebook gepasseerd. Sinds Covid-19 zijn er steeds meer mensen social media gaan gebruiken. Onder andere TikTok is erg populair geworden in Nederland. TikTok telde in Januari 2024 4,3 miljoen Nederlandse volgers en wordt dagelijks ongeveer 2,6 miljoen keer bekeken en geopend door gebruikers tussen de 6 en de 18 jaar. De app bestaat sinds september 2017.
Whatsapp is het social media platform dat de meeste Nederlanders gebruiken om met elkaar te communiceren. Whatsapp is ontstaan in 2009 en telt momenteel ongeveer 13,4 miljoen Nederlandse gebruikers. De meeste gebruikers zijn tussen de 10 en de 50 jaar.
Instagram is het platform dat veel Nederlanders gebruiken om te laten zien wie ze zijn, waar hun bedrijf voor staat en wat voor diensten of producten zij verkopen. Je kunt op dit platform gebruikmaken van het delen van foto’s, filmpjes, Reels en IGTV. Je kan er ook nog een tekst aan toe voegen en iedere gebruiker kan hierop reageren en de post delen. Instagram heeft een brede doelgroep, de meeste gebruikers hebben een leeftijd tussen de 15 en 30 jaar. Instagram is ontstaan in 2010 en telt nu 8 miljoen Nederlandse gebruikers.
Facebook wint in de loop der jaren steeds minder jongere gebruikers, maar heeft momenteel 10,1 miljoen Nederlandse gebruikers. Facebook is als een van de eerste social media platformen in 2004 opgericht. Facebook heeft een doelgroep met een leeftijd van 15 tot en met 40 jaar. Facebook wordt vaak gebruikt om informatie te delen aan vrienden, familie of kennissen over zijn of haar leven. Het heeft momenteel veel nieuwe functies waarvan Marketplace erg populair is. Marketplace wordt gebruikt om diensten, producten en zelfs woningen op te verkopen of te verhuren.
Youtube staat op nummer 3 van de top 5 meest gebruikte social media platformen van Nederland. Youtube telt momenteel ongeveer 10,1 miljoen gebruikers, het aantal blijft stijgen met ongeveer 1% per jaar. Van de 10,1 miljoen gebruikers in Nederland zijn de meeste tussen de 15 en de 40 jaar. Youtube is opgericht in 2005.

Het beheren van je sociale media kanalen kan een behoorlijke opgave zijn. Al die verschillende social media kanalen hebben ook allemaal hun eigen content nodig. Wat op Facebook werkt, zal waarschijnlijk op LinkedIn niet werken. Daarnaast wil je ook je online marketing in je social media verweven. Je kunt natuurlijk heel gericht adverteren op de online platformen, maar ook met relevante content je doelgroep organisch (gratis) bereiken. Dat zal je wel op leuke wijze moeten doen. Social media is bedoeld om mensen mee te vermaken. Denk dus altijd goed na over je contentstrategie en ga nooit berichten posten om maar iets te kunnen plaatsen.
Dan hoef je nooit meer te bedenken wat je nu weer moet posten. Krijg je meer bekendheid én klandizie uit je social media kanalen. En kost social media je geen uren van je kostbare tijd meer. Bekijk snel alle mogelijkheden om jouw social media te laten beheren en de inhoud verzorgen door de specialisten van SuperSEO Contentmarketing.