SEO is een breed begrip. Maar wat is het nou eigenlijk? En hoe pas je SEO toe op jouw website? In dit artikel ga ik je alles vertellen over SEO. Zo ga ik je onder andere vertellen wat jij precies kunt doen om hoger te komen in Google! En wie wil dat nou niet?
Inhoudsopgave:
[[showindex]]
Wat je gaat ontdekken:
- Wat is SEO
- Wat de belangrijkste SEO-pijlers zijn
- Wat jij precies kunt doen om hoger te komen in Google
Wat is SEO?
De term SEO is een veelgebruikte term. SEO is een Engels begrip en staat voor search engine optimization. In het Nederlands is dit begrip ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie is een manier om websites hoger te laten scoren in Google. Het optimaliseren wordt gedaan met behulp van SEO-technieken. Je zou het begrip SEO dus ook kunnen zien als een grote verzamelpot van allemaal technieken.
Al deze technieken zijn gebaseerd op de ranking factoren die Google heeft laten bepalen door haar algoritme. Deze ranking factoren zijn, zoals het woord al zegt, factoren waarmee Google bepaalt of jouw website hoog komt in de zoekresultaten van Google.
Wat is het verschil tussen SEO en Local SEO?
Bij local SEO richten we op andere factoren die belangrijk zijn om jouw bedrijf lokaal bovenaan in Google te krijgen. Je hoeft natuurlijk niet in Eindhoven bovenaan te staan als je een schoenenzaak in Leeuwarden hebt. Local SEO richt zich dus op zaken als een up-to-date Google mijn Bedrijf profiel, citations, reviews verzamelen, lokale vermeldingen, backlinks en goede content voor bezoekers in jouw werkgebied.
Wat de belangrijkste SEO-pijlers zijn
SEO kan opgedeeld worden in 3 pijlers, website techniek, content en de website autoriteit. Al deze pijlers bij elkaar vormen de basis van zoekmachine optimalisatie.
Website techniek
De website techniek is een van de belangrijkste onderdelen van SEO. Eigenlijk is deze pijler ook een grote ranking factor, want is je website techniek niet in orde, dan zul je een stuk slechter scoren in de zoekresultaten van Google.
Website techniek bestaat uit een aantal factoren als:
- Laadtijd
- Interne links (spinnenweb)
- URL-structuur
- Mobiele weergave
- Titels en beschrijvingen
Laadtijd
De laadtijd van jouw website is enorm belangrijk. Google beveelt aan dat elke website een laadtijd van 2 seconden of minder moet hebben. Echter is dit bij de meeste websites nog niet het geval.
Uit onderzoek van Google blijkt dat de gemiddelde laadtijd van een website in 2018 rond de 10 seconden was. Dat is maar liefst 8 seconden over de aanbevolen laadtijd!
Nu ben je vast erg benieuwd wat de laadtijd van jouw website is. Gelukkig heeft Google een handige tool waarmee je dit kunt checken.
Met behulp van de tool van Google kun je precies zien welke onderdelen jouw website vertragen.
Denk bijvoorbeeld aan te grote afbeeldingen, onnodige css formatting of andere vormen van code.
Interne linken (spinnenweb)
Interne linken zijn linken binnen jouw website. Door deze links slim te gebruiken kun je een spinnenweb van links creëren.
Met behulp van deze interne links kun je het de bezoeker makkelijker maken om te navigeren op jouw website.
Daarnaast zorgen interne links ervoor dat Google beter begrijpt waar jouw site over gaat. Wanneer Google jouw site beter begrijpt kun je dit ook terugzien in de organische zoekresultaten.
Maar hoe doe je dat dan precies?
De kunst is om de pagina’s te voorzien van interne linken zonder dat de pagina enige waarde verliest. Dit betekent dat je alleen moet linken wanneer dit de tekst zal versterken, en zorg ervoor dat je de tekst nooit volstopt met linken.
Dat kan juist negatieve gevolgen hebben op de positie van jouw website in Google.
URL-structuur
Een URL-structuur zorgt er net als de interne linken voor dat Google jouw website beter begrijpt. Zorg ervoor dat al jouw pagina’s voorzien zijn van een eigen URL.
Lange URL’s met veel cijfers en onnodige letters maken het Google niet alleen moeilijk, maar ook voor de bezoekers is het niet fijn.
Het maakt het direct vinden van een pagina op een website namelijk een stuk moeilijker.
Zorg er dus voor dat jij jouw URL’S kort, beschrijvend en duidelijk houdt.
Mobiele weergave
Sinds 2019 wordt mobiele optimalisatie steeds belangrijker. Zo ook de mobiele weergave. Ondanks dat het gebruik van mobiele apparaten nog steeds een flinke groei doormaakt maakt nog niet iedere website gebruik van een mobiele versie.
