Case Study: Homepage redesign voor meer conversie

by Jan Boersma | 05 jun, 2024 | Case Study | 0 comments

i 3 Inhoud

Verbeteren van de conversie en informatievoorziening op de homepage

Klant: Maritieme Academie Harlingen
Opdracht: Verbeteren van de homepage, meer focus op doelgroepen en conversie (aanmeldingen).

Voor de Maritieme Academie kregen we de vraag of we wilden helpen bij het verbeteren van de homepage. Deze stond vol met informatie en menu-items waardoor het onoverzichtelijk was.

Hierin moest structuur komen, de verschillende doelgroepen moesten snel hun weg vinden en de focus moest komen te liggen op aanmeldingen voor bijvoorbeeld de open dag.

Een goede homepage is lastig te maken, zeker wanneer je diverse doelgroepen hebt die allemaal van belang zijn.

In dit geval waren de doelgroepen:

  1. Studenten op zoek naar een opleiding.
  2. Ouders van de studenten die willen weten of dit de juiste plek voor hun kind is.
  3. Basisschoolleraren die een schooladvies moeten geven en dus moeten weten wat het aanbod is.

Aanpak

Om helder te krijgen welke doelgroepen er zijn en welke behoeftes die hebben zijn we met de betrokkenen in gesprek gegaan.
De school heeft zelf de meeste input, ze weten veel van hun doelgroepen en hebben al veel onderzoek gedaan. Aan ons de taak om hiermee een plan van aanpak te maken.

Wie bezoekt de website? Wat zoeken ze daar? Wat willen ze doen? Wat wil jij dat ze doen?

Door dit inzichtelijk te maken kun je heel gericht inspelen op de juiste vragen.

Daarnaast moet het zo eenvoudig mogelijk zijn om de juiste informatie snel te vinden en vooral om aan te melden voor een open dag of event.

Op de oude homepage was er een overload aan informatie. Door het gebrek aan structuur en dosering werd overal om aandacht geschreeuwd, met als gevolg dat men verdwaald raakte.

Wat je wil is een heldere navigatie die je bij de hand pakt en je door de site heen loodst. Net als de route door de supermarkt wil je een logische weg bewandelen en precies uitkomen waar jij de bezoeker wilt hebben.

Dit is de oude homepage. Het menu is overvol en richt op meerdere doelgroepen op dezelfde pagina.

Daarnaast zijn er heel veel keuzes om uit te kiezen. Als lezer zul je je afvragen waar je nou eigenlijk moet zijn.

 

 Feedback op de Oude Versie

  • Layout en Design: De layout is eenvoudig, maar mist moderne design elementen. Het lijkt enigszins gedateerd.
  • Navigatie: De navigatie is duidelijk, maar er is geen login-optie zichtbaar, wat mogelijk belangrijk kan zijn voor ouders en leerlingen.
  • Content: De content is uitgebreid en informatief, maar er is veel tekst, wat het minder aantrekkelijk maakt om te lezen.
  • Oproep tot Actie: De oproep tot actie is aanwezig, maar niet opvallend genoeg. Veel mensen komen nooit tot onderaan de pagina.

Ontwikkelen Wireframe

Na alle onderzoeken en gesprekken hebben we een zogenaamd wireframe gemaakt. Hierin kunnen zowel de opdrachtgever als de webbouwer snel zien hoe wij de opbouw en lay-out voor ons zien.

Op dit gebied zijn er vaak concessies te maken. Je hebt met meerdere stakeholders te maken en die willen allemaal hun deel op orde hebben. Het uiteindelijke wireframe wordt vervolgens door de (externe) webbouwer omgezet tot nieuwe homepage.

 

Nieuwe live versie homepage

In de nieuwe versie hebben we vooral structuur, duidelijkheid en logica toegepast. Iedere doelgroep ziet nu direct waar zijn informatie te vinden is.

De header is gericht op 1 duidelijke conversie die per seizoen wisselt van aanmelden voor een event tot een andere belangrijke gebeurtenis waar ze zelf de focus op leggen.

Daaronder hebben we 3 blokken zodat de belangrijkste items snel te vinden zijn. De pagina wordt vervolgd met gepersonaliseerde content voor iedere doelgroep.

Uiteindelijk heeft de webbouwer zijn eigen visuele draai gegeven aan de uitvoering en er een modern geheel van gemaakt.

Hier zitten volgens ons nog wel een aantal verbeterpunten. Dat zal de volgende fase meegenomen worden als de resultaten van de wijziging duidelijk zijn.

 

Het resultaat

De resultaten qua conversie kunnen we hier helaas niet delen, maar de openbaar zichtbare data wel.

Het is Google nu duidelijk waar de pagina over gaat en voor wie deze is bedoeld. Dat ontbrak er eerst aan en dat zorgde voor een slechte vindbaarheid.

Eerst werden ze op de meest voor de hand liggende termen niet of niet op de juiste pagina gevonden. Dat is gelukkig nu wel het geval.
Wanneer ook de rest van de site op deze manier wordt verbeterd, zullen de resultaten aanzienlijk stijgen.

Wil jij ook meer omzet uit je website halen? Zit je website onlogisch in elkaar omdat je binnen je bedrijf door de jaren heen van alles hebt veranderd? Of zijn de teksten achterhaald en niet meer van deze tijd?|

Neem dan contact met ons op en ontdek de mogelijkheden om (veel) meer conversie uit je website te halen.

Of bekijk ons ROI traject voor maximaal rendement uit je website >

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.