Google mijn bedrijf heeft vanwege de Corona crisis beperkingen ingevoerd. Niemand kan ontkennen dat het vreemde tijden zijn door het COVID-19 virus. Volgens economen ligt inmiddels ⅕ van onze economie volledig stil. Denk aan, horeca, kappers, de reisbranche en nog natuurlijk nog veel meer sectoren. Vooral voor lokale bedrijven is Google mijn Bedrijf een belangrijke factor in je vindbaarheid. Maar vanwege de Corona crisis heeft Google besloten een aantal belangrijke functies tijdelijk uit te schakelen. In dit artikel vertel ik je exact wat dat inhoudt.
Tijdelijk Geen nieuwe Reviews meer
Voorlopig zijn alle nieuwe reviews “on hold” gezet. Mensen kunnen nog wel een beoordeling voor jouw bedrijf achterlaten, maar deze zal niet zichtbaar worden voor anderen. Het is nog niet bekend of dit na de crisis alsnog gebeurt. Het kan nu natuurlijk gebeuren dat je slechte reviews krijgt, omdat je bedrijf misschien wel dicht moest. Of juist hele positieve, omdat je de samenleving kunt helpen met jouw business. Het is dus nog even onzeker of je dat in je reviews terug gaat zien.
Reviews worden door Google beoordeeld, het zal dus ook aan de capaciteit liggen of dit alsnog gaat gebeuren.
Reacties op reviews tijdelijk uitgezet
Als je een review ontvangt kun je daar normaal gesproken op reageren. Even bedanken voor de vriendelijke woorden of juist in contact proberen te komen als er iets negatievs was geplaatst. Google vind die interactie met je klanten erg belangrijk. En ook voor je klant is het fijn dat die ziet dat hij gehoord is. Dit heeft dus zeker een meerwaarde als je dit nog niet deed. Maar ook dit is nu dus tijdelijk uitgeschakeld.
Vragen stellen…
Ook het vragen stellen via GMB is tijdelijk uitgezet. Deze soort FAQ stukjes zouden nog zichtbaar moeten zijn met eerder gestelde vragen. Toch blijkt bij veel bedrijven dit ook niet meer zichtbaar te zijn.
Daarnaast zijn ook verschillende functies om je profiel te bewerken nu niet mogelijk. Dit zal vooral bedrijven betreffen die in de medische sector vallen. Je kunt nog wel Posts plaatsen, maar het valt op dat veel berichten worden afgekeurd op dit moment. Google geeft (nog) geen antwoord op de reden waarom dat gebeurd.
Je bedrijfsnaam bewerken….
Wat betreft je bedrijfsnaam vermelding is Google meestal behoorlijk strikt, maar het lijkt er nu op dat je daarin mag vermelden of je bezorgservice hebt of iets als “afhalen mogelijk”. Zeker voor de horecabedrijven is dit een mooie manier om op te vallen. Biedt je dit nog niet aan, maar wil je wel digitale betalingen gaan ontvangen voor een e-book of afhaalmenu’s via de website eenvoudig laten betalen? Kijk dan eens naar Plug & Pay, daarmee kun je online verkopen (zonder webshop) op je eigen website.
De verandering zijn ingevoerd, zodat het personeel van Google niet teveel onder druk komt te staan en ze de medische sector nu volop kunnen ondersteunen. Daarnaast zijn in deze tijd onnodige ritjes naar gesloten bedrijven niet wenselijk. Google wil er dus voor zorgen dat de belangrijkste functies zoals openingstijden up-to-date blijven.
Zeker voor lokale bedrijven en je Local SEO is Google Mijn Bedrijf echt belangrijk. Zorg dus dat je profiel bijgewerkt is en alles wat nu relevant is voor mensen om te weten daar vermeld is.
Bron: Brightlocal
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.