De 4P’s die iedere Copywriter nodig heeft: Promise, Picture, Proof, Pitch

door Jan Boersma | 14 jun, 2022 | How To's | 0 Reacties

i 3 Inhoud

De 4P’s die iedere Copywriter nodig heeft: Promise, Picture, Proof, Pitch

Een goede structuur is de basis voor een goede tekst. Als je gewoon maar wat schrijft, schrijf je een tekst zonder focus. Focus is nodig om te weten waar je over schrijft, voor wie je de tekst schrijft en wat het belang is achter de woorden. Als je deze focust mist, heb je niets aan de tekst zelf.

 

Zonder te weten voor wie je schrijft, zal de lezer zich niet verbonden voelen met je tekst. Hij haakt misschien halverwege af, of leest wél door, maar onderneemt geen actie zoals een aanvraag of inschrijving. Er zijn verschillende copywriting formules die structuur geven aan je tekst. Met behulp van copywriting formules begeleid je je lezer door je tekst. Dit houdt je lezer gefocust van het begin tot het einde van je tekst.

 

Hoe maak je jouw tekst krachtig? Wat onderscheidt copywriting van alledaagse teksten? Dat doe je door gebruik te maken van bijvoorbeeld de 4P Formule. In dit blogbericht ontdek je alles over de 4P’s van copywriting en hoe je het gebruikt in jouw teksten.

Dit artikel in 30 seconden

  • De 4P Formule is een effectieve formule voor copywriting. Het onderscheidt een copywriter van de ‘reguliere tekstschrijver’.
  • De 4P’s staan voor:
    • Promise
    • Picture
    • Proof
    • Push (pitch)
  • Deze 4P Formule lijkt op de AIDA-formule (attention, interest, desire en action).
  • Met de Promise beloof je een betere toekomst aan de lezer. Hoe zorgt jouw product of dienst voor verbetering? Schrijf geloofwaardig. De lezer moet zich aangesproken voelen en zich meteen herkennen in de tekst.
  • Tijdens de Picture schrijf je zo dat de lezer zich deze toekomst in kan beelden. Gebruik zintuigelijke werkwoorden, zoals “stel je eens voor …”.
  • Dan is het tijd voor bewijs: Proof. Bewijs, door bijvoorbeeld reviews of certificeringen te gebruiken, dat wat jij zegt ook echt werkt. Dat wat jij aanbiedt, ook werkelijk goed is.
  • Tijdens de push (of pitch) integreer je de Call-to-Action. Je spoort je lezer aan tot actie. Dit kan verkoop zijn, maar ook het delen van contactgegevens, zoals een e-mailadres.
  • Als je de 4P’s op de juiste manier toepast, wordt jouw tekst sterk, geloofwaardig én effectief.
  • Wil je dat jouw teksten door professionele copywriters wordt geschreven? Neem dan contact op met het online marketingbureau SuperSEO. Onze copywriters schrijven sterke teksten die de vindbaarheid en conversie van jouw website verhogen. Kom hoger in Google te staan zonder zelf uren naar een leeg document te staren. Laat ons het harde werk voor je doen en profiteer maximaal van de teksten op jouw website.

Met de 4P Formule wordt jouw tekst herkenbaar, aansprekend en to-the-point

De 4P Formule is een effectieve copywriting formule waarmee je je lezer begeleid. Bouw je je tekst op met deze formule? Dan wordt je tekst herkenbaar, aansprekend en to-the-point. De 4P Formule is in grote lijnen vergelijkbaar met het AIDA (Attention, Interest, Desire en Action) model.

 

De 4P’s bieden een duidelijk raamwerk voor copywriters. Zo breng je je boodschap helder over. Je tekst wordt doeltreffend gestructureerd. Beter gezegd: je content wordt op een georganiseerde manier opgebouwd. Zo zorg je ervoor dat elk element van je boodschap bijdraagt aan het einddoel: de lezer overtuigen en tot actie aanzetten. Of dit nu tot een aankoop leidt, of het delen van contactgegevens.

 

De 4P’s staan voor:

  1. Promise
  2. Picture
  3. Proof
  4. Pitch

 

Het gebruikmaken van de formule geeft je allerlei voordelen. Enkele hiervan zijn:

  1. Structuur. Je volgt een duidelijke structuur. Daardoor is het organiseren en plannen van je content, opeens veel eenvoudiger. Het proces van copywriting wordt waardoor efficiënter en effectiever.
  2. Focus. Je kunt je boodschap beter focussen. Wat is namelijk écht belangrijk voor je doelgroep? Focus je op beloftes, op het schilderen van het juiste beeld. Lever bewijs en zet de lezer aan tot actie. Dit zorgt ervoor dat elk deel van je tekst bijdraagt aan het uiteindelijke overtuigingsproces.
  3. Betrokkenheid. Een krachtige tekst stimuleert betrokkenheid. Je publiek heeft duidelijk voor ogen wat je voor ze kunt betekenen en waar ze je voor nodig hebben. Je schetst een duidelijk beeld van de voordelen en ondersteunt dit met bewijs. Zo wordt je content relevanter en aantrekkelijker. 
  4. Conversie. Deze voordelen zorgen allen samen voor een hogere kans op conversie. Sluit af met een duidelijke call-to-action. Zorg ervoor dat de lezer daadwerkelijk overgaat tot de actie die je van hen verlangt.

