“Linkbuilding is GEEN top 3 ranking signaal”. Dit zei Gary Illyes van het Google Search Team kortgeleden. Google roept zelf al jaren dat backlinks steeds minder belangrijk zijn voor het algoritme van Google.
De kwaliteit van je content is het allerbelangrijkste en daarmee is het zelfs zonder backlinks mogelijk om bovenaan te komen, aldus Google. Voor sommige branches of websites zal dat misschien ook wel zo zijn. We zien in de praktijk toch wel eens iets anders, maar dat terzijde.
Waaraan moet kwalitatieve content dan voldoen (om zonder backlinks te ranken)?
“Create helpful, reliable, people-first content”
That’s it.
Maar hoe zorg je voor ‘behulpzame, betrouwbare en ‘people-first’ content? We geven je 4 stappen om jouw content te verbeteren om hoger in Google te komen.
4 stappen om hoger in Google te komen met jouw content
Stap 1. Onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek.
Wie is je doelgroep voor dit artikel? Wat willen ze over dit onderwerp weten? Wat weten ze al over dit onderwerp? Wat moeten ze weten wanneer ze dit artikel hebben gelezen? Vaak zijn artikelen in de top 10 heel compleet, maar ook erg algemeen.
Je herkent deze artikelen doordat ze altijd beginnen met een uitleg over het onderwerp. En dat is lang niet altijd waar jouw doelgroep op zit te wachten. We hebben geen geduld, een antwoord moet snel te vinden zijn. Voorzie in die behoefte van je lezer om te zorgen dat jouw content ‘helpful’ is.
Stap 2. Nog meer onderzoek.
Als jouw artikel hét verschil moet gaan maken, moet het beter zijn dan alles wat er nu al te vinden is. Analyseer dus alles wat er nu in de top 10 van Google over te vinden is.
- Welke invalshoek kun je kiezen om jouw artikel te onderscheiden en perfect te laten aansluiten bij de behoefte van je lezer?
- Welke onderdelen moet het bevatten?
- Welke zoekwoorden moet het bevatten?
- Hoe bouw je het visueel op? Afbeeldingen, infographics, video, veelgestelde vragen, zorg dat jouw artikel alles bevat om het beter te maken dan de rest.
Stap 3. On-page SEO.
Het plaatsen van een artikel gaat vaker mis dan je denkt. De ‘instellingen’ op je pagina zijn bepalend voor de vindbaarheid van je pagina. Denk aan meta titels en omschrijvingen, de juiste opmaak, leesbaarheid, internal linking, alt titels en nog veel meer. Enkele van de belangrijkste on page factoren:
- Optimaliseer je headings. Zorg dat met het lezen van alleen je headings al duidelijk is waar het artikel over gaat. Gebruik de H1 om je onderwerp direct duidelijk te maken. Gebruik hierin ook je belangrijkste zoekwoord.
- Gebruik afbeeldingen die ook echt met de inhoud van het artikel te maken hebben. Maak zelf foto’s of screenshots om je content uniek te houden. Zorg dat je iedere afbeelding ook van een goede beschrijving en ‘alt titel’ voorziet. Vergeet niet je afbeeldingen te optimaliseren en te comprimeren bij het uploaden. Daarmee voorkom je lange laadtijden. Wij gebruiken hiervoor squoosh.app
- Verbind je artikel met andere relevante content voor de lezer en link met dezelfde gedachte naar je nieuwe artikel vanuit eerdere artikelen. Link alleen naar andere websites wanneer dit relevant is voor de lezer en de website waar je naar linked ook echt iets waardevols te vertellen heeft.
- Zorg dat de mobiele weergave helemaal in orde is. Hou dus veel witruimte tussen je zinnen en gebruik genoeg afbeeldingen om het lekker leesbaar te houden.
Stap 4. Bijsturen van je content!
Monitoren en bijsturen van je artikelen is belangrijk. Check in Google Search Console of het artikel is geïndexeerd of vraag hier indexatie aan. Je ziet hierin ook meteen op welke zoekwoorden je artikel (al) scoort.
Soms ontdek je hier nog nieuwe zoekwoorden waarmee je het artikel kunt verbeteren of verbreden. Zorg dat je artikel up-to-date is en blijft. Zijn er nieuwe ontwikkelingen over je onderwerp? Voeg dit dan direct toe aan je artikel.
Zie je dat het aantal vertoningen en klikken niet meer stijgt of zelf afneemt? Dan kan het opfrissen van je artikel zeker geen kwaad. Zit er nog een stijgende lijn in de resultaten? Wees dan voorzichtig met aanpassingen om dit niet te verstoren.
Google heeft uiteraard zelf ook een aantal vragen bedacht waarmee je zelf de kwaliteit van je artikel kunt controleren. Voldoet jouw artikel aan al die vragen? Dan heb je toch echt backlinks nodig om hoger te gaan ranken 😉
Beoordeel zelf je content met deze checklist van Google
Content and quality questions by Google:
- Does the content provide original information, reporting, research, or analysis?
- Does the content provide a substantial, complete, or comprehensive description of the topic?
- Does the content provide insightful analysis or interesting information that is beyond the obvious?
- If the content draws on other sources, does it avoid simply copying or rewriting those sources, and instead provide substantial additional value and originality?
- Does the main heading or page title provide a descriptive, helpful summary of the content?
- Does the main heading or page title avoid exaggerating or being shocking in nature?
- Is this the sort of page you’d want to bookmark, share with a friend, or recommend?
- Would you expect to see this content in or referenced by a printed magazine, encyclopedia, or book?
- Does the content provide substantial value when compared to other pages in search results?
- Does the content have any spelling or stylistic issues?
- Is the content produced well, or does it appear sloppy or hastily produced?
- Is the content mass-produced by or outsourced to a large number of creators, or spread across a large network of sites, so that individual pages or sites don’t get as much attention or care?
Wil jij weten waarom jouw pagina of artikel maar niet hoger komt in Google? Vraag danhier een vrijblijvende video-audit aan. Hierin laten we je precies zien wat er aan de hand is en hoe je dit met SEO oplost >
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.