Hoe bereken je de CTR?

door Jan Boersma | 23 aug, 2019 | SEO & Marketing, How To's | 0 Reacties

i 3 Inhoud

Zonder Click Trough Rate (CTR) weet je niet hoe je presteert. Maar wat is de CTR eigenlijk?

De CTR ook wel klikfrequentie genoemd, geeft aan hoe vaak je advertentie, bericht of website is vertoond en hoe vaak er ook daadwerkelijk op is geklikt. Hoe meer mensen er op hebben geklikt, hoe populairder jouw bericht is. Dus hoe hoger de CTR hoe beter je presteert.

Vooral bij advertenties is dit een goede graadmeter om te bepalen of je titel en tekst genoeg interesse opwekt. Ook voor je SEO is het belangrijk te weten wat je CTR is op zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. In Google Search Console kun je dit eenvoudig terug vinden.

vind je click trough rate in GSC

Maar hoe bereken je dan zelf de click trough rate? Het makkelijkst doe je dat met de tool hieronder. Deze hebben we speciaal ontworpen om in 2 simpele stappen je ctr uit te rekenen.

Bereken hier snel de Click Trough Rate van je website  met deze handige tool:

 

De formule om de klikfrequentie (CTR) te berekenen is kliks / vertoningen = CTR.

Hiermee kun je dus zelf eenvoudig berekenen of je Google Ads of andere berichten goed aanslaan bij je publiek. Wanneer je een lage CTR hebt kun je gaan experimenteren met titels en teksten om ervoor te zorgen dat er meer mensen op jouw bericht gaan klikken.

Vind je deze tool handig? Laat het dan even weten in de reacties of deel het met je collega’s…

Wat is een goede CTR?

Dit hangt natuurlijk erg af van de website, bericht of advertentie en verschilt ook per platform. Voor Google ads is gemiddeld een klikfrequentie van 2 tot 4% vrij normaal. Bij Facebook Ads zie je bij een goede campagne en de juiste doelgroep soms uitschieters met een CTR van wel 20%

Tips om je CTR te verhogen

Om je klikfrequentie te verhogen is het belangrijk om goed naar je teksten te kijken. Sluit je tekst aan bij je doelgroep? Richt je je op jongeren, spreek ze dan aan met hun eigen taalgebruik. Richt je juist meer op ouderen gebruik dan geen hippe termen en spreek ze aan met u.

Copywriting is ook hier weer erg belangrijk, net als op je webpagina’s. Als mensen zich niet aangesproken voelen of je prikkelt geen emotie zoals, nieuwsgierigheid, boosheid of blijdschap dan zullen ze ook geen actie ondernemen. Zorg dus altijd dat je een emotie triggert met je berichten of advertentieteksten. Snijd hun grootste probleem of angst aan en laat zien dat jij daar de oplossing voor hebt.

Heb je hierbij hulp nodig? Bekijk dan de mogelijkheden om het schrijven van teksten, titels en omschrijvingen uit te besteden.

SEO Copywriter | Founder | + berichten

Gestart met een droom en een online onderneming in 2008, stond ik, net als velen, voor de uitdagingen van de immense digitale wereld. Met passie en ambitie in overvloed, maar zoekend naar richting, ontdekte ik de kracht van SEO. Deze ontdekking werd niet alleen mijn reddingsboei, maar ook mijn roeping. Nu, met SuperSEO, zet ik mijn ervaring en kennis in om anderen hun eigen succesverhaal te laten schrijven.