De eerste P: Promise (belofte)

Met de ‘belofte’ trek je de aandacht van je lezer. Je vertelt meteen wat je aanbod oplevert. Je doet een belofte die relevant en waardevol is. Bied een oplossing voor een probleem, of een antwoord op een vraag. Zorg er altijd voor dat je belofte geloofwaardig is en direct aanspreekt.

 

Stel je voor: je verkoopt matrassen. De belofte die jij biedt aan je klant is dat ‘slaapproblemen verleden tijd worden’. Jouw klant wordt fris, energiek en uitgerust wakker. Dat is de belofte die je aan de lezer maakt.

 

Klinkt goed. Maar tegelijkertijd ook vaag. Hoe gaat betere slaap het leven van jouw klant verbeteren? Dit laat je je klant concreet visualiseren in het tweede deel van je tekst: picture.

De tweede P: Picture (visualiseren)

In het tweede deel van je tekst wil je je lezer laten inbeelden hoe het is om jouw product te hebben. Je wekt interesse voor je product of dienst. Omschrijf uitgebreid hoe jouw product (of dienst) het leven van je klant gaat verbeteren.

 

In ons voorbeeld van matrassen: “Stel je voor dat je iedere ochtend vol  energie wakker wordt …’. Dat is wat iedereen wel wil. Wakker worden en direct zin hebben in de dag. Spring in je kleding, poets al neuriënd je tanden en ga naar werk voor een productieve werkdag. Wees gelukkig. Dat kun je zijn, als je een goede nacht op dit matras hebt geslapen.

 

Schrijf met zintuiglijke termen. Dit zijn bijvoorbeeld:

  1. “Stel je voor …”
  2. “Beeld je in …”
  3. “Zie je al voor je dat …”

 

“Stel je voor hoe fijn het is om uitgerust wakker te worden. Om iedere ochtend rustig de tijd voor jezelf te kunnen nemen om de dingen te doen waar jij blij van wordt.”

 

“Beeld je een leven in zonder futloosheid. Een licht leven, zonder spierpijn of lichamelijke klachten. Een diepe, intense slaap, waarna je met een uitgerust lijf ontwaakt.”

 

“Zie jij het al voor je, extra energie? Goed geslapen opstaan, zodat je meer energie hebt voor je gezin en je hobby’s. Een goede slaper droomt niet alleen over wat hij of zij wil doen, maar doet het ook daadwerkelijk.”

 

Laat je klant visualiseren hoe het is om van jouw product gebruik te maken. Wees overtuigend, effectief, krachtig en schrijf vol zelfvertrouwen. Ze kunnen eigenlijk niet langer zonder jouw product, of dienst. Het geldt namelijk ook voor die leiderschapstraining die je aanbiedt. Stel je eens een kantoor voor vol gemotiveerde werknemers, die fluitend beginnen aan het werk? Geen geouwehoer meer bij het koffiezetapparaat, maar klikkende toetsenborden en zacht geneurie.

 

Heeft de (potentiële) klant het beeld goed voor ogen? Fijn. Dan is het nu tijd om met bewijzen te komen. We gaan door met: proof!

De derde P: Proof (Bewijs)

Nu je lezers weten wat ze aan je hebben en de toekomst in kunnen beelden, is het tijd voor bewijsmateriaal. Je verhaal klinkt namelijk wel mooi en veelbelovend, maar … klopt het wel? In de tegenwoordige tijd wordt er zoveel klinkklare onzin verkocht op het internet. Hoe bewijs je dat jouw verhaal waar is?

 

Het antwoord is een Engelse term: social proof. Dit is de sociale bewijskracht en het is absoluut essentieel. Denk hierbij aan:

  1. Klantbeoordelingen
  2. Casestudies
  3. Deskundigenverklaringen
  4. Statistieken
  5. Certificeringen

 

Wist je dat 85 % van de mensen reviews net zoveel vertrouwt als persoonlijke aanbevelingen? Mond-tot-mond is niet meer de enige vorm van vertrouwen opwekken. Ook het internet wordt heilig geloofd, als er maar voldoende bijval is.

