WAT IS ONLINE MARKETING?

← Kennisbank

Online Marketing

Wat houdt marketing nou precies in? Het woord Marketing stamt af van Market en getting. Naar de markt gaan om iets te kopen (getting). Alles wat jouw bedrijf eraan doet om de verkoop van jou product of dienst te bevorderen. Online Marketing sluit hierbij op aan, alleen dan op het gebied van internet (online).  Het bedrijfsleven kan niet zonder een goed Marketingplan. De basis is altijd een marketing(instrumenten)mix; ook wel de 6 P’s genoemd:

  • Product; het product of dienst die de behoefte van de klant vervult,
  • Prijs; in welk prijssegment zit ik?
  • Plaats; vanaf waar bied ik de goederen aan mijn klanten aan?
  • Personeel; welk personeel past bij mijn doelgroep?
  • Promotie; hoe gaan we reclame maken? Wie en wat zetten we daarvoor in?
  • Presentatie; hoe presenteer ik mijn product of dienst in de fysieke shop of online?

Je gaat een Marketingonderzoek verrichten aan de hand van de 6 P’s. Het Marketingonderzoek wordt ook wel eens opgedeeld in een Externe-, en een Interne Analyse. Dit is de welbekende SWOT-Analyse.  In het Externe gedeelte worden kansen en bedreigingen bekeken van buiten het bedrijf. Bij het Interne gedeelte om de sterke en zwakke punten binnen de organisatie. Nadat je dit in kaart hebt gebracht is het belangrijk om je Marketing strategie te bepalen.

Vooral de Online Marketing wereld is de laatste jaren aardig in beweging geweest. Er zijn tal van nieuwe soorten Marketing bijgekomen. Zo is er hedendaags ook:

  • Affiliate Marketing,
  • Content Marketing,
  • Social Media Marketing,
  • Zoekmachine Marketing