Zonder mobiele weergave verlies je niet alleen heel veel conversie, maar ook voor je posities in Google is het niet erg fijn.
Wanneer bezoekers op een niet-mobielvriendelijke website komen zullen ze sneller geneigd zijn om weg te klikken.
Als dit op lange termijn vaker voorkomt zal Google denken dat de content op die website weinig waarde heeft. Google zal die website dan lager laten ranken in haar zoekresultaten.
Met deze tool kun je checken of jouw website klaar is voor de mobiele revolutie!
Titels en beschrijvingen
Door middel van titels en beschrijvingen kun je ervoor zorgen dat Google precies weet waar jouw website over gaat.
Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van zoekwoorden in de titels van jouw blogberichten of het geven van een relevante naam aan jouw afbeeldingen.
Je kan zelfs op een losse afbeelding gevonden worden in de afbeeldingen sectie van Google!
Daarnaast is het belangrijk om elke pagina te voorzien van een eigen seo-titel en meta-description.
Dit zorgt ervoor dat zoekers op Google beter weten waar jouw pagina’s over gaan. Dit kan vervolgens resulteren in meer bezoekers.
Op de lange termijn kan dit je ook helpen om beter te scoren in Google, een website met veel bezoekers is immers een stuk belangrijker dan een website zonder bezoekers.
Content
De volgende belangrijke pijler is content. Content is het hart van je website, wordt wel eens gezegd.
Maar hoe maak je nou goede content? En wat heb je er precies aan?
Nou, met goede content kun je gevonden worden op nieuwe zoekwoorden of je huidige posities op een bepaald zoekwoord versterken.
Dit zorgt dus voor betere posities en betere posities zorgen voor meer bezoekers. Winst!
Voordat je begint met het schrijven van nieuwe content kan het handig zijn om een zoekwoordenonderzoek te doen.
Dit houdt in dat je met behulp van een aantal handige tools gaat zoeken naar nieuwe zoekwoorden in jouw branche. Vervolgens ga je met nieuwe content proberen te ranken op deze zoekwoorden.
Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat je content waardevol is en dat de bezoekers echt iets lezen waar ze wat aan hebben.
Als je namelijk een goed artikel hebt kan het zijn dat jouw lezers dit zo interessant vinden dat ze dit met hun netwerk besluiten te delen. Dan kan het zijn dat je een linkje ontvangt naar jouw website. Dit zal vervolgens jouw website helpen om hoger te komen in Google.
Website autoriteit
De autoriteit van een website wordt bepaald aan de hand van een aantal factoren zoals de leeftijd van een website of het aantal backlinks dat een website heeft.
Je krijgt een backlink wanneer iemand vanaf zijn website naar jouw website linkt. Hoeveel impact een link precies heeft hangt af van de websites waarvan de link vandaan komt.
Wanneer een slotenmaker een backlink krijgt van een website over koken zal dit een stuk minder impact hebben als een backlink van een website over veiligheid.
De manier waarop je deze backlinks kunt verzamelen wordt ook wel linkbuilding genoemd. Over de loop van de jaren zijn er talloze linkbuilding strategieën ontwikkeld.
Een van de meest bekende manieren om backlinks te verzamelen is misschien wel het forum-linkbuilden. Bij deze strategie maak je gebruik van relevante fora om jouw website hoger te laten komen in Google.
Het concept is simpel: ga op zoek naar forums die relevant zijn aan jouw website en lever vervolgens een waardevolle bijdrage (bijvoorbeeld door middel van een bericht) op het desbetreffende forum. Bij de meeste forums kun je in je signatuur een linkje plaatsen.
Daarnaast zijn er genoeg andere linkbuilding manieren om linken mee te genereren. Denk aan gastbloggen, door affiliate content te posten of door waardevolle content te delen met nieuwssites. Soms is het nodig om even creatief te denken, en hoppa, weer een link.
Wat jij precies kunt doen om hoger te komen in Google
Hoger komen in Google is net zoals koken. Je kunt niet slechts één ingrediënt gebruiken en hopen dat je gerecht lekker zal smaken.
Je hebt een combinatie nodig van meerdere (juiste) ingrediënten. Pas dan zal je gerecht echt lekker smaken.
Zo is het ook met SEO, je hebt een combinatie nodig van de juiste tactieken en manieren. Met alleen goede content of alleen goede backlinks kom je er niet.
Zorg er dus voor dat je jouw website zo goed mogelijk optimaliseert op alle gebieden.
Succes!
Meer weten over linkbuidling? Kijk dan naar de nieuwste linkbuilding tactieken van Klik Proces. Ik wens je in ieder geval heel veel succes met het toepassen van SEO op jouw website.
Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.