 

Eén review doet het hem namelijk niet. Maar zijn er honderd? Dan moet het haast wel waar zijn.

 

Bewijs helpt geloofwaardigheid op te bouwen. Verminder de twijfel bij de lezer, want alleen dat brengt de klant bij de volgende stap. De push.

De vierde P: Push (aanzetten tot actie)

Als je bekend bent met de wereld van de copywriting is de volgende term je vast bekend: De call-to-action. Het is belangrijk om de lezer te allen tijde een klein duwtje in de rug te geven. Speel in op de urgentie van de actie, door bijvoorbeeld tijdslimieten of beperkte aantallen.

  • “Deze actie geldt tot a.s. zondag!”
  • “Er zijn nog 5 matrassen op voorraad.”

 

Maar een CTA (call-to-Action) hoeft niet enkel tot verkoop te leiden. Het mag ook een inschrijving voor een (gratis) nieuwsbrief zijn, of het deelnemen aan een evenement. Geef je een gratis webinar weg, of wil je mensen enkel naar een andere website verwijzen? De CTA moet duidelijk, dwingend en makkelijk te volgen zijn.

 

“Ontvang alleen vandaag nog een gratis e-book bomvol informatie van onze experts. Informatie die normaal gesproken enkel tijdens onze cursussen wordt gegeven. Download nú.”

 

“Mis het niet: claim je exclusieve korting voor het te laat is!”

 

Een goede Call-to-Action is:

  1. Duidelijk. Helder en begrijpelijk.
  2. Urgent. Zorg ervoor dat een lezer direct wil handelen.
  3. Relevant. Het moet passen bij de interesse van de lezer.
  4. Opvallend. Soms worden Call-to-Actions in bijzondere kleuren of grootten geschreven. Zo trekt het direct de aandacht van de lezer.
  5. Actiegericht. Gebruik werkwoorden die aanzetten tot actie. “Ontdek”, “start”, “claim”.
  6. Waarde. Laat duidelijk zien wat de waarde is voor de lezer.
  7. Beperkt. Schrijf niet te veel CTA’s. Je wilt niet wanhopig overkomen, toch? Focus op één sterke CTA per contentstuk of per pagina.

 

Deze vierde P van Copywriting wordt soms ook aangeduid als “pitch”, in plaats van “push.”

Word een échte Copywriter!

Door de 4P Formule toe te passen in jouw teksten, heb je direct een goede basis. Je belooft iets aan de lezer, laat het ze zich inbeelden, bewijst je voordeel en geeft ze een duwtje in de juiste richting. Zo overtuig je de lezer dat jij niet alleen goed en betrouwbaar bent, maar ook datgene aanbiedt waar ze eigenlijk niet meer zonder kunnen.

 

Zo leid je jouw lezers door de customer journey heen. Experimenteer in je schrijfwerk en kijk welke specifieke toepassing past bij jouw doelgroep. Onthoud dat de sleutel tot succes in copywriting ligt bij het voortdurend leren en aanpassen. Tekst leeft. Het staat niet stil, maar ontwikkelt zich iedere dag. Zorg ervoor dat jij dat ook doet. Alleen zo blijf je bij de tijd en houd je de focus en interesse van de lezer vast.

 

Dus pak je pen of laptop en begin met het creëren van content die niet alleen aandacht trekt, maar ook tot actie aanzet. Wil je liever een voorbeeld van effectieve copywriting in je inbox ontvangen? Neem dan contact op met SuperSEO. Laat onze copywriters jouw teksten schrijven. Zorg ervoor dat jouw website beter gevonden wordt door de zoekmachines.¹

 

Want stel je toch eens voor:² je doet lekker je werk en hebt geen zorgen meer. Steengoede blogberichten verschijnen maandelijks (of wekelijks) op je website. Je bezoekersaantallen groeien exponentieel en de aanvragen stapelen zich op. Wordt het dan toch tijd om een extra werknemer aan te nemen? Je bedrijf groeit en je bent goed op weg om dat te worden waar je al jaren van droomt. Marktleider in jouw werkgebied.

 

SuperSEO heeft al meer dan 300 websites geholpen hoger te scoren in de zoekresultaten.³ Zo ook het bedrijf van Guido Hibma, een Friese topfotograaf.

Denk jij dat jouw bedrijf bij SuperSEO past? Neem dan vandaag nog contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan. We hebben nog maar plek voor een beperkt aantal opdrachtgevers en zoeken altijd eerst uit of de match goed is. Zo kunnen wij jou van de beste service voorzien en zorgen dat je geen nummer bent. Laat je online zichtbaarheid explosief groeien. Zeg nu zelf, wie wil dat nou niet?

¹ = Promise

² = Picture

³ = Proof

Spot jij de CTA? 😉

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.