Reviews verzamelen doe je zo

door Jan Boersma | 23 okt, 2019 | SEO & Marketing, Geen onderdeel van een categorie | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Reviews verzamelen, hoe doe je dat eigenlijk? Bij het verzamelen van reviews is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt. Als je je klanten zelf een verhaal laat verzinnen krijg je niet alle juiste antwoorden. En alleen met de juiste antwoorden is een review ook echt van meerwaarde. Zo komt echt aan bod waarom ze voor jou hebben gekozen, wat er zo goed en was en natuurlijk welk resultaat er is behaald.

Inhoudsopgave:

[[showindex]]

Waaraan voldoet een goede review / testimonial?

  • sociale bewijskracht
  • emotie
  • resultaat

 

Sociale bewijskracht is belangrijk, meer dan 80% van de mensen leest of zoekt reviews over jouw product of dienst voor ze beslissen. Hoe meer mensen jouw product of dienst aanbevelen, hoe minder twijfel er zal zijn. Daardoor gaan mensen eerder over tot aankoop.

 

Met emotie zorg je dat de review geloofwaardig en vooral ook herkenbaar wordt. Iedereen kent wel de nietszeggende reviews van 1 of 2 zinnen dat het een fijne samenwerking was of iets in die trant. Maar daarin mis je natuurlijk de diepgang. Let dus ook op wie van je klanten je vraagt om een review te geven.

 

Wat ook vaak mist is het eindresultaat. Wat heeft het jouw klant opgeleverd? Dat is uiteindelijk waar alles om draait. Vergeet dat dus niet te vragen.

 

Hoe verzamel je reviews?

Wanneer je goede reviews wilt verzamelen is het dus belangrijk de juiste vragen te stellen. Wanneer je dit alleen via mail doet mis je cruciale uitspraken van je klanten. Je kunt niet dieper doorvragen op interessante antwoorden. 

 

Daarom is telefonisch vaak de beste manier. Je vraagt je klant of ze even 10 minuten hebben voor een belafspraak. Vervolgens stel je ze onderstaande vragen in een interview.
Met die vragen kun je het gesprek goed openen. Let op de antwoorden die je klant geeft en probeer door te vragen om de diepte in te gaan. 

 

Het is handig om het gesprek op te nemen. Hiervoor zijn gratis apps verkrijgbaar. Zodoende kun je later het gesprek rustig uitwerken. Vraag wel altijd toestemming aan je klant om een gesprek op te nemen. En natuurlijk ook of je de review op je website mag gebruiken.

 

Enkele vragen voor een goede review zijn:

  • Waarvoor ben je naar ons toegekomen?
  • Hoe heb je ons gevonden?
  • Welke twijfels had je vooraf?
  • Hoe was je ervaring met (product of dienst) uiteindelijk? 
  • Wat waren je resultaten van het gebruik van (dienst of product)?
  • Hoe vond je de communicatie?
  • Zou je ons aanbevelen, en waarom wel of niet?

 

Wanneer je begint met deze vragen zul je merken dat er een gesprek op gang komt. Uit dit gesprek krijg je vaak waardevolle extra informatie. Wanneer je doorvraagt op bepaalde uitspraken kun je vaak een mooi compleet beeld krijgen. Vraag ook altijd nog even of er iets is geweest wat beter had gekund. Zo heb je meteen helder of je je service nog kunt verbeteren.

Met deze handige tool (repuso) kun je eenvoudig en op iedere website reviews verzamelen én tonen.

Waar plaats je nou die reviews?

 

Om te beginnen kun je de reviews op de homepage plaatsen. Zet hierbij dan het liefst een foto van de review gever om het weer tastbaar te maken. Alleen een naam draagt daaraan niet veel bij. Eventueel kun je leeftijd en indien van toepassing de functie of bedrijfsnaam / logo erbij vermelden. 

 

Daarnaast kun je delen uit de review gebruiken op relevante product pagina’s of bij het aanbod van je diensten. 

Reviews zijn belangrijk voor je lokale SEO

 

Reviews helpen niet alleen om je klanten te overtuigen. Ze zijn ook enorm belangrijk bij je lokale seo. Je wordt dus echt beter gevonden als je actief reviews verzameld. Sinds kort laat Google echter geen reviews meer zien in de zoekresultaten van derden. Alles wat je dus via trustpilot, webwinkelkeur, kiyoh of andere aanbieders verzameld heeft daar dus een stuk minder invloed op.

 

Maar, Google’s eigen reviews tellen wel mee. Je hebt hiervoor een Google Mijn Bedrijf account nodig. Die kun je gratis aanmaken om vervolgens reviews op te verzamelen. Je kunt je klanten eenvoudig een link sturen waarmee ze je kunnen beoordelen met 1 tot 5 sterren en eventueel nog een stukje tekst.

Je klant moet hiervoor echter ook een Google account hebben, anders kan het helaas niet. Gelukkig hebben de meeste mensen dit wel aangezien dit nodig is voor de vele Google diensten zoals o.a YouTube en GMAIL.

 

Het extra voordeel wat je met deze Google reviews haalt kan een flink verschil in verkeer naar je site betekenen en dus ook offerte aanvragen of product verkopen. Degene met de meeste beoordelingen en de hoogste review score wordt namelijk in het Google Maps kaartje getoond. Die staat nog boven de eerste zoekresultaten. De kans is dus erg groot dat men hierop klikt. Als je dus bij de eerste 3 weet te komen heb je een mooie voorsprong op de andere bedrijven in jouw omgeving.

 

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.