Zien wat je bezoekers op je website doen

door Jan Boersma | 31 jan, 2019 | SEO & Marketing, How To's | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Hoe weet je wat bezoekers op je website doen? Gebruik Hotjar…

Wat is Hotjar en hoe werkt het?

Je hebt een mooie website gemaakt of laten maken. De ideeën die je had over de lay out zijn allemaal uitgevoerd. Maar hoe weet je nou of je bezoekers hun weg kunnen vinden? Dat ze niet verdwalen in alle info of menu buttons….

Hoe mooi zou het zijn als je kon zien wat je bezoekers doen op je website. Zien waar ze klikken, hoe ver ze scrollen op je pagina. Misschien klikken ze wel op plekken die niet gelinkt zijn of komt er niemand onder de zogenaamde “vouw”. Als je je website wilt optimaliseren dan doe je dat niet alleen met zoekmachine optimalisatie voor Google of Bing.

Je wilt je website juist optimaliseren voor je gebruiker

Want als je bezoekers tevreden zijn is Google dat ook al snel. Die wil immers het beste resultaat laten zien.  Gelukkig is er tegenwoordig bijna overal een oplossing voor. In dit geval is dat Hotjar.

Hotjar is een tool die je eenvoudig op je website kunt zetten net zoals de Facebook pixel of Goole tag manager. Met die laatste voeg je trouwens alles snel en eenvoudig toe zonder steeds codes op je site te plaatsen. Maar daarover een andere keer meer 😉

Hoe werkt Hotjar

Als eerste moet je even een account aanmaken. Dat is gratis, maar zoals met alles wat gratis heeft dat pakket zijn beperkingen. Maar gelukkig is voor vrijwel iedere basis website dat voldoende. Het zit vooral in het maximale aantal opnames en views van bijvoorbeeld je heatmaps. ( later meer hierover)

Daarna vraagt Hotjar om het script te plaatsen op je website in het HEAD gedeelte. Een beschrijving hoe dit werkt geven ze er ook meteen bij. Je kunt dit eigenlijk op iedere website gebruiken dus ongeacht welk systeem je gebruikt. Zoals ik al eerder zei, dit kan rechtstreeks, maar je kunt dit ook via Google Tag Manager doen als je die op je website hebt staan. Je hoeft dan alleen je ID in te vullen een de tag manager doet de rest.

hotjar tracking code plaatsen

Dan wordt er gevraagd om te checken of de code op de juiste manier staat ingesteld. Er opent een nieuw venster waarna je de melding krijgt dat de code goed staat. (of juist niet).

Krijg je een foutmelding kijk dan even goed of je de code op de goede plek hebt gezet en alles letterlijk hebt gekopieerd.

Is het gelukt? Dan kun je beginnen met instellen wat je bij wilt houden en gegevens inzichtelijk maken.

Een handige functie is je eigen IP adres uitsluiten, anders krijg je allemaal video’s van wat je zelf doet op je website…

je ip adres uitsluiten bij hotjar

 

 

 

 

 

 

 

 

Daarna kun je eenvoudig 3 verschillende heatmaps aanmaken. Hierop kun je dus zien waar mensen klikken en scrollen op mobiel, tablet en desktop. Dit is superhandig op bijvoorbeeld je homepage om te zien of mensen goed kunnen vinden wat ze zoeken. Daarnaast is een winkelwagen pagina vaak erg waardevol om te tracken en de checkout pagina. Zo kun je er achter komen waarom winkelwagens bijvoorbeeld niet worden afgerekend.

Bron:https://b2bquotes.com/en/what-is-heat-map

Bron: b2bquotes.com/en/what-is-heat-map

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar ook als je geen webshop hebt kun je zien of je salespagina’s wel goed genoeg zijn of dat mensen afhaken voor het einde. Je kunt er alles mee volgen wat jij wilt en daarmee behoorlijk wat verbeteringen doorvoeren.

Recordings

Opnames zijn echt heel gaaf aan deze tool. Je krijgt namelijk precies te zien wat mensen doen. Het is net alsof je achter ze staat en meekijkt. Alle data wordt geanonimiseerd dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Je krijgt geen rekeningnummers of andere gevoelige data te zien. Maar wel precies wat ze lezen, waar ze juist niet lezen en ze de route volgen die jij in gedachten had toen je de site maakte.

Samen met de heatmaps is dit van onschatbare waarde, en dat ook nog gratis 😉

visitor recording with hotjar

de strepen geven aan waar de muis aanwijzer langs ging

Funnels

Een funnel is eigenlijk een soort trechter. Dit kan een sales funnel zijn waarbij de eerste stap de winkelwagen pagina is, de 2e stap de checkout pagina en als 3e de bedankt pagina.

Wanneer je die funnel aanmaakt door de url’s van de pagina’s op te geven die je bezoeker doorloopt krijg je een mooi overzicht welke stappen voltooid worden of bij welke pagina mensen juist afhaken. Zo kun je gericht gaan zoeken naar de reden waarom ze daar afhaken.

je funnel in kaart brengen

Forms

Hiermee kun je contactformulieren in kaart brengen. Soms kan het weglaten van 1 vraag op dat formulier al 50% aanvragen schelen. Vooral een telefoonnummer vinden mensen vaak eng om te geven. Nu kun je exact zien wat er wel ingevuld wordt en bij welke vraag mensen afhaken. Ideaal als je meer offerte aanvragen wilt en niet exact weet welke velden je nodig hebt. Vaak is wel de regel dat je niet meer moet vragen dan je echt nodig hebt. Alles wat je later in een salesgesprek kunt vragen kun je beter niet al in je formulier vragen.

Feedback / polls

Als laatste optie kun je ook nog op verschillende manieren om feedback vragen door bijvoorbeeld een pop up die je helemaal kunt instellen. Als iemand bijvoorbeeld van je site lijkt te gaan kun je met een pop up vragen of ze alles hebben kunnen vinden. Of er nog vragen zijn, of de informatie duidelijk was en noem het maar op. Dit geeft je natuurlijk heel erg waardevolle info en vooral vaak inzichten die je zelf niet had bedacht. Voor jou is alles immers super duidelijk, je hebt het zelf bedacht.

je website verbeteren met heatmaps en opnames

 

 

 

 

 

Dus wil jij weten wat je bezoekers doen en hoe je je website echt kunt verbeteren? Start dan hier gratis met Hotjar …

Heb je vragen? stel ze dan in de reacties…

 

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.